יום שלישי, 31 במרץ 2015

יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות

יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות: שידורים מיוחדים - 
שלישי-חמישי- 23-21 באפריל 

במוקד שידורנו בימים אלו, בכורה לסרטי התעודה המרתקים:

מבוזבזים  
סרט תיעודי רב-עוצמה, המתאר את שיגרת יומם המפחידה של חיילי מוצב הבופור שבדרום לבנון. במרכז הסרט שביימה היוצרת המוערכת נורית קידר, עדויות של חיילים ששירתו במוצב בחצי השנה שקדמה לנסיגת צה"ל מלבנון, בחודש מאי 2000. מהסיפורים שהם מגוללים, מתקבלת תמונה מצמררת המורכבת מחוויות החיילים בשדה הקרב. 

הסרט "מבוזבזים", צולם בשנת 2006 על סט סרט הקולנוע העלילתי "הבופור", אך במקום שחקנים הוא מלווה את הגיבורים האמיתיים של ההר. מספרת במאית הסרט, נורית קידר: "התחושה שקיבלתי היא שהם באמת לא מבינים מה עשינו שם, שהם ישבו במוצב כמו בשר תותחים, ברווזים במטווח שמחכים לסוף" הסט, שמוקם בקלעת נמרוד, נבנה על-פי עדויות של חיילים וצילומים שהביאו אתם ממוצב הבופור. באופן מפתיע, המפגש הראשון של קידר עם הלוחמים התקיים על הסט. המצלמה עמדה נטועה במקומה, ללא תזוזה, התמקדה בפניהם של הדוברים וקלטה את סיפוריהם, את הקושי שלהם לדבר על החוויות שעברו עליהם כמה שנים לפני כן, ואת התגובה הרגשית הקשה שהעלאת הזיכרונות גרמה להם. בין עדויות החיילים, משולבים קטעי מחול דרמטיים בבימוי אוהד נהרין ובביצוע רקדני להקת "בת שבע", המעניקים לסרט ממד מופשט ופיוטי.
מבוזבזים - שלישי, 21 באפריל ב-22:07, שידורים נוספים למחרת בשעות 14:07 ו-19:15, חמישי, 23 באפריל ב-20:15 ושבת, 25 באפריל ב-11:15

מבצע מוראל - קזבלנקה 61   
Operation Mural
סרט תיעודי מרתק בבימויו של יהודה קווה. במסווה של קבוצת תיירים שנסעה לטייל במרוקו, יצאו בחורף 2006 כמה מאנשי המוסד הישראלי לשעבר, לשחזר את הפעולה החשאית בה נטלו חלק 45 שנה לפני כן: "מבצע מוראל", היה מבצע מחתרתי ונועז של העלאת 530 ילדים ממרוקו לישראל מ-16 במרץ 1961 עד ב-24 ביולי 1961, כל זאת תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו, שאסרו על עליית יהודים לישראל לאחר שמדינה זו קבלת העצמאות מצרפת בשנת 1956. כמה מן הילדים שהיו אז בני שבע ותשע מספרים את סיפורם ומוסיפים ממד רגשי לסרט, כאשר הם מספרים כיצד אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע". זהו פרק עלום ומרתק בתולדות עליית יהודי מרוקו.

כך נולד הרעיון: שליח ארגון יתחזה לנציג של ארגון שווייצרי הומניטרי שיוצב בקזבלנקה, יפנה לשלטונות מרוקו ביוזמה להוציא מאות ילדים יהודים ומוסלמים לחופשה בשווייץ. אחרי שהות קצרה בשווייץ ימשיכו הילדים היהודים לישראל. מבצע זה היה תכנית סודית של "המוסד" להברחת מאות נערים ונערות יהודים ממרוקו לישראל לפני סגירת השערים לעלייה. באותו הזמן בשווייץ: דיוויד ליטמן, בן למשפחה יהודית בריטית עשירה, שהוא ידע מה מצב היהודים במרוקו: הם אמנם נעשו אזרחים בעלי זכויות שוות אחרי מתן העצמאות, אך השלטונות המרוקאים אסרו את יציאתם החופשית מהמדינה, על-מנת למלא את החלל שנוצר אחרי עזיבת כרבע מיליון הצרפתים את מרוקו. ליטמן אף היה מזועזע מטביעת ספינת המעפילים "אגוז" עם 44 המעפילים, וחיפש דרכים לסייע לבני עמו.

ליטמן בסוף הגיע לארגון OSE (ארגון עבודה וביטחון ליתומים), שעסק בהצלת ילדים בתקופת השואה ואחריה. בחזותו ובביוגרפיה שלו, ליטמן התאים כמו כפפה ליד לתפקיד; וכך נולד מבצע מוראל. כדי לשמור על חשאיות, מפעיליו לא סיפרו לו שהוא עובד עבור "המוסד" והוא היה בטוח שהוא עובד למען הסוכנות היהודית. 

ליטמן, שסיכן את חיי וחיי משפחתו במבצע, יצא  לקזבלנקה מצויד במכתב מארגון שווייצרי הומניטרי, שם פתח משרד והתחיל לעבוד. במקביל, אנשי המוסד גד שחר ופנחס קציר עברו מבית לבית בקזבלנקה ושכנעו את הורי הילדים לתת לילדיהם לעלות לישראל. כל זה נעשה תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו. אלה היו אחרוני העולים ממרוקו לפני ששערי הארץ הזו נסגרו ליציאת יהודים. הצעירים אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע".
מבצע מוראל - קזבלנקה 61 - רביעי, 22 באפריל ב-22:30, שידורים נוספים למחרת ב-13:20 ו-17:10, וביום שבת, 25 באפריל ב-21:05

שידורים נוספים ביום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות בערוץ ההיסטוריה:
במהלך יומיים מיוחדים אלו, נשדר מגוון תכניות בסימן כחול-לבן: ממאבק המחתרות ופליטי השואה למען הקמת המדינה, גבורת חיילי צה"ל במלחמות ישראל השונות, דרך סיפור ההישרדות המופלא של ניצולי טבח הספורטאים באולימפיאדת במינכן, ואף תכנית מיוחדת הסוקרת את תחנות חייו של אחד מגדולי המנהיגים בתולדות מדינת ישראל, יצחק רבין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה