יום רביעי, 27 באפריל 2016

שיעור היסטוריה מס' 27

1/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 27

נושא: מלחמת העצמאות
שם התכנית: יפתח: ממטולה ועד הנגב 
סיפורה של חטיבת "יפתח-פלמ"ח" שלחמה במלחמה העצמאות בזירת הגליל והעמקים. כוחותיה הדפו את צבאות קאוקג'י ממשמר העמק, הדפו את צבאות סוריה ולבנון אשר פלשו לגליל המזרחי ואל בקעת הירדן, שחררו את צפת, כבשו את לוד והגיעו עד לנגב הנצור. החטיבה הורכבה בעיקר מהכשרות מגויסות תחת פיקודו של יגאל אלון (שכינויו היה יפתח). לאחר המלחמה הקימו אנשי "יפתח" 13 ישובים ברחבי הארץ.

יום ראשון, 24 באפריל 2016

שידורי יום השואה והגבורה

שידורי יום השואה והגבורה
ימים רביעי-חמישי, 5-4 במאי

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה וביום זה עצמו, נשדר מגוון סדרות דוקומנטריות, סרטי תעודה, וסרטים עלילתיים העוסקים בשואת יהודי אירופה מזוויות שונות: 
ששת פרקי הסדרה המרתקת "הימים האחרונים של הנאצים", המגוללת את ההיסטוריה האפלה של המפלגה הנאצית מנקודת המבט של הנאצים עצמם; הסרט זוכה האוסקרים של רומן פולנסקי "הפסנתרן", על סיפורו האמיתי של הפסנתרן היהודי ולדיסלב שפילמן שהצליח לשרוד את השואה כנגד כל הסיכויים; הסרט "התנגדות", המגולל את סיפורם של קבוצת הפרטיזנים בהנהגת האחים ביילסקי, שארגנה מאבק מזוין בצבא הגרמני כנגד כל הסיכויים ביערות מזרח אירופה; התעודה המרגשת "משחררי המחנות", על שחרור מחנה הריכוז דכאו ע"י חיילי צבא ארה"ב בסוף מלחמת העולם השנייה. 

כמו כן, נשדר סרטי תעודה על לוחמים יהודים בצבאות בעלות הברית ("הלוחם היהודי"), דיוקן של מספר דמויות המפתח בהנהגת הרייך השלישי ("ההנהגה הנאצית: הרוע המוחלט"), וחילוצם הנועז של מאות ילדים יהודים יתומים מאירופה והבאתם לארץ ישראל במלחמת העולם השנייה ("ילדי טהראן").


מרתון "הימים האחרונים" של הנאצים
Last Days Of The Nazis
סדרת דוקו-דרמה מרתקת, המגוללת סיפור שכמעט ולא סופר ולא שודר מעל מרקעי הטלוויזיה -  עד היום - ההיסטוריה האפלה של המפלגה הנאצית – מנקודת המבט של הנאצים עצמם.
ב-1945, לאחר כניעת גרמניה הנאצית בתום שש שנות מלחמה עולמית עקובה מדם, עצרו בעלות הברית אלפי נאצים-לשעבר לצורכי תשאול ותחקור. החקירות מאירות העיניים הללו, נשכחו עם השנים ונזנחו בשולי דפי ההיסטוריה. יוצרי הסדרה עושים שימוש נרחב בחומרי החקירה אלו, ומציגים באופן דרמטי וחסר תקדים, עדויות מצמררות של מפקדי מחנות השמדה, מומחי תעמולה, רופאים, גנרלים ואדריכלים נאציים, וכן חברי תנועת הנוער ההיטלראי, המעניקות לצופים תובנה מעמיקה על דרך החשיבה של הגרמנים, בשנות משטרו האפל של היטלר.

"הימים האחרונים של הנאצים", מספקת הצצה מקרוב על המניעים ואופני הפעולה של המשטר הרשע ביותר בהיסטוריה – מהפרספקטיבה שלו. בין עדי מפתח שעדותם תובא במהלך פרקי הסדרה (דרך שחזורים דרמטיים): רודולף הס - מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ, יוליוס שטרייכר – מראשי מכונת התעמולה הנאצית, אלברט שפֵּר – הארכיטקט הרשמי של התנועה הנאצית, חבר אישי קרוב של היטלר ושר החימוש בזמן מלחמה, והרופא הנאצי הבכיר ד"ר קרל גבהרדט, שהיה אחראי על עריכת ניסויים מזעזעים באסירים במחנות הריכוז ראוונסברוק ואושוויץ. 

הסדרה אף כוללת קטעי ארכיון נדירים מימי השלטון הנאצי בגרמניה, ראיונות עם היסטוריונים מומחים לנושא, השופכים אור נוסף על אישיותם של האנשים שמילאו תפקידים שונים במנגנון הרשע הנאצי.
מרתון "הימים האחרונים של הנאצים" - יום רביעי, 4 במאי החל מ-18:20 וחמישי, 5 במאי החל מ-15:14






שידורי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות

שידורי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות
  12-10 במאי


במסגרת ימים אלו, נשדר תכניות המעניקות מבט מיוחד על מאבק המחתרות ופליטי השואה למען הקמת המדינה, גבורתם של חיילי ומפקדי צה"ל במלחמות ישראל השונות – ממלחמת העצמאות ועד מלחמת לבנון, וכן סיפור ההישרדות המופלא של ניצולי טבח הספורטאים באולימפיאדת הדמים במינכן. במוקד שידורינו, יעמדו שני סרטי תעודה בבכורה בערוץ:


סבנה
Sabena 
הסרט "סבנה", שהיה מועמד בקטגוריית סרט הדוקו הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר, מציג זוויות חדשות לסיפור חטיפת מטוס התעופה הבלגית "סבנה", שהתרחשה ב-8 במאי 1972. ארגון "ספטמבר השחור" החזיק את הנוסעים והצוות בשבי למשך 30 שעות של מתח וחרדה, שהסתיימו עם שחרור המטוס על ידי לוחמים מסיירת מטכ"ל שהגיעו מחופשים לטכנאים. בין לוחמי הסיירת היו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפקד היחידה, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שאף מתראיינים לסרט, כמו גם שמעון פרס, שכיהן אז כשר התחבורה בממשלתה של גולדה מאיר. הסרט צולם תוך שימוש בעדויות מצולמות עכשוויות ושילוב חומרי הארכיון המספקים רקע לאותה תקופה, דוגמת הקמת ארגון פת"ח, עידן חטיפות המטוסים והטרור הפלסטיני על אדמת אירופה כנגד יעדים ישראליים באותה תקופה. 

החטיפה תוכננה על ידי עלי חסן סלאמה. ארבעה מחבלים, שני גברים ושתי נשים, עלו למטוס עם דרכונים מזויפים וזמן קצר לאחר ההמראה נכנסו המחבלים זה אחר זה לשירותי המטוס והוציאו שני אקדחים, שני רימונים ושתי חגורות נפץ שהסתירו על גופם. לאחר מכן מפקד הפעולה, עלי טהא אבו סניינה, פרץ לתא הטייס כשהוא חמוש באקדח והודיע לקברניט, רג’ינלד לוי, על חטיפת המטוס.

הסרט מציג את סיפורו של המטוס החטוף מזוויות שלא נראו עד היום. המחבלת שחטפה את המטוס, תרז הלסה, משחזרת עשרות שנים אחרי את התחושות שליוו אותה אז ("אני הייתי ילדה") ואת הרגעים שלפני החטיפה ובמהלכה ("אף אחד לא שם לב שאנחנו עושים את מה שעושים").  המטוס נחת בנמל התעופה לוד בשעה 17:15. החוטפים דרשו לשחרר כ-300 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל ואיימו לפוצץ את המטוס על נוסעיו. שר הביטחון, משה דיין, ניהל משא ומתן עם המחבלים ובמקביל נעשו הכנות למבצע חילוץ. הוחשה לאירוע סיירת מטכ”ל, שלוחמיה החלו להתכונן לפרוץ למטוס ולהשתלט על המחבלים‏.

אהוד ברק, מפקד סיירת מטכ”ל דאז, נקבע כמפקד פעולת החילוץ, והרכיב כוח שהתבסס על קציני ולוחמי היחידה. בנימין נתניהו היה מפקד צוות ביחידה‏ שתוכננה לפרוץ מדלת החירום שעל הכנף השמאלית. המטוס שוחרר מקץ יממה בפעולה הנועזת של סיירת מטכ”ל. מבצע שחרור המטוס סבנה היה מבצע ראשון מסוגו לשחרור מטוס בעולם - זהו המבצע הראשון שבו פרץ כוח למטוס חטוף, לצורך שחרור נוסעיו.
11 במאי, יום רביעי (ערב יום העצמאות), בשעה 22:00 שידורים נוספים: למחרת, חמישי, 12 במאי בשעות 12:20 ו-17:25


רביבים, יפתח - קיבוצים מעצבי גבול
סיפור עלייתם לקרקע של הקיבוצים רביבים ויפתח. כביטוי של תרומת ההתיישבות הקיבוצית לעיצוב גבולות ארץ ישראל בשנות המאבק על הקמת המדינה, וכן כחלק מאסטרטגיית "הפרחת השממה" בנגב ובגליל. לוחמי הפלמ"ח נטלו חלק פעיל בהתיישבות זו, הן בימים לפני מלחמת העצמאות, הן במהלכה והן עם סיום הקרבות. הסרט כולל קטעי ארכיון נדירים לצד עדויות מרגשות של ותיקי הקיבוצים (בוגרי חטיבת יפת"ח של הפלמ"ח) המספרים על על מעשי גבורה יוצאי-דופן של הלוחמים בקרבות הקשים בצפון (יפתח) ובדרום (רביבים).  
10 במאי, יום שלישי (ערב יום הזיכרון), בשעה 20:00, שידור נוסף ב-23:00, ולמחרת בשעות 10:00 ו-15:30 

חיים על החרב - עונה חדשה

חיים על החרב
 Forged in Fire
עונה חדשה!



מי שלא הורג - מחשל!  "חיים על החרב" היא תחרות מרתקת, המפגישה מדי פרק ארבעה ממכיני כלי הנשק הטובים ביותר בארה"ב, המעמידים את כישוריהם והמוניטין שלהם למבחן, בעודם מתחרים זה נגד זה ונגד השעון, ביצירת כלי הנשק המשוננים הבולטים בתולדות המין האנושי. הזוכה מבין ארבעת המתחרים, יקבל פרס של 10,000 דולרים ויוכתר כאלוף "חיים על החרב". 

בין כלי הנשק העתיקים אותם יצטרכו החרשים המוכשרים להכין בכוחות עצמם בעונה השנייה של "חיים על החרב": פטיש מלחמה מימי הביניים, חרב ח'ופש מצרי - חרב עתיקה שמקורה בכנען, קלאימור – החרב הסקוטית בה השתמש הלוחם האגדי וויליאם וולאס, חרב לחימה ויקינגי, וסכין קוקרי נפאלית - אחד מכלי הנשק הקטלניים בתולדות הלוחמה הצבאית.

התחרות המרתקת החדשה מבית היוצר של ערוץ ההיסטוריה "חיים על החרב", מפגישה מדי פרק ארבעה מחרשי כלי הנשק הטובים ביותר בארה"ב, המעמידים את כישוריהם ואת המוניטין שלהם למבחן, כאשר הם מתחרים אחד נגד השני, ונגד השעון, ביצירת כלי הנשק המשוננים הבולטים בתולדות המין האנושי. את הנשקים השונים הם מכינים בידיים, בעזרת שימוש ב"מחסן כלים" מיוחד שניתן להם בתכנית, הכולל חומרים טבעיים ואורגניים. 

ההיסטוריה המיוחדת של כל כלי נשק, תסופר באופן יצירתי תוך-כדי יצירתו בתכנית, כאשר התוצאה הסופית אליה מגיעים המתמודדים: כלי הנשק המוכנים בתצורתם הסופית, יעמדו למבחן נוקשה וחסר רחמים על-ידי פאנל מיוחד של שופטים מומחים בעלי שם עולמי בתחום כלי הנשק. המבחנים הדינמיים ויוצאי-הדופן הללו, נועדו לבחון את כלי הנשק שהחרשים מכינים במצבים קיצוניים ביותר. השופטים יצטרכו להחליט מי מהמתמודדים יודח ומי נשאר – עד שבשלב הסופי יוכתר זוכה יחיד מבין ארבעת חרשי החרבות שהחלו את התכנית, שיזכה בפרס כספי של 10,000 דולרים ויוכתר כ"אלוף חיים על החרב".

מנחה הסדרה, וויל וויליס, הוא לוחם בעל עבר קרבי, ששירת ארבע שנים ביחידת הריינג'רס של צבא ארה"ב, וקרוב לעשר שנים כאיש חילוץ והצלה בחיל האוויר. בזכות הניסיון הקרבי העשיר שלו, לוויליס נסיון רב בשימוש במגוון רחב של כלי נשק בסיטואציות אמיתיות בשדה הקרב. וויליס יודע ומבין כי האופן בו מעוצב ומתוכנן כלי נשק, יכול להוות את ההבדל בין חיים ומוות בזמן לחימה. הרקע הצבאי העשיר של וויליס מעניק לו זווית ראיה ייחודית וחשובה ביותר, בבואו לבחון את לי הנשק שהחרשים מכינים במהלך התכנית – נקודת המבט של לוחם.
חיים על החרב –עונה חדשה -החל מ-27 במאי, ימי שישי, בשעה 18:00. שידור נוסף למחרת, יום שבת, 28 במאי בשעות 14:25 ו-22:10

מהפכת המריחואנה

מהפכת המריחואנה
The Marijuana Revolution



היחס של ארה"ב כלפי השימוש בסם המריחואנה עובר בשנים האחרונות שינוי דרמטי ומרחיק לכת, על בסיס יומיומי. מעבר ל-23 המדינות בהן מאושר כיום השימוש מריחואנה לצרכים רפואיים, הרי שבארבע ממדינות ארה"ב (נכון לכתיבת שורות אלו...): אלסקה, קולורדו, אורגון ו-וושינגטון, השימוש בסם חוקי לחלוטין. השינוי במעמד החוקי של העלה הירוק במדינות הללו, הפך אותן למעין "מערב פרוע" עבור "יזמי גאנג'ה" למיניהם. אך מי עומד מאחורי הבועה הזו ואלו כוחות מניעים את השוק המעושן? החל ממגדלי המריחואנה בשטח, דרך הסוחרים בו, ועד לבעלי העסק המוכר את הסם – הענף העוסק בייצור, הפצה ומכירה של מריחואנה מגוון באופן מפתיע.


צפייה בסרט המרתק "מהפכת המריחואנה" מעניקה הזדמנות נדירה להציץ אל תוך המבוך המורכב של תעשיית הקנאביס החדשה – ללמוד כיצד צמחה, לגלות מי הם ה"שחקנים" העיקריים בענף כיום, ולנסות להבין לאן מיועדות פניה בעתיד. כמו כן, התעודה כוללת ראיונות עם מתנגדי הלגליזציה של הסם, שמזהירים מפני סכנות אפשריות הכרוכות בהפיכת המריחואנה לחוקית לגמרי.

"מהפכת המריחואנה" אף מגוללת את ההיסטוריה ארוכת השנים של השימוש בקנאביס בארה"ב, סוקרת את המאמץ המתמשך כבר 45 שנה להביא לרפורמה באיסורים החוקיים על השימוש בסם, בוחנת את העלייה הדרמטית שחלה בשנים האחרונות בדעת הקהל בתמיכה בלגליזציה של המריחואנה, וחושפת את מאות החברות שכבר מתפרנסות כיום מבדיקה, טיפוח, החדרה, שיווק ומכירה של קנאביס ומוצריו.
מהפכת המריחואנה -יום חמישי, 26 במאי, בשעה 21:30. שידורים נוסף למחרת, שישי 27 במאי, ב-00:30; שבת, 28 במאי ב-23:45, וראשון, 20 במאי ב-22:55

חודש מאי בהיסטוריה

חודש מאי בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש מאי:

יום הניצחון על הנאצים
ב-8 וב-9 במאי, מציין העולם 71שנה לניצחון הדרמטי של בעלות הברית על גרמניה הנאצית, לאחר מלחמה עולמית עקובה מדם שנמשכה שש שנים, גבתה מיליוני קורבנות בנפש והפכה חלקים גדולים מאירופה לעיי חורבות. לציון אחד האירועים הבולטים בעת המודרנית, ערוץ ההיסטוריה משדר מרתון של סדרת המופת: "מלחמת העולם השנייה: הסרטים האבודים" 

מרתון הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה
WWII Lost Films
"הסרטים האבודים של מלחמת העולם השנייה", היא הסדרה התיעודית הראשונה בהיסטוריה בה כל סרטי המלחמה מוצגים בפני הצופים בצבע ובטכנולוגיית HD באיכות הטכנית הגבוהה ביותר. במהלך עשרת פרקי הסדרה, נחווה את קרבות מלחמת העולם השנייה דרך סיפורם האישי של 12 חיילים אמריקנים שהשתתפו בקרבות הבולטים של המלחמה, וניהלו במקביל יומנים אישיים בהם פירטו את חוויית הלחימה המצמררות שעברו. 

הסרטים המקוריים צולמו אמנם כולם בצבע (דבר נדיר באותן שנים), אך איכותם הטכנית דרשה שדרוג טכני עצום על-מנת שניתן היה לשדרם. לאחר עבודת תחקיר מאומצת של שנתיים וחצי, הצליחו יוצרי הסדרה למצוא ולאסוף בארכיונים ובבתים פרטיים מרחבי העולם אלפי שעות של סרטי ארכיון נדירים שצולמו בזמן הקרבות - 3,000 שעות ליתר דיוק - לערוך להם שחזור דיגיטלי - ולהציג את מראות המלחמה באופן חד, בהיר ומוחשי כפי שטרם נראה על מסך הטלוויזיה. הצופים בבית יחזו במטחי האש וישמעו את רעמי התותחים ויקבלו את התחושה כאילו הם עצמם נוכחים בשדות הקרב.  כמו כן, כתוצאה מהסכם שיתוף פעולה תוכני שנחתם בין ערוץ ההיסטוריה העולמי לספריית הקונגרס האמריקני, במהלך הסדרה יושמעו הקלטות אודיו נדירות מהמלחמה, כפי שנשתמרו בספריה. 

דרך הסיפורים האישיים של החיילים ועל רקע התמונות המדהימות משדה הקרב, הסדרה מאפשרת לצופים הזדמנות להגיע קרוב ככל הניתן לאירועים כפי שהתרחשו, ולהרגיש כאילו הם עצמם חלק מההיסטוריה המתרחשת מול עיניהם ברגע זה על המסך הקטן. 
מרתון הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה -
חלק 1: פרקים 5-1, 6 במאי, יום שישי החל מ-21:20, שידור נוסף למחרת החל מ-12:20
חלק 2: פרקים 10-6, 7 במאי, יום שבת, החל מ-21:20, שידור נוסף למחרת החל מ-09:30


1 במאי - חג הפועלים


ולדימיר לנין ביוגרפיה
Vladimir Lenin
סיפורו של המהפכן הקומוניסטי ולדימיר לנין. האיש שהפיל סופית ב-1917 את שלטון הצאר בן מאות השנים והוביל תנועה מהפכנית שסחפה את אירופה ושינתה את פניה של המאה העשרים.
איך הייתה נראית המאה ה-20 בלי לנין? קשה לתאר. האיש שנבחר על ידי טיים כאחד מ-100 האנשים החשובים של המאה העשרים עיצב את דמותה של ברית המועצות במאה העשרים וכך גם את דמותה הפוליטיקה העולמית כולה. הוא נותר נערץ על רבים עד עצם היום הזה, כמהפכן וכאידיאולוג פוליטי חריף בעל חזון גדול, ועם זאת המורשת שהותיר אחריו הייתה רוויית דם ועקרה במידה רבה.
ולדימיר לנין - 1 במאי, יום ראשון בשעות 17:05 ו-23:50



16 שנה ליציאת צה"ל מלבנון ב-24/5/2000
מבוזבזים – תעודה 
סרט תיעודי רב-עוצמה, המתאר את שיגרת יומם המפחידה של חיילי מוצב הבופור שבדרום לבנון. במרכז הסרט שביימה היוצרת המוערכת נורית קידר, עדויות של חיילים ששירתו במוצב בחצי השנה שקדמה לנסיגה מלבנון, במאי 2000. מהסיפורים שהם מגוללים, מתקבלת תמונה מצמררת המורכבת מחוויות החיילים בשדה הקרב.

הסרט "מבוזבזים" צולם בשנת 2006 על סט סרט הקולנוע העלילתי "הבופור", אך במקום שחקנים הוא מלווה את הגיבורים האמיתיים של ההר. "התחושה שקיבלתי היא שהם באמת לא מבינים מה עשינו שם, שהם ישבו במוצב כמו בשר תותחים, ברווזים במטווח שמחכים לסוף" הסט, שמוקם בקלעת נמרוד, נבנה על-פי עדויות של חיילים וצילומים שהביאו אתם ממוצב הבופור. באופן מפתיע המפגש הראשון של קידר עם הלוחמים התקיים על הסט. המצלמה עמדה נטועה במקומה, ללא תזוזה, התמקדה בפניהם של הדוברים וקלטה את סיפוריהם, את הקושי שלהם לדבר על החוויות שעברו עליהם כמה שנים לפני כן, ואת התגובה הרגשית הקשה שהעלאת הזיכרונות גרמה להם.
מבוזבזים- 24 במאי, יום שלישי בשעה 23:15, שידור נוסף למחרת ב-18:00


אוצר ספינת המיליארדים

סדרה חדשה
אוצר ספינת המיליארדים
Billion Dollar Wreck
החל מ-18 במאי, ימי רביעי, בשעה 22:10



שברי ספינה טרופה נודעת לשמצה, שעשויה להכיל בתוכה אוצר בשווי מיליארדי(!) דולרים. קונספירציה היסטורית חובקת עולם. אדם אובססיבי שהקדיש את חייו לחיפוש האוצר ושילם על כך מחיר יקר ביותר, ומאמץ הרואי אחרון של משפחה אחת לפתור תעלומה שכמעט והרסה אותה מבפנים.

אניית הקיטור המפוארת "RMS Republic", הגדולה מסוגה בעולם באותה תקופה, שקעה למצולות ב-24 בינואר 1909, שש שנים לאחר השקתה, לאחר שהתנגשה באניה אחרת, מעט אחרי שהפליגה מהנמל בניו-יורק. האניה כונתה "ספינת המיליונרים" עקב הלקוחות העשירים במיוחד שנהגו להשתמש בשירותיה. מעט לפני הפלגתה האחרונה, מטען מסתורי הונח על סיפונה. רב-החובל של האניה סירב לאפשר לספינות הצלה גישה למטען זה בטרם שקיעת ה"ריפבליק". מעולם לא נערכה חקירה רשמית בנושא – מה שמרמז שלמישהו היה אינטרס בטיוח המקרה. ומהו אותו מטען מסתורי שאמור להימצא בין שברי הספינה הטרופה, סמוך לחופי ניו-אינגלנד? 150,000מטבעות זהב אמריקניים, ששוויים כיום מוערך בלמעלה ממיליארד דולר(!)

הסדרה החדשה והמרתקת "אוצר ספינת המיליארדים"עוקבת אחר צייד האוצרות הנודע קפטן מרטין ביירלי ובנו גרנט, במסע מורכב ומסוכן, בו הם צוללים יחד עם נבחרת צוללנים מובחרת, לקרקעית האוקיינוס האטלנטי, בחיפוש כפול - הן אחר האוצר השווה המיליארדים, והן אחר תיקון ואישי ומשפחתי. 
במשך 35 השנים האחרונות, צייד האוצרות מרטין ביירלי עוסק באובססיביות בחקר אניית ה"ריפבליק" ומטען מטבעות הזהב שהיה על סיפונה. החקירה האינטנסיבית של ביירלי מצביעה על ראיות לכאורה על קשר חשאי היסטורי חובק-עולם סביב אותו מטען מסתורי, שמשתרעת מרוסיה הצארית ועד לבית הלבן והנשיא תיאודור רוזוולט. 

זהו המאמץ השני של ביירלי לאתר את מה שנחשב לאוצר השקוע היקר ביותר בהיסטוריה. בשנת 1987, ביירלי גייס מיליוני דולרים עבור מסע חיפוש להשבת מטבעות הזהב על אניית ה"ריפבליק", והחיפוש אף זכה אז לפרסום רב בכלי התקשורת. אך הוא לא צלח במשימתו וחזר מהמסע בידיים ריקות. ההשלכות הטרגיות של אותו כישלון על ביירלי קשות ביותר: משפחתו נהרסה, ביירלי סבל משבר נפשי קשה, ואף נעצר וישב בכלא שנתיים וחצי לאחר שירה והרג את המאהב של אשתו בנפרד. 

אך האובססיה של ביירלי עם פתרון תעלמות אוצר ה"ריפבליק" לא רק שלא שככה, אלא אף הלכה וגברה במשך השנים. כעת, כאשר הוא משתף שוב פעולה עם בנו גרנט, מרטין חוזר אל ה"ריפבליק", בניסיון אחרון למצוא את האוצר ששוכן בקרקעית האוקיינוס, ולמצוא גאולה אישית ומשפחתית. כשלרשותו כעת מידע חדש שצבר במשך שלושה עשורים מאז החיפוש הקודם בשנות השמונים, ביירלי משוכנע כי הוא יודע את המיקום המדויק של האוצר החמקמק. בשמונת פרקי הסדרה "אוצר ספינת המיליארדים" מרטין וגרנט ביירלי יובילו צוות של צוללנים מיוחדים למעמקי המים האפלים, המסתוריים והמסוכנים שאוצרים בתוך את סודות האניה "ריפבליק" למעלה ממאה שנה.

אוצר ספינת המיליארדים - שידור נוסף ביום שישי, 20 במאי,בשעה 21:20 וביום שבת, 21 במאי בשעות 15:50 ו-23:00

מרתונים במאי

מרתונים בערוץ ההיסטוריה בחודש מאי

מרתון "קרב הישרדות" 
Marathon Live To Tell
סדרה תיעודית סוחפת שיצר הבמאי והשחקן המוערך פיטר ברג ("השורד האחרון", "הממלכה") שמעניקה לצופים מבט ראשון מקרוב על פעי

לות היחידות המיוחדות של צבא ארה"ב במלחמה העולמית נגד הטרור בעיראק ובאפגניסטן.  במוקד הסדרה, סיפורי גבורה תחת אש שבוצעו ע"י חיילים בשדה הקרב, במטרה לשרוד את התופת ולהציל את חייהם וחיי חבריהם ליחידה. הסיפורים מובאים מפי הלוחמים עצמם בליווי שחזורים דרמטיים מושקעים של רגעי הקרב הקשים. חלק מהסיפורים בסדרה הם של מבצעים חשאיים מסווגים אשר הותרו לראשונה לפרסום.
מרתון "קרב הישרדות" יום שישי, 27 במאי החל מ-22:10, שידור נוסף למחרת החל מ-17:00


מרתון "לצוד את היטלר" 
Marathon Hunting Hitler
הזדמנות נוספת לכל מי שרוצה לצפות ברצף בכל פרקי הסדרה המרתקת והמותחת "לצוד את היטלר", שהגיעה לסיומה בשיא דרמטי במיוחד... יכול להיות שהוא ברח?
תיק חקירה סודי ביותר של ה-FBI, אשר העלה אבק במגירות במשך 70 שנה, נפתח מחדש, ומביא צוות חוקרים בעלי שם עולמי לפצוח במצוד האולטימטיבי שנועד לתת מענה סופי לשאלה המסקרנת: האם ייתכן שאדולף היטלר שרד את מלחמת העולם השנייה, והצליח להימלט מגרמניה? ואם כן - היכן הוא נמצא? כיצד הצליח לחמוק מידי בעלות הברית? מה הצליחו החוקרים לחשוף במהלך המצוד המסובך שנערך במקביל בפינות שונות בעולם, מברלין, דרך ספרד ועד קולומביה וארגנטינה? האמנם היטלר לא מת בבונקר בברלין כפי שנטען עד עתה?
לצוד את היטלר: מרתון בשני חלקים: חלק א' – פרקים 4-1: 13 במאי, יום שישי החל מ-15:40
חלק ב' – פרקים 8-5: 14 במאי, יום שבת החל מ-15:40

יום רביעי, 20 באפריל 2016

שיעור היסטוריה מס' 26

24/4/2016
שיעור היסטוריה מס' 26

נושא: מאבק היישוב היהודי במנדט הבריטי
שם התכנית: הפלמ"ח נגד הבריטים 
לאחר סיום מלה"ע ה-2, הידקו הבריטים תחת שלטון הלייבור החדש בראשות קלמנט אטלי ושר החוץ ארנסט בווין את גזירות העלייה וההתיישבות. בעוד היישוב ציפה לתגמול על התמיכה בשנות המלחמה, נחת נאום צונן במיוחד של בווין שניסה לקעקע את הקשר בין העקורים לבין העלייה לארץ. וכך, המתח בין היישוב היהודי לבין השלטון הבריטי גבר. בהוראת המוסדות הלאומיים, פתח הפלמ"ח (יחד עם האצ"ל והלח"י) במאבק מזוין נגד הבריטים תחת הסיסמא "נקרע את הספר הלבן". מאבק זה נמשך כ-10 חודשים, בהם ביצע הפלמ"ח פעולות נגד תחנות מכ"ם וסירות משמר חופשים, חבלה בקווי תקשורת ותחבורה (ליל הרכבות, ליל הגשרים). החשש מתגובות נקמה של הבריטים לאחר אירועי השבת השחורה והפיצוץ שביצע האצ"ל במלון המלך דוד בירושלים, הביאו לפירוק תנועת המרי העברי ואת הפלמ"ח להיצמד לפעולות הקשורות לעלייה והתיישבות.


יום רביעי, 13 באפריל 2016

שיעור היסטוריה מס' 25


17/4/2016
שיעור היסטוריה מס' 25

נושא: מאבק היישוב היהודי במנדט הבריטי
שם התכנית: אקסודוס – הסיפור האמיתי
איש מתוך 4500 ניצולי השואה  שעלו בצרפת על אוניית המעפילים "אקסודוס" בדרכם לארץ ישראל, לא יכול היה לשער שבסופו של המסע ימצאו עצמם שוב, למרבה הטרגדיה, על אדמת גרמניה. 

זהו סיפורם האישי של שלושה נערים יתומים - לילי כרמון, משה טיומקין ודני אבידר, שחוו את התופת הנאצית, השבים לביתם לאחר המלחמה ומגלים שאין הורים ואין בית. הם יודעים שחוף המבטחים היחיד לעם היהודי הוא ארץ ישראל ונודדים בדרך ללא דרך ברחבי אירופה במשך שנתיים עד הגיעם לדרום צרפת. בעזרת צרפתים המגלים אהדה ועזרה ראויה לציון, הם יוצאים ללב ים על גבי ספינת נהרות שהותאמה למסע המיוחד,עומדים בטלטלות הדרך ומצפים כבר לרגע שבו יגיע לחיפה. אך הרגע המיוחל משתבש כאשר הספינה נתקלת במשחתות בריטיות הנוגחות בה ומתפתח קרב עקוב מדם שבסיומו נכנעים הניצולים ונכלאים בעל כורחם על גבי שלוש אוניות גירוש בריטיות שמחזירות אותם לגרמניה היישר לתוך מקום מוכר להם – מחנות ריכוז. 

בעת הגעת האקסודוס לחיפה צפו בנמל נציגים מוועדה מטעם האו"ם (אונסקו"פ) שקבעה "יש לאפשר ליהודים הקמת בית יהודי". במסעם המפרך הוכיחו הניצולים את ניצחון הרוח והאמונה, ובעוז רוחם אפשרו את הקמת מדינת ישראל.

דרך עדויות המעפילים  וצילומים תיעודיים מהספינה, מסופר סיפור המסע המפרך שעברו. השלושה חוזרים לפולין, לאוקראינה, לגטאות ולמחנות הריכוז, ומשם מתארים כיצד הצליחו לברוח ממותם. הם נזכרים בכאב גלוי בשיבה לביתם, שם נודע כי נותרו לבדם וגם כי בביתם כבר חיים אנשים אחרים. הם מגוללים את סיפור ההפלגה הארוכה, שהחלה ב-1947 בצרפת וכמעט הסתיימה בחיפה, עד שאוניות הצי הבריטיה הדפו בכוח ובגז מדמיע את הניצולים ושלחו אותם חזרה לגרמניה.
כמו כן, מתראיינים בסרט יוסי הראל, שהיה מפקד "אקסודוס", וכן אייק אהרנוביץ הקפטן, וכן מלחים בריטים שמנעו את כניסתה של האונייה וליוו את המעפילים בשלוש אוניות שונות הרחק מחופי ארץ ישראל חזרה לאירופה.




יום רביעי, 6 באפריל 2016

שיעור היסטוריה מס' 24

10/4/2016
שיעור היסטוריה מס' 24

נושא: הישרדות יהודית, גטאות ויחס אוכלוסיות בארצות הכיבוש
שם התכנית: הפסנתרן
סרטו העוצמתי והמרגש של הבמאי הנודע רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שזכה במרץ 2003 בשלושה פרסי האוסקר, בקטגוריות במאי, שחקן, ותסריט מעובד.
הסרט "הפסנתרן" מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן (אותו מגלם ברודי), פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים. הוא מצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מוצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנות ההשמדה הנאציים, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא (גם בזכות סיוע פולנים מעטים ויחידי סגולה, בניגוד לחלקים ניכרים מהאוכלוסייה המקומית שלא נקפה אצבע אל מול הזוועות שהתרחשו מולה).

לקראת סיום המלחמה, בקיץ 1944, בזמן המרד הפולני, כשהמחתרת הפולנית החלה להתקומם בנשק מזוין כנגד הצבא הגרמני, הכוחות הגרמנים החלו לעבור מבית לבית כדי לתפוס את המורדים הפולנים, כשהם הורסים את רוב שטחה הבנוי של העיר. אז, נאלץ הפסנתרן היהודי לחפש מסתור כמו חיה במצוד ולעבור בין מבנה הרוס אחד למשנהו במטרה למצוא מחסה מן הגרמנים, ולסבול מרעב ומחלות. הוא הצליח לבסוף להסתתר בעליית גג (שאוכלסה על-ידי מפקדה של קצינים גרמנים, שם קיבל סיוע מקצין בשם וילם הוזנפלד, שחשיפת תפקידו בסרט סללה את דרכו לקבל תואר חסיד אומות עולם), עד שהצבא הרוסי נכנס ושיחרר את הניצולים מהכיבוש הגרמני.
הסרט, שמבוסס על חוויותיו של רומן פולנסקי כילד בתקופת השואה, זכה בפרס "דקל הזהב" של פסטיבל קאן 2002, ובשלושה פרסי אוסקר של שנת 2003 (בטקס שסיכם את שנת 2002).