יום ראשון, 29 במאי 2016

60 יום בפנים

סדרה חדשה
60 יום בפנים
60 Days In



האם היית מוכן לוותר על החופש שלך ולסכן את חייך כדי לדעת מה מתרחש באמת מאחורי הסורגים?
סדרה מרתקת וחסרת תקדים המתעדת פרויקט ראשון מסוגו בהיסטוריה, במסגרתו שבעה אזרחים חפים מפשע (ובהם בתו של המתאגרף האגדי מוחמד עלי) מתחזים למשך 60 ימים לאסירים, באחד ממתקני הכליאה הקשוחים ביותר בארה"ב, כאשר הן האסירים האחרים, והן הסוהרים, לא יודעים את זהותם האמיתית. שבעת המשתתפים נכנסים מרצונם החופשי לבית הכלא הבעייתי "קלארק קאונטי" בג'פרסונוויל, שבמדינת אינדיאנה, בנסיון לחשוף מה מתרחש שם באמת מאחורי הסורגים.


לאור מספר אירועים שנויים במחלוקת, שהתרחשו במתקן הכליאה בזמן האחרון, השריף המקומי, ג'יימי נואל, יזם תכנית שבמסגרתה שבעה משתתפים יחיו בתוך האוכלוסיה הכללית של הכלא למשך תקופה של שישים יום, מבלי שקציני כליאה, אסירים אחרים או חברי סגל יידעו זאת. מצלמות שפועלות מסביב לשעון מתעדות גישה חסרת תקדים למתרחש בין כותלי הכלא, במאמץ לשפוך אור על הבעיות מהן סובל מתקן הכליאה, ולהעניק לצופים בבית מבט ממקור ראשון על הנעשה שם. במקביל, שבעת הנועזים, אנשים שמעולם לא ביצעו פשע או ישבו אי-פעם בכלא, נאלצים במהירות להסתגל לסביבה חדשה ומפחידה למדי.אוכלוסיית בית הכלא "קלארק קאונטי" מונה 500 אסירים בעלי עבר פלילי עשיר ומגוון - החל מעבריינים "טריים" במערכת, דרך סוחרי סמים ועד לרוצחים. לאורך פרקי הסדרה, המשתתפים, שנבחרו באופן אישי ע"י השריף נואל, זוכים למעקב צמוד של 300 מצלמות שנשתלו במקומות שונים בכלא, בכדי לתעד את תלאותיהם מקרוב.לכל אחד מהמשתתפים סיבה אחרת בעטייה בחר להתנדב מרצונו לתכנית, אך לכולם מטרה אחת משותפת – הבנה טובה יותר של אופן פעולת (או אי-פעולת) מערכת הענישה בארה"ב, בחינת השפעותיה הפסיכולוגיות על אסירים וסוהרים כאחד, ורצון לחשוף את תגליותיהם לציבור הרחב. 

משתתפי  "60 יום בפנים": 
מריום עלי – בתו הבכורה ואחת מתשעת ילדיו של המתאגרף האגדי מוחמד עלי. עובדת סוציאלית שנאבקת על-מנת לשים קץ למאבקים בין כנופיות.
זאק - טיפוס שמרן; לוחם מארינס לשעבר שמקווה כי החוויה תסייע לו במסעו להפוך לסוכן ביחידה למלחמה בסמים.
תמי - שוטרת שרוצה להבין את הצד השני. כמי שגדלה בבית אומנה, היא יכלה בקלות להסתבך ולהגיע לכלא כמו אחיה, וכדי לקבל פרספקטיבה עמוקה על השוני הגדול בין מסלולי החיים שלהם, היא מעוניינת להשתתף בתכנית. 
ג'ף - משמש כמאבטח במשך שנים רבות, והמוטיבציה שלו להיות חלק מהאתגר המסוכן, נובעת מרצונו להתקדם מקצועית ולהפוך לקצין במתקן כליאה.
איזייה - חש כי חלק גדול מדמו ובשרו נגזל ממנו, כשאחיו הגדול הושלך למאסר, ומעוניין להבין מקרוב מה עובר עליו.
רוברט - מורה, שמעוניין להשתמש בחוויית ה'כליאה מרצון' כאמצעי חינוכי, וללמד את התלמידים שלו שיעור בנושא ההשלכות האפשריות שיש לבחירות שאנו עושים בחיינו. 
ברברה – אשת קצין בצבא ואם לשני ילדים קטנים, שהפכה לאמא כבר בגיל הנעורים, ומנהלת מאבק יומיומי כדי להתפרנס ולשרוד. לדעתה, היא תוכל להזדהות עם חלק מהנשים המרצות עונשי מאסר בכלא, להוות השפעה חיובית עליהן ולהראות להן כי יש גם דרך אחרת להתקיים בכבוד בעולם.

בשני הפרקים הראשונים שישודרו ברצף בערב הבכורה (9 ביוני החל מ-22:10), נראה כיצד שבעת המשתתפים עוברים אימונים מיוחדים ומפרכים שנועדו להכשירם לקראת החיים בבית הכלא. אחד אחרי השני, הם נכנסים לבית הכלא, כאשר עליהם לשכנע הן את הסוהרים והן האסירים האחרים שהם אסירים "אמיתיים". באופן טבעי, 24 השעות הראשונות בתא המאסר נחשבות לקשות ביותר עבור כל אסיר. האם המשתתפים יצליחו לשרוד אותן? 


60 יום בפנים – המבקרים מהללים והרייטינג חסר תקדים בארה"ב!
כבר בעונתה הראשונה זוכה "60 יום בפנים" לשבחי המבקרים, כאשר "הגרדיאן" הבריטי כינה את הסדרה "תכנית הריאליטי האולטימטיבית", המגזין "וראייטי" כתב: "בעידן בו ז'אנר הריאליטי דועך, התכנית פורצת הדרך, רק תופסת תאוצה", ואילו המגזין "הוליווד רפורטר" תאר את התכנית: "מרתקת ומעוררת אימה בו-זמנית". 
הצלחה ברייטינג: הסדרה זוכה לממוצע של 2.4 מיליון צופים מדי שבוע; כשמתוכם 1.4 מיליון צופים בגילאי 54-25: בקרב רצועת גילאים זו, "60 יום בפנים" היא כיום סדרת הדוקו-ריאליטי הנצפית ביותר בכבלים(!).



החל מ-9 ביוני, ימי חמישי, בשעה 22:10. שידורים נוספים: שישי, 10 ביוני, בשעה 23:10 ושבת, 11 ביוני, ב-21:20

חודש יוני בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש יוני:


70 שנה ל"ליל הגשרים" ב-16/6/1946
פעולה מתואמת של הפלמ"ח,שבמהלכה הותקפו בו זמנית11  גשרים בארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה בשימוש הבריטים. 14 לוחמי פלמ"ח נהרגו במסגרת המבצע הנועז. 

הפלמ"ח במאבק נגד הבריטים (ליל הגשרים)
הפלמ"ח ("פלוגות מחץ"), היווה את הכוח הצבאי הסדיר של "ההגנה" בארץ ישראל בין השנים 1948-1941 והותיר מורשת של גבורה, אחווה ומסירות. לאחר סיום מלה"ע השנייה, הידק השלטון הבריטי את גזירות העלייה וההתיישבות, כאשר שערי ארץ ישראל  ננעלו בפני ניצולי השואה. המתח בין הישוב היהודי לבין השלטון הבריטי גבר. בהוראת המוסדות הלאומיים פרץ הפלמ"ח למחנה המעצר בעתלית ושחרר מידי הבריטים 207 מעפילים בלתי לגליים; פוצץ שני מתקני רדאר שעקבו אחר אניות מפעילים מהכרמל; חיבל באוניות הגירוש; נאבק בכוח על היאחזות ביריה; פוצץ 11 גשרים בגבולות הארץ בלילה אחד; פוצץ מסילות ברזל ותחנות משטרה בריטיות ברחבי הארץ, וכל זאת תחת הסיסמה שאיחדה את הישוב: "נקרע את הספר הלבן".
הפלמ"ח במאבק נגד הבריטים - יום חמישי, 16 ביוני בשעה 17:05, שידור נוסף למחרת, שישי ב-13:00


49 שנה למלחמת ששת הימים ב-5/6/1967
קרבות אוויר: קרבות אוויר במזרח התיכון 
Dogfights: Dogfights of the Middle East 
פרק מיוחד של הסדרה המשובחת "קרבות אוויר", הבוחן את העליונות הבולטת של טייסי חיל האוויר הישראלי בקרבות אוויר מול טייסי מדינות ערב, מהקמת המדינה ועד היום. הפרק מתמקד במלחמת ששת הימים, בו חיל האוויר הישראלי ניטרל בווירטואזיות מרשימה את חילות האוויר של צבאות ערב כבר ביום הראשון ללחימה, ותרם תרומה מכרעת לניצחון הישראלי במערכה כולה. 
קרבות אוויר: קרבות אוויר במזרח התיכון – יום ראשון, 5 ביוני בשעות 18:15 ו-23:40


72 שנה ל-D-Day - יום הפלישה לנורמנדי ב-6/6/1944
D-Day: הסרטים האבודים- תעודה בשני חלקים
D-day: The Lost Films

ספיישל מרתק בן, שמגולל את סיפור המבצע הצבאי החשוב ביותר של מלחמת העולם השנייה, תוך שימוש בקטעי ארכיון נדירים בצבע שנתגלו רק לאחרונה, ומרביתם טרם שודרו מעולם בפומבי. 

ב-"D-Day: הסרטים האבודים", יוכלו הצופים לחזות בפלישה האמפיבית הגדולה בהיסטוריה - כ-5,000 אניות של בעלות הברית שהנחיתו למעלה מ

-160,000 חיילים לאורך רצועת חוף של 80 ק"מ - באיכות חסרת תקדים, ולחוות את הקרבות כאילו הם עצמם שם, שכן יוצרי הסדרה הצליחו להמיר את חומרי הגלם המקוריים לטכנולוגיית HD מתקדמת.

יוצרי "D-day: הסרטים האבודים", מפריכים את האמונה הרווחת כי ניצחון בעלות הברית הובטח כבר לאחר יום הפלישה; רק מעטים יודעים את הסיפור האמיתי על המערכה הקשה שהתנהלה מיד לאחריה. בשבועות שחלפו מרגע הנחיתה ב-6 ביוני 1944, תוצאות הקרב לא היו ברורות, כשההכרעה לטובת אחד הצדדים – בעלות הברית מחד והצבא הגרמני מאידך, עמדה על כף המאזניים. ככל שבעלות הברית התקדמו אל פנים היבשת כדי להשתלט על כפרים צרפתיים תחת שליטה גרמנית, לצדדים הלוחמים היה ברור כי תוצאות הקרבות בשבועות הבאים ישפיעו על מהלך המלחמה כולה. לפי הערכות מומחים, כ-10,000 חיילים נהרגו במערכה הקשה.

הספיישל "D-day: הסרטים האבודים", מציג את סיפור הקרבות הדרמטיים, דרך עדויות ויומנים אישיים של חיילים שנלחמו משני צידי המתרס - הן של בעלות הברית הן של הצבא הגרמני. כמו כן, הסדרה עושה בקטעי ארכיון נדירים 
בהם מופיעים מנהיגים ומפקדים כמו הגנרלים דווייט אייזנהאואר, עומר ברדלי, ארווין רומל ואדולף היטלר לצד חיילים אלמונים משני הצדדים שנלחמו בחזית אחד הקרבות הנודעים והקשים בהיסטוריה המודרנית.
D-day: הסרטים האבודים - תעודה בשני חלקים – שבת, 4 ביוני בשעה 12:00, שידור נוסף ביום שני, 6 ביוני בשעה 17:40


102 שנה להתנקשות בפרנץ פרדיננד ב-28/6/1914, ההתנקשות שהציתה את מלה"ע הראשונה
מלחמות העולם: מבחן תחת לחץ
The World Wars: Trial By Fire
הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 1: יריות מתנקש קטלניות, בארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד, הן הגפרור שמצית את מלחמת העולם הראשונה בקיץ 1914. לאומן סרבי בשם גברילו פרינציפ, היה חבר בתנועת מחתרת בשם "היד השחורה", שהוקמה במטרה להפריד בין אוסטרו-הונגריה לעמים הסלאביים, ולאחדם במסגרת מדינה אחת (לימים – יוגוסלביה). הירייה שהדהדה בכל רחבי העולם הייתה הגפרור שהצית מלחמה עולמית עקובה מדם שנמשכה ארבע שנים וגבתה מיליוני קרבנות בנפש.
מלחמות העולם: פרק 1 - מבחן תחת לחץ - יום שלישי, 28 ביוני, בשעות 17:55 ו-23:15


מרתון מלחמות העולם

מרתון "מלחמות העולם"
 World Wars Marathon


סדרה מרתקת ומושקעת, המגוללת ב-6 פרקים סיפור דרמטי של שלושה עשורים קטלניים במאה ה-20: שלושים שנה במהלכן התרחשו שתי מלחמות העולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם ואופיים עוצבו בשוחות מלחמת העולם הראשונה, שהשלכותיה הדרמטיות  הביאו את העולם על סף חורבן מוחלט במלחמה שנייה. הסדרה תתמקד בדמויות המפתח של מלחמת העולם השנייה: היטלר, צ'רצ'יל, סטלין, רוזוולט, מוסוליני, דה-גול, מקארתור וטוג'ו.

הסדרה היוקרתית, שצולמה בארה"ב ובאירופה, כוללת ראיונות עם מנהיגים מהעת האחרונה " דוגמת קולין פאוול, ג'ון מייג'ור וג'ון מקיין, המעניקים תובנות מעניינות על התנהגות מנהיגי העבר במצבי המשבר בהם היו נתונים. מעט יותר מ-20 שנה בלבד מפרידות בין שני העימותים הגדולים ביותר של המאה העשרים: מלחמת העולם הראשונה והשנייה. היסטוריונים רבים טוענים כי אלו לא היו שתי מלחמות נפרדות, אלא רצף מדמם מתמשך אחד, שפגע תחילה בתושבי אירופה בלבד, אך לאחר מכן התרחב לעולם כולו.

כך קורה, שהדמויות המזוהות ביותר עם מלחמת העולם השנייה, היו בעצמן מעורבות בשתי מלחמות העולם; תחילה כחיילים לכודים או מנהיגים בתחילת דרכם, במלחמות השוחות של בלגיה וצרפת (קרבות הסום ו-איפר), ושנים לאחר מכן, כמנהיגי מדינות וגנרלים בכירים, השולחים חיילים למערכה באותן שדות קרב ממש, דוגמת הפלישה לנורמנדי והקרב על הבליטה.
מרתון "מלחמות העולם" -יום שישי, 24 ביוני החל משעה 18:45. שידור נוסף למחרת החל מ-10:20

מרתון קרבות העולם העתיק

חג הקציר האמיתי...
מרתון "קרבות העולם העתיק" בשבועות!!
Battles BC Marathon



הקרבות העתיקים הגדולים והמפורסמים בעולם משוחזרים בסדרה "קרבות העולם העתיק" בסגנון ויזואלי מרהיב, חדשני ופורץ דרך. פרקי הסדרה כוללים בין השאר את שחזורי קרבות ההיסטוריים של משה רבנו, המלך דוד, אברהם, אלכסנדר הגדול, יוליוס קיסר, הספרטנים, האתונאים, חניבעל והמלך רעמסס השני.



לא היו להם ספרי מורשת קרב אותם יכלו לשנן או ערוץ ההיסטוריה בשביל ללמוד על מלחמות העבר. עבור לוחמים אלו, מלחמה הייתה הרפתקה יצירתית, כשגורלן של ציביליזציות שלמות מונח על הכף. זה הזמן לצאת למסע ולחשוף את האמת והמיתוס בעולם של גיבורים מחד ורשעים מנגד, ולבחון מחדש את הקרבות שעיצבו את העת העתיקה. פרקי הסדרה "קרבות העולם העתיק" מלמדים אותנו כי הטקטיקות הצבאיות החדשנית בהן השתמשו מצביאי העידן הקדום, משמשות עד היום השראה ודוגמה למפקדים בשדה הקרב המודרני.

מרתון "קרבות העולם העתיק":
חלק 1: ערב שבועות - יום שבת, 11 ביוני החל מ-13:30 (שידור נוסף למחרת החל מ-10:20)
חלק 2: שבועות - יום ראשון, 12 ביוני החל מ-13:30 (שידור נוסף למחרת החל מ-09:35)

מרתון מפלצות אמיתיות

מרתון "מפלצות אמיתיות"
MarathonTrue Monsters



האם המלך ארתור היה אמיתי? האם הענק גוליית אכן היה קיים? האם דמותו של אל הרעם ת'ור התבססה על לוחם אמיתי? מדוע תרבויות שונות ברחבי העולם חולקות סיפורים מזרי אימה אודות שד מפחיד שמסתתר בתוך ארונות ומתחת למיטה שלנו? האם אגדת הערפד על גלגוליו השונים, מקורה בסיפור האמיתי והמקאברי לחלוטין של "רוזנת הדמים" ההונגריה, שרצחה מאות נערות בסוף המאה ה-16? 

הסדרה החדשה והמרתקת "מפלצות אמיתיות" עושה לראשונה סדר בין בדיה לבין המציאות והעובדות ששובשו במהלך השנים על יצורים שכיכבו במיתולוגיות היוונית והרומית, בסיפורי התנ"ך, ושופכת אור חדש על מעשיות ואגדות עתיקות על מפלצות, קניבלים, שדים ורוחות, זומבים ושאר מיתוסים מעוררי אימה ואגדות מסמרות השיער, שסיפורם הועבר מדור לדור במשך ההיסטוריה האנושית.  

החל מסיפורי גוליית התנ"כי, דרך זאוס מהמיתולוגיה היוונית ועד ליצורי המיתולוגיות הנורדיות, הסדרה המצמררת והמותחת "מפלצות אמיתיות" מקימה לתחייה אגדות היסטוריות באמצעות שחזורים דרמטיים ומפחידים במיוחד, הנטועים בתוך הקשרים היסטוריים, וחושפת כיצד אותן אגדות ממשיכות להתקיים גם בעידן המודרני של ימינו.
מרתון "מפלצות אמיתיות" – יום שישי, 17 ביוני החל מ-18:45. שידור נוסף למחרת החל מ-10:20

מרתון איך לנצח

מרתון "איך לנצח"
 Marathon How 2 Win


החיים הם משחק; מבלי ידיעתנו, בהישג ידינו יש אלפי טקטיקות, טכניקות וסודות פסיכולוגיים שיכולים לגרום לנו לנצח במשחק הזה. החל מכישורי ההישרדות של אבותינו הקדמונים, דרך נשיאי ארה"ב לדורותיהם ועד לגילויים מדעיים מהפכניים, הסדרה המרתקת "איך לנצח" חוקרת נקודות מפתח לאורך ההיסטוריה, במטרה לאתר טכניקות נסתרות שיוכלו לסייע לכל אחד מאיתנו לנצח במגוון אתגרי חיים - בין אם מדובר על בקשה להעלאה במשכורת מהמעסיק, לצלוח ראיון עבודה, או כיצד לנצח את הבית במשחק "בלאק ג'ק"...

הידעתם ששינוי קל בשפת הגוף שאתם משדרים יכול לגרום לעבור בהצלחה ראיון עבודה?
הידעתם שהסיכויים להצליח באותו ראיון עבודה מהסעיף הראשון ישתפרו משמעותית, אם צבעו של אחד מפריטי הלבוש שלכם יהיה אדום?
הידעתם שתוכלו לשפר משמעותית את יכולת הנאום הפומבית שלכם... אם רק תישאו אתכם את מטבע המזל שלכם?
הידעתם שאם תרצו לדעת אם האדם שלפניכם משקר, בקשו ממנו לספר את הסיפור שזה עתה סיפר           מהסוף להתחלה? זאת מכיוון שהמוח האנושי 'מחווט' לספר סיפורים באופן כרונולוגי.
הידעתם שכדי להצליח ללמוד בעל-פה טקסט כלשהו, כדאי להדפיסו בפונט לא-מוכר? פעולה זו תיאלץ את מוחכם להתמקד היטב בטקסט, וכך הוא ייטמע בזיכרונכם.

ההיסטוריה מלאה במנצחים לצד מפסידים, כעת, בפעם הראשונה על מסך הטלוויזיה הסדרה "איך לנצח" תעניק לצופיה מידע שימושי וכלים אמיתיים שיסייעו להם לנצל את כשידם על העליונה במשחק הקטן הזה, שנקרא חיים.
מרתון "איך לנצח":
חלק א': שישי, 3 ביוני החל מ-19:00
חלק ב': יום שבת, 4 ביוני החל מ-19:00

יום רביעי, 25 במאי 2016

שיעור היסטוריה מס' 31

29/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 31

נושא: מלחמת יום הכיפורים (תיכון)
שם התכנית: עוז 77
אביגדור קהלני, מג"ד 77 במלחמת יום הכיפורים, מציג את סיפור את קרבות "עמק הבכא" ברמת הגולן, מהקרבות בקשים בתולדות מלחמות ישראל.

שלושה ימים לאחר פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב-6 באוקטובר 1973, המצב בחזית הסורית היה בכי רע. נשלח סא"ל אביגדור קהלני, מפקד גדוד 77 של חטיבה 7, בראש כח טנקים זעיר לתגבר את הכוחות הישראליים שהצליחו לשרוד את הקרבות הקשים ב"עמק הבכא" ברמת הגולן. המטרה הייתה להדוף את הכוחות הסוריים המסתערים, ולכבוש מחדש את העמדות שהסורים כבשו בימים שלפני כן. קהלני הצליח לארגן טנקים מיחידות שונות, ולהוביל אותם לקרבות בלימה הרואיים נגד הסורים שהיו בעדיפות מספרית בולטת. על תיפקודו בקרב זה הוענק לקהלני עיטור הגבורה.

יום רביעי, 18 במאי 2016

שיעור היסטוריה מס' 30

22/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 30

מדינת ישראל – העליות בשנות ה-50 וה-60
שם התכנית: מבצע מוראל
סרט תיעודי מרתק בבימויו של יהודה קווה. במסווה של קבוצת תיירים שנסעה לטייל במרוקו, יצאו בחורף 2006 כמה מאנשי המוסד הישראלי לשעבר, לשחזר את הפעולה החשאית בה נטלו חלק 45 שנה לפני כן: "מבצע מוראל", היה מבצע מחתרתי ונועז של העלאת 530

ילדים ממרוקו לישראל מ-16 במרץ 1961 עד ב-24 ביולי 1961, כל זאת תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו, שאסרו על עליית יהודים לישראל לאחר שמדינה זו קבלת העצמאות מצרפת בשנת 1956. כמה מן הילדים שהיו אז בני שבע ותשע מספרים את סיפורם ומוסיפים ממד רגשי לסרט, כאשר הם מספרים כיצד אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע". זהו פרק עלום ומרתק בתולדות עליית יהודי מרוקו.

כך נולד הרעיון: שליח ארגון יתחזה לנציג של ארגון שווייצרי הומניטרי שיוצב בקזבלנקה, יפנה לשלטונות מרוקו ביוזמה להוציא מאות ילדים יהודים ומוסלמים לחופשה בשווייץ. אחרי שהות קצרה בשווייץ ימשיכו הילדים היהודים לישראל. מבצע זה היה תכנית סודית של "המוסד" להברחת מאות נערים ונערות יהודים ממרוקו לישראל לפני סגירת השערים לעלייה. באותו הזמן בשווייץ: דיוויד ליטמן, בן למשפחה יהודית בריטית עשירה, שהוא ידע מה מצב היהודים במרוקו: הם אמנם נעשו אזרחים בעלי זכויות שוות אחרי מתן העצמאות, אך השלטונות המרוקאים אסרו את יציאתם החופשית מהמדינה, על-מנת למלא את החלל שנוצר אחרי עזיבת כרבע מיליון הצרפתים את מרוקו. ליטמן אף היה מזועזע מטביעת ספינת המעפילים "אגוז" עם 44 המעפילים, וחיפש דרכים לסייע לבני עמו.

ליטמן בסוף הגיע לארגון OSE (ארגון עבודה וביטחון ליתומים), שעסק בהצלת ילדים בתקופת השואה ואחריה. בחזותו ובביוגרפיה שלו, ליטמן התאים כמו כפפה ליד לתפקיד; וכך נולד מבצע מוראל. כדי לשמור על חשאיות, מפעיליו לא סיפרו לו שהוא עובד עבור "המוסד" והוא היה בטוח שהוא עובד למען הסוכנות היהודית. 

ליטמן, שסיכן את חיי וחיי משפחתו במבצע, יצא  לקזבלנקה מצויד במכתב מארגון שווייצרי הומניטרי, שם פתח משרד והתחיל לעבוד. במקביל, אנשי המוסד גד שחר ופנחס קציר עברו מבית לבית בקזבלנקה ושכנעו את הורי הילדים לתת לילדיהם לעלות לישראל. כל זה נעשה תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו. אלה היו אחרוני העולים ממרוקו לפני ששערי הארץ הזו נסגרו ליציאת יהודים. הצעירים אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע".


נושא: מלחמת ששת הימים
שם התכנית: קרבות אוויר של המזה"ת
התכנית בוחנת את העליונות הבולטת של טייסי חיל האוויר הישראלי בקרבות אוויר מול טייסי מדינות ערב, מהקמת המדינה ועד היום. התכנית שמה דגש מיוחד על ביצועי חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים, כשביום הראשון ללחימה ב-5 ביוני 1967, הצליח הטייסים הישראלים לשתק את יכולתם המבצעית של חילות האוויר המצרי, הסורי והירדני בתוך שעות בודדות. בתכנית מתראיינים הטייסים תא"ל (במיל') גיורא רום, תא"ל (במיל') רן רונן ותא"ל (במיל') משה מלניק.

יום רביעי, 11 במאי 2016

שיעור היסטוריה מס' 29

15/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 29

נושא: מלחמת העצמאות (תיכון)
שם התכנית: חטיבה 8
התכנית מגוללת את סיפורה של חטיבה 8 האגדית של חיל השריון שהשתתפה בכמה מהקרבות החשובים ביותר במלחמת העצמאות. החטיבה הוקמה ב-24 במאי 1948, לאחר הקמת מדינת ישראל ומפקדה הראשון היה יצחק שדה. החטיבה השתתפה בין היתר ב"מבצע דני" ובכיבוש שדה התעופה בלוד. 






שם התכנית: מבצע עובדה
התכנית מגוללת את סיפורה של חטיבה 8 האגדית של חיל השריון שהשתתפה בכמה מהקרבות החשובים ביותר במלחמת העצמאות. החטיבה הוקמה ב-24 במאי 1948, לאחר הקמת מדינת ישראל ומפקדה הראשון היה יצחק שדה. החטיבה השתתפה בין היתר ב"מבצע דני" ובכיבוש שדה התעופה בלוד. 






יום רביעי, 4 במאי 2016

שיעור היסטוריה מס' 28

8/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 28

נושא: מלחמת העצמאות 
שם התכנית: קרב הראל
סיפור חטיבת "הראל" של הפלמ"ח, שלחמה במרחב ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות, הגנה על העיר והישובים באזור ופרצה את הדרך אל העיר הרעבה והנצורה. ללא לוחמי "הראל", לא הייתה ירושלים משוחררת.
מבצע הראל עצמו נערך בין ה-15 ל-21 באפריל 1948, בשלב הראשון של המלחמה, עוד לפני פלישת צבאות ערב עם קום המדינה.במהלך המבצע, הצליחה חטיבת הראל להעביר לירושלים משאיות עם מזון, תרופות, נשק, תחמושת ודלק.
במבצע נכבש הכפר הערבי אבו-גוש. כפרים ערבים נוספים בהרי ירושלים - סאריס, בית סוריך ובידו - פוצצו וננטשו, מה שאפשר לכוחות לעבור ולהעביר את ההספקה, אך 
אז נחסמה מחדש הדרך לירושלים מן ה-21 באפריל ע"י כוחות ערביים מקומיים ויחידות של "חיל ההצלה" שהגיעו מן הצפון לעזרת הערבים.