יום חמישי, 28 במאי 2015

חודש יוני בהיסטוריה

חודש יוני בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש יוני:

48 שנה למלחמת ששת הימים ב-5/6/1967
שישה ימים ביוני - מיני סדרה
Six Days in June
במלחמה ששינתה ללא הכר את פני מדינת ישראל והמזרח התיכון כולו. לא לחינם מכנים את המלחמה בשם "קו פרשת המים" של ישראל. אין כמעט אירוע או מהלך שמשפיעים אל חיינו מאז ועד היום שלא התחיל ביוני 1967.

לראשונה, מתועד הסיפור הדרמטי הזה לא רק מנקודת מבט ישראלית צרה, אלא דרך כל הכוחות והמנהיגים שהיו מעורבים באירוע: עבד אל-נאצר המנהיג הכריזמטי של מצרים והעולם הערבי, המלך חוסיין שמסמל אולי יותר מכולם את הטרגיות של אותה מלחמה, לוי אשכול מנהיג שנתפס כפקיד אפור שהצליח לעמוד בפני לחצים כבירים של הציבור והצבא, תוך ניסיון למנוע את המלחמה עד שלא יכול להם יותר ונסחף גם הוא במערבולת האירועים. ומולם כמובן הדור החדש של המנהיגות הצבאית הישראלית ובראשם יצחק רבין ומשה דיין שבמו ידיהם, וללא שום תוכנית מדינית קבעו וקיבעו את מצבה של מדינת ישראל לדורות שיבואו.
שישה ימים ביוני - מיני-סדרה בשלושה חלקים: שישי, 5 ביוני החל מ-22:10, שידור נוסף למחרת החל מ-10:20



71 שנה ל-D-Day - יום הפלישה לנורמנדי ב-6/6/1944
D-Day: הסרטים האבודים - תעודה בשני חלקים
 D-day: The Lost Films
ספיישל מרתק בן שני החלקים, שמגולל את סיפור המבצע הצבאי החשוב ביותר של מלחמת העולם השנייה, תוך שימוש בקטעי ארכיון נדירים בצבע שנתגלו רק לאחרונה, ומרביתם טרם שודרו מעולם בפומבי. ונעשה במתכונת דומה לסדרות המשובחות "מלחמת העולם השנייה: הסרטים האבודים" ו-"וייטנאם: הסרטים האבודים". 

ב-"D-Day: הסרטים האבודים", יוכלו הצופים לחזות בפלישה האמפיבית הגדולה בהיסטוריה - כ-5,000 אניות של בעלות הברית שהנחיתו למעלה מ-160,000 חיילים לאורך רצועת חוף של 80 ק"מ - באיכות חסרת תקדים, ולחוות את הקרבות כאילו הם עצמם שם, שכן יוצרי הסדרה הצליחו להמיר את חומרי הגלם המקוריים לטכנולוגיית HD מתקדמת.

יוצרי "D-day: הסרטים האבודים", מפריכים את האמונה הרווחת כי ניצחון בעלות הברית הובטח כבר לאחר יום הפלישה. הפלישה לנורמנדי נותרה אחת מנקודות המפנה החשובות בתולדות המלחמה, אך רק מעטים יודעים את הסיפור האמיתי על המערכה הקשה שהתנהלה מיד לאחריה. בשבועות שחלפו מרגע הנחיתה ב-6 ביוני 1944, תוצאות הקרב לא היו ברורות; ההכרעה לטובת אחד הצדדים – בעלות הברית מחד והצבא הגרמני מאידך, עמדה על כף המאזניים. לפי הערכות מספר מומחים, כ-10,000 חיילים נהרגו בקרבות, מרביתם בימים שאחרי הנחיתה הראשונית. ככל שבעלות הברית התקדמו אל פנים היבשת במטרה להשתלט על כפרים צרפתיים תחת שליטה גרמנית, לצדדים הלוחמים היה ברור כי תוצאות הקרבות בימים שאחרי הפלישה לנורמנדי ישפיעו על מהלך המלחמה כולה.

הספיישל "D-day: הסרטים האבודים", יציג את סיפור הקרבות הדרמטיים, דרך עדויות ויומנים אישיים של חיילים שנלחמו משני צידי המתרס - הן של בעלות הברית הן של הצבא הגרמני. כמו כן, הסדרה עושה בקטעי ארכיון נדירים 
בהם מופיעים מנהיגים ומפקדים כמו הגנרלים דווייט אייזנהאואר, עומר ברדלי, ארווין רומל ואדולף היטלר לצד חיילים אלמונים משני הצדדים שנלחמו בחזית אחד הקרבות הנודעים והקשים בהיסטוריה המודרנית.
D-day: הסרטים האבודים - תעודה בשני חלקים
חלק 1 : יום שישי, 5 ביוני בשעה 13:00  חלק 2: יום שבת, 6 ביוני בשעה 13:00
שני החלקים ישודרו ברצף ביום שבת, 6 ביוני החל מ-23:00



74 שנה למבצע "ברברוסה"- פלישת גרמניה לברית המועצות, ב-22/6/1941
מבצע ההונאה הגרמני הגדול ביותר במלחמת העולם השנייה, בו פלשו בהפתעה לברית המועצות ופתחו חזית מזרחית עקובה ומדממת שנמשכה 4 שנים. 

מלה"ע השניה: הדרך לניצחון: בליץ, ביסמארק וברברוסה
WWII Countdown to Victory: The Blitz, the Bismarck and Barbarossa
כאשר הבריטים מעודדים מהצלחתם להטביע את אניית המלחמה הגרמנית "ביסמארק", והבליץ על בריטניה עומד נמצא בשלביו האחרונים, תשומת הלב של היטלר מופנית מזרחה. ב-22 ביוני 1941, הגרמנים פוצחים ב"מבצע ברברוסה" - מתקפת פתע במסגרתה פולשים כארבעה מיליון חיילי מדינות הציר לברית המועצות. עם התרחבות המלחמה לחזית הסובייטית, מלחמת העולם השניה מקבלת תפנית דרמטית.
מלה"ע השנייה: הדרך לניצחון: בליץ, ביסמארק וברברוסה – יום שני, 22 ביוני בשעות 18:05 ו-23:00





101 שנה לרצח יורש העצר פרנץ פרדינדד ב-28/6/1914
מלחמות העולם: פרק 1 - מבחן תחת לחץ
The World Wars: Episode 1
הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 1: ב-28 ביוני 1914, גברילו פרינציפ, מתנקש ממוצא בוסני, יורה ומחסל את פרנץ פרדיננד, יורש העצר של הקיסרות האוסטרו-הונגרית. היה זה הגפרור שהצית את אבק השריפה של יבשת שהמדינות בה היו מסוכסכות זו עם זו. חודש לאחר מכן תפרוץ מלחמת העולם הראשונה; הופעת הבכורה של הטנק והנשק הכימי הקטלני, תבשר על עידן הלוחמה המודרנית.
מלחמות העולם: מבחן תחת לחץ -  ראשון, 28 ביוני בשעות 20:30 ו-23:00, שידור נוסף למחרת ב-18:15

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה