יום רביעי, 30 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 10




3/1/2016

שיעור היסטוריה מס' 10

נושא: מאפייני מלחמת העולם הראשונה (חט"ב)
שם התכנית: קרבות האוויר הראשונים

 מעט יוצר מעשור לאחר המצאת המטוס בידי האחים רייט (1903), הפכו במהלך מלה"ע ה-1, קרבות האוויר לנדבך נוסף במלחמה המודרנית. וכך, לראשונה בהיסטוריה, הצרטפו השמים לים ולאדמה כזירת קרב. במטוסים שהיו עשויים מחומרים כמו עץ ובד, התנהלו בשחקים קרבות אקרובטיים קטלניים בין טייסים משני הצדדים – הבריטים והצרפתים מצד אחד והגרמנים מצד שני ביססו למעשה את כללי המשחק החדשים של לוחמה אווירית.







נושא: מדינות דמוקרטיות שעמדו במבחן שנות ה-20 (חט"ב)
שם התכנית: העיר החשאית של אל קפונה


ברוכים הבאים לאימפריית הפשע שהקים המאפיונר אל קפונה בעיר שיקגו. עלייתו של אל קפונה לצמרת עולם הפשע סימלה את שנות העשרים הנודעות לשמצה באלימות ובשחיתות ששררו בהן, תוצאה של משבר כלכלי וחוק היובש. קפונה וחבריו הציפו את "עיר הרוחות" באלכוהול, שיחדו פקידי ממשל וחיסלו זה את זה ללא רחם. נצא למסע המשחזר את ימי שיקגו העליזים.

יום שני, 28 בדצמבר 2015

שידורים מיוחדים לציון יום השואה הבינ"ל



שידורים מיוחדים לציון יום השואה הבינלאומי שחל ב-27 בינואר

ב-27 בינואר 1945, שיחררו כוחות בעלות הברית את מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו. בשנת 2005, קבע ארגון האומות המאוחדות כי תאריך זה, יהפוך מעתה ליום הזיכרון האוניברסלי לציון שואת יהודי אירופה.

משחררי המחנות  
The Liberators: Why We Fought



הצצה לסרט: כאן

"אפילו לא ידעתי מה פירוש המונח 'מחנה ריכוז'. כעת אני יודע." - ג'ימי ג'נטרי, חייל בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ממשחררי מחנה הריכוז דכאו. ב-29 באפריל 1945, שיחררו חיילי בעלות הברית את מחנה הריכוז דכאו, אירוע היסטורי שנחקק לעד בזכרונם של ניצולי המחנה, והחיילים האמריקנים הצעירים שהשתתפו בשחרורו.

הסרט "משחררי המחנות", הפקה מיוחדת של ערוץ ההיסטוריה הגרמני, הינו תעודה מרגשת המגוללת את סיפור שחרור מחנה הריכוז, מנקודת מבטם של החיילים האמריקאים שהשתתפו בפעולת השחרור, וכוללת ראיונות מצמררים עם מעט הניצולים ששרדו את דכאו - אסירים לשעבר במחנה, לצד חיילים שנטלו חלק בפעולת השחרור. רגע השיא של הסרט מגיע, כשאחד ממשוחררי דכאו, פוגש את החייל ששיחרר אותו. המרואיינים משתפים לראשונה בפומבי בחוויות הקשות שהיו מנת חלקם בזמן שחרור מחנה דכאו; החוויות שעברו, עיצבו וממשיכות לעצב את חייהם.
עד היום, הן המשחררים והן המשוחררים סובלים מתסמונת פוסט טראומטית וסיוטים הקשורים לשואה. הם מסכימים כי לעולם אסור לשכוח את שואת יהודי אירופה, ומבינים היטב את דברי הגנרל האמריקני דווייט אייזנהאואר, כשחזה בערימת הגופות במחנה הריכוז ששוחרר: "נאמר לנו כי החייל האמריקני אינו יודע לשם מה הוא נלחם. כעת, לפחות הוא יידע נגד מה הוא נלחם." מה שגילו החיילים האמריקנים, שהיו הראשונים מבין כוחות בעלות הברית המערביות לחזות באימת שואת יהודי אירופה היה מעבר לכל זוועה שיכלו לדמיין - רכבת בעלת קרונות עמוסת בגוויות, ומחנה ריכוז מפלצתי, ובו כ-32,000 אסירים, כולם במצב אנוש. הסרט "משחררי המחנות" אף כולל צילומים נדירים בצבע של האירועים הדרמטיים שהתחוללו סביב שחרור מחנה דכאו, שטרם ראו אור עד היום.

משחררי המחנות - יום שבת, 23 בינואר בשעה 22:10
שידורים נוספים למחרת ב-17:10 ו-23:00, ביום רביעי, 27 בינואר (יום השואה הבינלאומי) בשעה 20:30, ו-29 בינואר בשעות 12:10 ו-22:10


תכניות נוספות שתשודרנה לציון יום השואה הבינלאומי ב- 27.1.16


חכי לי ואחזור
Wait For Me, I'll Be Back
סרט מרגש על סיפור אהבתם של שני זוגות, דורק'ה ואלתר מתל אביב ואולגה וחיים מקיבוץ יקום, שהכירו והתאהבו עם פרוץ מלחמת העולם השניה. המלחמה קרעה אותם זו מזה וכפתה עליהם גורל קשה ופרידה כואבת וממושכת. עם סיום המלחמה יוצאים חיים ואלתר למסע באירופה הפצועה לחפש את אהובותיהן שניצלו ממחנות הריכוז.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 15:00

הפסנתרן
The Pianist  
סרטו העוצמתי והמרגש של הבמאי הנודע רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שאף זכה בשלושה פרסי אוסקר.
"הפסנתרן" מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים. הוא הצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 15:50

אפוקליפסה: היטלר - תעודה בת 2 חלקים 
כיצד הצליח אמן כושל שנולד בכלל באוסטריה, להשתלט על פסגת השלטון בגרמניה? כיצד הצליחה המפלגה הנאצית, על אידיאולוגיית השנאה וחוסר הסובלנות שטמועה בה, לצבור כוח כה רב, תחת הנהגתו של אדם בודד?
סרט תעודה מרתק, מגולל את סיפור עלייתו הדרמטית של אדולף היטלר לצמרת השלטון בגרמניה, מימיו כחייל פשוט במלחמת העולם הראשונה, דרך ימיו סטודנט כושל לאמנות ופעיל ימין קיצוני בשנים שלאחריה, מינויו בידי הנשיא ע"פ החוק לקנצלר גרמניה ב-1933, ועד הפיכתו למנהיג הרייך השלישי, שגרם לפרוץ מלחמת העולם השניה.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 18:20

המחשב האנושי

המחשב האנושי 
The Human Calculator

 

הכירו את האיש שיעזור לכם לשרוד פצצה גרעינית ולזכות בשולחנות ההימורים של לאס וגאס! יש איש אחד שמסתובב בינינו, שמסוגל לחשב כל משוואה מתמטית מורכבת, לזהות תבניות ודפוסים נסתרים מאחורי כל פעילות המתרחשת בכדור הארץ, וקוראים לו סקוט פלנסברג - הלא הוא "המחשב האנושי".

מדי פרק בסדרה "המחשב האנושי", פלנסברג חוקר באופן פעיל את הצפנים והתבניות הסודיים שלא ניתן לראות אותם בעין בלתי-מזוינת. כך למשל, מבקר פלנסברג בלאס וגאס, וחושף את הדפוסים הסודיים מאחורי משחקי המזל והקוביה בעיר ההימורים (אגב: עקב יכולתו זאת, פלנסברג כמעט והורחק משולחנות ההימורים בלאס וגאס...). 

בפרק אחר, פלנסברג חושף את הדפוסים הנסתרים והקבועים, המשותפים למרבית אסונות הטבע המתרחשים בכדור הארץ ואף לפיצוץ של נשק גרעיני - צפיית חובה למי שרוצה טיפים להישרדות למקרה שיום הדין יגיע. כמו כן, פלנסברג מגלה כיצד המוח האנושי נשלט על-ידי עיוותי תפיסה, שגורמים לנו לבצע בחיינו בחירות שלא בהכרח היינו מבצעים, לו היינו מודעים לדפוסים שמאחוריהם.

בשנת 1963, נולד במדינת ניו-יורק אדם עם יכולת נוירולוגיות נדירה ויוצאת דופן, שהופכת אותו לממש על-אנושי. סקוט פלנסברג מסוגל לראות מספרים ודפוסים בכל מקום; מהפלנסברג מוכיח לנו כי העולם מורכב ממספרים נסתרים בכל מקום - החל ממימדים של בניינים, דרך פרופורציות הגוף האנושי, ועד לדפוסי מספרים נסתרים אותם הוא מאתר באופן אנו מדברים. בשנת 2001 אף נכנס לספר השיאים של גינס בזכות יכולתו לפתור במהירות שיא משוואות מתמטיות מורכבות. בשל כך, זכה פלנסברג זכה לכינוי: "המחשב האנושי".
המחשב האנושי - ימי שישי ב-17:50, החל מה-29 בינואר. שידור נוסף למחרת ב-10:20 ו-23:15

האוצר האבוד של הטמפלרים

האוצר האבוד של הטמפלרים  
Pirate Treasure of the Knights Templar


לצפייה בסרטון - כאן

גילוי מרעיש של שריד עתיק ויקר-ערך על אניה טרופה לחופי האי מדגסקר, מוביל לחקירה חובקת עולם במטרה לפצח תעלומה בת מאות שנים: האם ייתכן שהאוצר האבוד של האבירים הטמפלרים, קבור בקרקעית האוקיינוס ההודי? והאם תוך כדי כך, נמצא קשר מפתיע בין האבירים הטמפלרים מימי הביניים, לחבורת שודדי הים הפיראטים שזרעו תוהו ובוהו בעולם המאה ה-17?

מאז ומעולם, אוצרות אבודים היוו מקור לאגדות ומוקד משיכה להרפתקנים בכל פינה בתבל – ומעולם לא היה אוצר אבוד גדול יותר מאשר אוצר האבירים הטמפלרים. בסדרה החדשה והמרתקת "האוצר הפיראטי של הטמפלרים", ההרפתקן והארכאולוג התת-ימי הנודע בארי קליפורד, חובר להיסטוריון סקוט וולטר וצוות חוקרים ומומחים מהשורה הראשונה, במטרה לנסות לפענח תעלומה מסתורית בת מאות שנים.

המאמץ לחבר בין הנקודות השונות המרכיבות את התמונה השלמה, ולפתור את תעלומת האוצר האבוד של הטמפלרים, מביא את הצוות למסע חובק עולם, מהמקומות הקדושים בירושלים, לאירופה, אפריקה, ומשם עד לחופה המזרחי של ארצות הברית. המסקנות שהם יחשפו עשויות להביא
לשינוי מהלך ההיסטוריה ואף להוביל אותם לגילוי לאוצר האבוד...
כשלרשותו גישה בלעדית לשרידי ספינות פיראטים שזה מכבר נחשפו, צוות החוקרים יחפור ביבשה, יצלול בים בצלילה לקרקעית האוקיינוס, ואף יחקור מערות נסתרות, משטחי קבורה ומבני אבן קדומים; יטפס הרים ויחצה ג'ונגלים עבותים - בתקווה לחשוף רמזים ועדויות שיובילו את החוקרים לנסות למצוא קשרים חבויים בין האבירים הטמפלרים של המאה ה-12, לפיראטים ששלטו ביד רמה חמש מאות שנה אחריהם, במאה ה-17, ואולי אף עם קשר סמוי למלך שלמה...
האוצר האבוד של הטמפלרים – ימי רביעי ב-22:10 החל מה-20 בינואר
שידורים נוספים למחרת ב-23:45, ימי שישי בשעה 20:30 ושבת ב-11:50 ו-15:50

חודש ינואר בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש ינואר:

101 שנה לשימוש הראשון בנשק כימי במלחמה ב-31/1/1915 
המלחמה המודרנית הראשונה: נשק להשמדה המונית
WW1: The First Modern War: Clouds of Death
מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת הצבאית המודרנית.
נשק להשמדה המונית -  במלחמה זו, נעשה השימוש הראשון בנשק כימי בשדה הקרב, וכך נפתח מירוץ חימוש בלתי- קונבנציונלי בין מדינות העולם. הגרמנים הצליחו להפוך כלור וברום לכלי נשק כימיים קטלניים עקב מרכיב רעילים במיוחד המצוי בהם,  והיו  למדינה הראשונה שהשתמשה בגז רעיל במלחמה – היה זה ב-31 בינואר 1915, במסגרת קרב בולימוב בפולין, נגד חיילי הצבא הרוסי. למזלם של הרוסים, ההתקפה הייתה בלתי מוצלחת באופן יחסי עקב טמפרטורות נמוכות, שמנעו מהגז להתאדות ולהתפשט.
המלחמה המודרנית הראשונה: נשק להשמדה המונית  - יום ראשון, 31 בינואר, בשעות 17:15 ו-23:40



25 שנה לפרוץ מלחמת המפרץ הראשונה ב-17/1/1991
ב-17 בינואר 1991, יום לאחר פקיעת האולטימטום שהציב האו"ם בפני עיראק לסגת מכוויית, יצאה ארה"ב בראש קואליציה בינ"ל רחבה למבצע "סופה במדבר", לשחרור כווית ושדות הנפט שלה מהכיבוש העיראקי.
קרבות האוויר ב-"סופת המדבר"  Dogfights of Desert Storm
הייתה זו המערכה האווירית הגדולה ביותר של חיל האוויר האמריקני מאז מלחמת וייטנאם. פרק מיוחד של "קרבות אוויר" ובו סקירת מיטב קרבות האוויר שנערכו במבצע "סופה במדבר", דוגמת קרבות בין מטוסי F-15 של חיל האוויר האמריקני למטוסי מיג 25 של חיל האוויר העיראקי.
קרבות האוויר בסופת המדבר - יום ראשון, 17 בינואר בשעות 17:10 ו-23:45

עשור לגילוי כוכב הלכת הדומה ביותר לכדור הארץ ב-25/1/2006
אנחנו לא לבדו ביקום? ב-25 בינואר 2006, הוכרז על גילויו של כוכה הלכת  OGLE-2005-BLG-390Lb
הכוכב הדומה ביותר לכדור הארץ מחוץ למערכת השמש. מיקומו - סמוך למרכז גלקסיית שביל החלב.

חייזרים מן העבר עונה 8: כדור ארץ אחר
Ancient Aliens: Other Earth
מיליארדים של דולרים הושקעו במסגרת החיפוש של המין האנושי אחר – "כדור ארץ אחר". מאז נכנס טלסקופ החלל "קפלר" לשימוש בשנת 2009, זיהו מדענים אלפי כוכבי לכת בעלי תנאים דומים לאלו בכ
דור הארץ, שניתן לקיים בהם סוג של חיים. הייתכן כי זו התשובה לשאלה, האם אנו לבד כאן ביקום? והאם ייתכן כי בדומה לחיפוש שלנו אחר כוכבי לכת, כך חיפשו ישויות מעולמות אחרים חיים בכדור הארץ לפני אלפי שנים?
חיזרים מן העבר 8: כדור ארץ אחר -  יום שני, 25 בינואר בשעה 19:55, שידור נוסף למחרת ב-15:45


שנה להכרזה להודעה הרשמית על תאונה בטיסה 370 של "מלזיה איירליינס" ב-29/1/2015
ב-29 בינואר 2015, הכריזה ממשלת מלזיה רשמית כי סיבת היעלמות טיסה 370 של חברת התעופה "מלזיה איירליינס", היא תאונה אווירית והכריזה על כל 239 נוסעי הטיסה כנספים.
תעלומה בשחקים: המטוס המלזי  Ghost Planes and the Mystery of Flight 370
ב-8 במרץ 2014, המריא מטוס בואינג 777 של חברת התעופה " מלזיה איירליינס", ועליו 239 נוסעים ואנשי צוות מקואלה למפור לבייג'ינג, ונעלם ללא כל סיבה נראית לעין... מסע חיפוש בינלאומי חסר תקדים נערך בעקבות טיסה 370. הרשויות המוסמכות שעסקו בחיפוש, והעולם כולו, נותרו חסרי תשובות לנוכח התעלומה המסתורית בשחקים.

"תעלומה בשחקים: המטוס המלזי", חוקר לעומק את האירוע הדרמטי, באמצעות ראיונות עם טייסים לשעבר ומומחי תעופה ובטיחות לטיסה (כולל יצחק יפת, לשעבר ראש מערך האבטחה באל-על), בני משפחות הנוסעים שחייהם התהפכו ברגע אחד, ושימוש שחזורים דרמטיים, קטעי ארכיון חדשותיים וטכנולוגיית CGI חדישה. 
עדכון: ב-29 ביולי 2015 מצא מנקה חופים מהאי ראוניון שבאוקיינוס ההודי שבר מכנף מטוס, שככל הנראה נסחף לחופי האי. ב-5 באוגוסט 2015 אישר ראש ממשלת מלזיה כי הכנף שנמצאה שייכת למטוס הנעדר.
תעלומה בשחקים: המטוס המלזי - יום שישי, 29 בינואר בשעות 18:00 ו-23:00

לגלות את אטלנטיס

האם סוף סוף נמצאה העיר האגדית שנכחדה ברגע ומאז נעלמו עקבותיה משך אלפי שנים?

לגלות את אטלנטיס 
Atlantis Found 



לפני 3,600 שנה, ציביליזציה מתקדמת נמחקה ברגע מעל פני האדמה, על-פי אחת התיאוריות. שמה: אטלנטיס. אחרי העיר האבודה שתוארה לראשונה בכתבי הפילוסוף היווני אפלטון, נערך חיפוש בכל יבשת אפשרית. האם כעת עדויות חדשות תוכלנה לפענח את התעלומה הגדולה בהיסטוריה? לאחר אינספור מסעות חיפוש שנערכו אחר אטלנטיס ועלו בתוהו, בשנת 2015, קבוצת מדענים יצאה לדרך שוב, במטרה למצוא את העיר האבודה, תוך שהיא משתמשת בטכנולוגיה חדישה ביותר לסרוק את קרקעית האוקיינוס, באתר המשוער שבו אטלנטיס שכנה. תוצאות החיפוש הוצלבו עם מידע שכבר היה ידוע אודות העיר האבודה,

"לגלות את אטלנטיס", הוא סרט תיעודי מרתק, שיוצריו שמו להם למטרה להוציא לפועל את שם סרט – ולאתר אחת ולתמיד את העיר האבודה של אטלנטיס. הסרט מתחקה אחר הגיאולוג ההרפתקן ד"ר מרטין פפר, שנחוש להוכיח את אמיתות התיאוריה שלו אודות העיר האגדית -  שמיקומה הגיאוגרפי של אטלנטיס האמיתית, היה היכן שכיום ממוקם האי היווני סנטוריני, עד שאלטנטיס נחרבה באחת ההתפרצויות הגעשיות הגדולות בהיסטוריה האנושית.

כדי לעמוד במטרה שהציב לעצמו ולאשש את התיזה שלו, ד"ר פפר משתמש בממצאים מדעיים מהשטח שנאספו באמצעות  סקירות סונאר חדשות ומשוכללות של קרקעית האוקיינוס, וניתוח מיקרוסקופי של פני השטח בעת העתיקה. במהלך הסרט, ד"ר פפר מחפש אחר זהות מוחלטת בין האי סנטוריני, לבין סדרה של רמזים בולטים אודות אטלנטיס המצויים בכתבי ההוגה היווני אפלטון, שהיה הראשון לכתוב על העיר האגדית - החל מהעיצוב הייחודי שלה דמוי טבעת, ועד לתפקיד שמילאו כוהני דת מצריים בתיעוד אגדת העיר אטלנטיס.

מסעו המרתק של צוות החוקרים, לוקח אותו למסע לאורך הים התיכון ומשם אל מרחבי האוקיינוס האטלנטי. בסיום התעודה, הוא חושף את תגליותיו המדהימות שעשויות להצביע הן על מיקומה של אטלנטיס, והן על צורתה המדויקת.
לגלות את אטלנטיס - יום רביעי, 6 בינואר בשעה 21:30, שידור נוסף למחרת ב-20:30, יום שישי, 8 בינואר ב-22:30, ושבת, 9 בינואר בשעות 16:50 ו-22:10

מרתונים בינואר

מרתונים של סדרות

מרתון "לצוד את היטלר"
Hunting Hitler
הזדמנות נוספת לכל מי שרוצה לצפות ברצף בכל פרקי הסדרה המרתקת והמותחת "לצוד את היטלר", שהגיעה לסיומה בשיא דרמטי במיוחד... יכול להיות שהוא ברח?
תיק חקירה סודי ביותר של ה-FBI, אשר העלה אבק במגירות במשך 70 שנה, נפתח מחדש, ומביא צוות חוקרים בעלי שם עולמי לפצוח במצוד האולטימטיבי שנועד לתת מענה סופי לשאלה המסקרנת: האם ייתכן שאדולף היטלר שרד את מלחמת העולם השנייה, והצליח להימלט מגרמניה? ואם כן - היכן הוא נמצא? כיצד הצליח לחמוק מידי בעלות הברית? מה הצליחו החוקרים לחשוף במהלך המצוד המסובך שנערך במקביל בפינות שונות בעולם, מברלין, דרך ספרד ועד קולומביה וארגנטינה? האמנם היטלר לא מת בבונקר בברלין כפי שנטען עד עתה?
מרתון "לצוד את היטלר" - יום שבת, 2 בינואר, החל מהשעה 11:15


מרתון "היקום: סודות העבר נפתרים"
The Universe: Ancient Mysteries Solved
עולמנו שזור תעלומות עתיקות, אפופות בצילו של הזמן; האם ניתן לפענח אותן כיום, על-ידי התבוננות מעמיקה בגרמי השמיים? ייתכן שהאמת נמצאת אי-שם למעלה - חבויה בכוכבים, במקום לו אנו קוראים היקום.
החל מאבני ענק בסטונהנג' שבאנגליה, דרך הפירמידות הגדולות בגיזה שבמצרים, חורבן האש וגופרית שירד על הערים  סדום ועמורה, ועד לכוכב בית לחם שבישר על הולדת ישו, המיני-סדרה המרתקת, "היקום: סודות העבר נפתרים",  מנסה לפתור את החידות הגדולות של העולם העתיק, באמצעות שימוש במומחים ובטכנולוגיית ה-CGI המשוכללת המוכרים לנו מסדרת האם "היקום", כדי לגלות כיצד העבר שלנו קשור להיסטוריה של היקום.
 מרתון "היקום: סודות העבר נפתרים" – שישי, 15 בינואר החל מ-22:50, שידור נוסף למחרת ב-08:00

אוצר האי המקולל - עונה 3

אוצר האי המקולל - עונה 3
The Curse of Oak Island - Season 3


 עונה שלישית לסדרה המצליחה...העונה, האחים לאגינה מתקרבים יותר מתמיד לאוצר המקולל

הצצה לעונה החדשה: כאן 



האחים ריק ומארטי לאגינה לא מוותרים על חלומם, ומתקרבים עוד יותר לגילוי האוצר המסתורי החבוי באי אוק, בעונה השלישית של הסדרה המרתקת שכבשה את לב הצופים - "אוצר האי המקולל". ערוץ ההיסטוריה ישדר את העונה השלישית החל מיום רביעי, ה-13 בינואר, החל מ-21:20 - כשבערב הבכורה נשדר שני פרקים ברצף!
לאחר שהגיעו קרוב יותר מכל אלו שחיפשו לפניהם את האוצר, ייתכן כי האחים נמצאים בדרכם לחשוף את האמת המדהימה על מה ששוכן מתחת לאי אוק. בעקבות ההמצאים שגילו בעונה שעברה, ריק, מארטי ושותפיהם לחיפוש משתמשים באמצעים טכנולוגיים חדישים ביותר, בנוסף לציוד חפירה וקידוח מכניים, כדי לחדור למעמקי האי.

בעונה הנוכחית, האחים מתכוונים "מתקפה" הנדסית תלת-ראשית, המכוונת לחפור ולגלות מה בדיוק נמצא בשלושת האתרים אותם חשפו בעונה השנייה: מכרה הכסף, X-10, והביצה המסתורית.
כמו כן, העונה מצטרפים לצוות חוקרים חדשים, ובוחנים תיאוריות חדשות ומעניינות אודות האוצר המסתורי ומיקומו באי אוק – האם יש באי ברמזים לנוכחות של האבירים הטמפלרים? האם קיים סיכוי כי ארון הברית מוטמן בו? האם מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס ביקר באי? בשתי העונות הראשונות של "אוצר האי המקולל", חיפוש המטמון של אחים לאגינה התבצע ברובו מעל הקרקע. כעת, לאחר שנתיים של תכנון, ריק ומארטי הולכים צעד אחד נועז קדימה ויורדים למעמקי האדמה כדי לגלות סוף סוף את האוצר המקולל...
"אוצר האי המקולל" היא סדרה סוחפת העוקבת אחר האחים ריק ומארטי לאגינה, יוצאים להרפתקאת חייהם במטרה לגלות את האוצר המסתורי החבוי למעלה מ-200 שנה באי אוק שבקנדה, האם יצליחו היכן שכל קודמיהם נכשלו? לפי אגדה עתיקה, על שבעה אנשים למות בטרם ייחשף סוד האוצר באי אוק. נכון להיום, מספר הקורבנות עומד על שש. והאחים לאגינה מודעים לכך... בשנת 1795, שלושה נערים גילו בור מוזר, מעשה ידי-אדם, באי הקטן והמיוער אוק, סמוך לחופי נובה סקוטיה שבקנדה. היו אלו דמדומי תקופת מסעות הפיראטים הגדולים, והשמועה פשטה כי בבור טמון אוצר יקר-ערך. התגלית של הנערים גרמה לתחילתו של מבצע "חפש את המטמון" שנמשך למעשה כבר למעלה מ-200 שנה, שעלה מיליוני דולרים, ובין המשתתפים במהלך השנים, דמויות מפורסמות כמו השחקנים ג'ון וויין וארול פלין, ואף נשיא ארה"ב לשעבר, פרנקלין דלאנו רוזוולט.
אוצר האי המקולל – עונה 3 – ימי רביעי בשעה 21:20 החל מה-13 בינואר
שידורים נוספים למחרת ב-22:55, ימי שישי ב-21:20, ושבת בשעות 11:20 ו-17:40

רגע לפני העונה השלישית...מרתון פרקי עונה 2 של "אוצר האי המקולל"
לקראת עליית העונה השלישית של "אוצר האי המקולל" ב-13 בינואר, נשדר מרתון מיוחד של פרקי העונה השנייה, לטובת הצופים המכורים הרוצים להיזכר באירועים המותחים על האי, ולהתכונן בצורה המיטבית לעונה החדשה של הסדרה המרתקת!
מרתון "אוצר האי המקולל - עונה 2" - ימים ראשון-חמישי, 7-3 בינואר בשעה 23:00 (שני פרקים ברצף, ויום שבת, 9 בינואר, החל מהשעה 09:15.

יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 9

27/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 9

נושא: מאפייני מלחמת העולם הראשונה (חט"ב)
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 3: מתקפת אוויר
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 4: צוללות
מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת המודרנית.  
המיני-סדרה בת ארבעת הפרקים "המלחמה המודרנית הראשונה", חושפת כי מלחמת העולם הראשונה הייתה למעשה 'מלחמת מעבר', בין שיטות לוחמה מסורתיות וישנות, דוגמת קרבות פנים אל פנים עם אקדחים קטנים, כידונים והסתערויות חילות פרשים, לבין חיילים המצוידים בכלי נשק חדשים ומהפכניים, שעד היום משמשים צבאות מודרניים. בין טקטיקות הלחימה שערכו את הופעת הבכורה שלהן במלחמת העולם הראשונה: הפצצות אוויריות של ערים מאוכלסות, קרבות טנקים המוניים, קרבות שליטה אווירית בשמיים, צוללות קרב, לוחמה כימית ולוחמת בונקרים. בסופו של דבר, הניבו שיטות ואמצעי הלחימה החדשים במלחמה תוצאות הרות-אסון מבחינת מספרי האבידות בנפש: 15 מיליון הרוגים ו-20 מיליון פצועים.

באמצעות שימוש בקטעי ארכיון נדירים ומצמררים, ראיונות עם מומחים, עדויות של חיילים שנלחמו בקרבות לצד שחזורים דרמטיים מושקעים שצולמו במיוחד לצורך ההפקה - כל פרק במיני סדרה מציג את סיפורו של אחד מכלי הנשק המהפכניים הללו – כיצד ומדוע פותחו, ומה היו אסטרטגיות הלחימה שבמסגרתן נעשה בהם שימוש במטרה להכריע את מלחמת השוחות האכזרית והמתמשכת, ובחינת השפעתן האולטימטיבית על שדה הקרב.

עד היום, סרטי תעודה שעסקו במלחמת העולם הראשונה היו מוגבלים בשימוש בקטעי ארכיון שנלקחו ממצלמות סטטיות ולא צולמו תוך כדי מהלך הקרבות, עובדה שהקשתה על המחשת החידושים האסטרטגיים בכלי נשק  ושיטות הלחימה שראו אור בשדה הקרב. יוצרי המיני-סדרה "המלחמה המודרנית הראשונה" עושים שימוש מיוחד בשחזורים דרמטיים ועיבודי אנימציה (של ספינות אוויר, מטוסי קרב, טנקים, צוללות), ה"מולבשים" כמו שכבות על קטעי הארכיון המקוריים, ויוצרים כך חוויה ויזואלית מרהיבה לצופים.


יום רביעי, 16 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 8

20/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 8

נושא: מאפייני מלחמת העולם הראשונה (חט"ב)
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 1: טנקים
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 2: נשק השמדה המוני

מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת המודרנית.  
המיני-סדרה בת ארבעת הפרקים "המלחמה המודרנית הראשונה", חושפת כי מלחמת העולם הראשונה הייתה למעשה 'מלחמת מעבר', בין שיטות לוחמה מסורתיות וישנות, דוגמת קרבות פנים אל פנים עם אקדחים קטנים, כידונים והסתערויות חילות פרשים, לבין חיילים המצוידים בכלי נשק חדשים ומהפכניים, שעד היום משמשים צבאות מודרניים. בין טקטיקות הלחימה שערכו את הופעת הבכורה שלהן במלחמת העולם הראשונה: הפצצות אוויריות של ערים מאוכלסות, קרבות טנקים המוניים, קרבות שליטה אווירית בשמיים, צוללות קרב, לוחמה כימית ולוחמת בונקרים. בסופו של דבר, הניבו שיטות ואמצעי הלחימה החדשים במלחמה תוצאות הרות-אסון מבחינת מספרי האבידות בנפש: 15 מיליון הרוגים ו-20 מיליון פצועים.

באמצעות שימוש בקטעי ארכיון נדירים ומצמררים, ראיונות עם מומחים, עדויות של חיילים שנלחמו בקרבות לצד שחזורים דרמטיים מושקעים שצולמו במיוחד לצורך ההפקה - כל פרק במיני סדרה מציג את סיפורו של אחד מכלי הנשק המהפכניים הללו – כיצד ומדוע פותחו, ומה היו אסטרטגיות הלחימה שבמסגרתן נעשה בהם שימוש במטרה להכריע את מלחמת השוחות האכזרית והמתמשכת, ובחינת השפעתן האולטימטיבית על שדה הקרב.

עד היום, סרטי תעודה שעסקו במלחמת העולם הראשונה היו מוגבלים בשימוש בקטעי ארכיון שנלקחו ממצלמות סטטיות ולא צולמו תוך כדי מהלך הקרבות, עובדה שהקשתה על המחשת החידושים האסטרטגיים בכלי נשק  ושיטות הלחימה שראו אור בשדה הקרב. יוצרי המיני-סדרה "המלחמה המודרנית הראשונה" עושים שימוש מיוחד בשחזורים דרמטיים ועיבודי אנימציה (של ספינות אוויר, מטוסי קרב, טנקים, צוללות), ה"מולבשים" כמו שכבות על קטעי הארכיון המקוריים, ויוצרים כך חוויה ויזואלית מרהיבה לצופים.


יום רביעי, 9 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 7

13/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 7

נושא: ראשית עידן הגילויים הגאוגרפיים (חט"ב)
שם התכנית: קולומבוס – המסע האחרון
סיפורו חסר המזל של כריסטופר קולומבוס ומסעו האחרון לעולם החדש. שמונה שנים לאחר שגילה, לא במודע, ומחדש (לייף אריקסון) עבור האדם האירופאי את אמריקה וזכה לתהילה, קולומבוס עדיין שאף לגלות את "המעבר המערבי", אותה דרך ימית מיוחלת להודו ולאוצרות המזרח ע"י מסע מערבה ולא מזרחה כפי שהיה מקובל וידוע עד אז.
זהו סיפורו של אדם שהיה מוכן לסכן הכל כדי לממש את מטרתו, זוהי עלילת מתח המתחקה אחר דרכי ניווט מזהירות וחדשניות, כוח סבל וסבל, והידרדרות לגבולות אי השפיות. תכנית השבוע שלנו נעזרת בשחזורים דרמטיים המתארות את השעות הקשות של קולומבוס וצוותו, ראיונות עם מומחים וגרפיקה ממוחשבת כדי לספר את סיפור מסעו הרביעי והאחרון של קולומבוס באוקיינוס האטלנטי בשנת 1502.
בגיל 51 קולומבוס בעצם איבד את חינו בעיני חצר מלכות ספרד, אך הוא היה נחוש להחזיר את מעמדו כגיבור היום. אך במסעו האחרון הוא התגלה כמנהל כושל ואכזר. לאחר חודשיים של מסעות לאורך חופי מרכז אמריקה, נקלע הצי של קולומבוס לסופה עזה והוא נאלץ לנווט את הצי התשוש לחופי ג'מייקה. בקשתו לסיוע ממושל הקולוניה היספניולה  (כיום רפובליקה הדומיניקאנית) נדחתה ורק ע"י ניצול הילדים הצליח קולומבוס לספק מזון לצוותו בשעה שהמתין לסיוע.
השימוש בגרפיקות בתכנית מסייע להמחיש כיצד ספינתו של קולומבוס התאימה גם לחציית האוקיינוס האטלנטי וגם כדי לנווט בין שוניות האיים הקריביים. כישורי הניווט של קולומבוס מוסברים ע"י המומחים והשחזורים הדרמטיים מציגים כיצד מגלה הארצות התל באנשיו המיואשים כשגרם להם לחשוב שהם קרובים יותר לבית ממה שהיו באמת.

התכנית אמנם מתמקדת במסעו האחרון, אך היא גם כוללת סקירה של מסעו הראשון ב-1492 ואת מסעותיו החוזרים לעולם החדש. כמו כן, מתארת התכנית את התפקידים שמילאו אחיו, ברתולומיאו,  ובנו פרננדו במסע האחרון.


יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 6

6/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 6

נושא: רנסנס והומניזם (חט"ב)
שם התכנית: עולמו של דה-וינצ'י
איש האשכולות של הרנסנס, שהמצאותיו ויצירותיו ממשיכות להעסיק אותנו גם כיום. הגאון בעל החזון שחי במאה ה-15, ניבא בעבודתו התפתחויות טכנולוגיות כמו הצוללת, הרובוט, המחשב, והשעון המעורר.

הוא נולד בוינצ'י, כפר מבוצר ליד פירנצה מחוץ לנישואין. אביו הכיר בו וגידלו בביתו. כבר כילד התבלט כרב כישרונות ורב קסם אישי. הוא הצטיין במתמטיקה, נגינה בחליל ובכל האמנויות.
עוד בהיותו נער, הציגו אביו בפני האמן הנודע אנדריאה דל וארוקיו שהתרשם ממנו וקיבלו מיד כתלמיד. עד גיל 25, פעל ליאונרדו בסטודיו של מורו. מגיל 30, נכנס לשירות בן 16 שנה תחת  לודוביקו ספורצה, הדוכס של מילאנו. במילאנו צייר תמונות של גבירות חצר, שימש כמהנדס צבאי ואזרחי אדריכל. 
בשנת 1494, החל את עבודתו על התמונה המפורסמת "הסעודה האחרונה", שאותה צייר על קיר של כנסיה במילאנו. אך הציור החל להיסדק עוד בימי חייו של האמן, שכן הצבעים לא נקלטו בטיח והטיח לא היה מחובר היטב לקיר. מאז נעשו ניסיונות רבים לשחזר את הציור והוא עדיין נמנה עם הציורים הגאוניים, בשל משחקי הפרספקטיבה שלו, והידועים בעולם האמנות.  
ליאונרדו היה אדם סקרן וחרוץ ורשימותיו (שכתב בכתב ראי) מעידות על רוחב ידיעותיו ומשקפות את ניסוייו ותצפיותיו בתחומים: גיאולוגיה, גיאוגרפיה, פיזיולוגיה, ארכיטקטורה ותכנון ערים, תכנון כלי נשק וכלי תעופה.
את התמונה הידועה ביותר שלו, המונה ליזה (המכונה גם "לה ג'קונדה"), צייר ליאונרדו בשנות ה-50 לחייו. האישה המחייכת חיוך מובלע וצופן סוד מעוררות התפעלות כבר מאות שנים, כשספרות שלמה כבר נכתבה על אותו חיוך קטן.
שנותיו האחרונות של דה וינצ'י עברו עליו בצרפת בשירות המלך פרנסואה הראשון. הוא מת ב-1519 ונקבר בכנסיית סן פלורנטין שבאמבואז, אך בימי  המהפכה הצרפתית נחרב המקום ומקום קבורתו לא נודע עוד.


נושא: נאורות ומהפכות (חט"ב)
שם התכנית: נפוליאון: מפלצת פלדה
צרפת רשמה הישגים אדריכליים מרשימים: כנסיית נוטרדאם, קתדרלות ימה"ב הגותיות שהיוו השראה לקתדרלות ברחבי היבשת, ומבצרים צבאיים שתוכננו ע"י המהנדס הצבאי המבריק סבסטיאן וובון. השנים שלאחר המהפכה הצרפתית, לוו בשינויים ובמהפכים תכופים והתאפיינו בחוסר יציבות שלטונית, אך מכאוס זה צמח אחד האסטרטגים הגדולים בהיסטוריה – נפוליאון בונפרטה.
במהלך ימי שלטונו, נוצרו ונבנו בצרפת מספר יצירות מופת בתחום ההנדסה.