יום רביעי, 29 ביולי 2015

חודש אוגוסט בהיסטוריה

חודש אוגוסט בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש אוגוסט:

25 שנה לפלישת עיראק לכוויית ב-2/8/1990
ב-2 באוגוסט 1990, פלשה עיראק בהנהגת סדאם חוסיין לכוויית, והשתלטה על שדות הנפט השלה. צעד תוקפני זה הביא להתנגדות בינלאומית חריפה בחסות האו"ם, שהטילה אולטימטום על עיראק לסגת מכוויית. ב-17 בינואר 1991, יממה לאחר פקיעת האולטימטום, יצאה ארה"ב בראש קואליציה בינלאומית רחבה למבצע "סופה במדבר", לשחרור כווית ושדות הנפט שלה מהכיבוש העיראקי.

קרבות אויר: "סופת המדבר"   
Dogfights: Dogfights Of Desert Storm
הייתה זו המערכה האווירית הגדולה ביותר של חיל האוויר האמריקני מאז מלחמת וייטנאם. פרק מיוחד של "קרבות אוויר" ובו סקירת מיטב קרבות האוויר שנערכו במבצע "סופה במדבר", דוגמת קרבות בין מטוסי F-15 של חיל האוויר האמריקני למטוסי מיג 25 של חיל האוויר העיראקי.
יום ראשון, 2 באוגוסט בשעה 20:35. שידור נוסף למחרת ב-13:45




43 שנה לנסיגת החייל האמריקני האחרון מווייאטנם ב-12/8/1972
קרבות אויר: גיהנום בשמי האנוי 
Dogfights: Hell Over Hanoi
במלחמת וייטנאם,  ידעו שמי האנוי קרבות אוויר קשים בין מטוסי "פנטום" אמריקניים למטוסי מיג 21 של צפון וייטנאם (מתוצרת ברית המועצות). במהלך קרבות אלו, מפגין הטייס סטיב ריצ'י החלטיות, אומץ לב ותעוזה שיהפכו אותו לאגדה בחיל האוויר האמריקני.
קרבות אויר: גיהנום בשמי האנוי - יום רביעי, 12 באוגוסט בשעה 19:40, שידור נוסף למחרת ב-14:40




ביוגרפיות: הו צ'י מין
 Ho Chi Min 
סיפורו של הו צ'י מין, המנהיג הקומוניסטי האגדי של צפון וייטנאם, אשר הוביל את הוייטנאמים למלחמה נגד הצרפתים והיה סמל להתנגדות הוייטנאמית לנוכחות האמריקאית בארצו, עד לנצחון במלחמת וייטנאם ולאיחוד בין שני חלקיה של מדינה זו.
יום רביעי, 12 באוגוסט בשעה 20:30. שידור נוסף למחרת ב-11:05









52 שנה לנאום "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג ב-28/8/1963
10 דברים שלא ידעת על: זכויות האזרח
10 Things You Don't Know About: Civil Rights
פרק מיוחד בסדרה שחושפת עובדות חדשות על דמויות, תקופות וסמלים בהיסטוריה האמריקנית, עוסק במאבק האוכלוסייה האפרו-אמריקנית לשוויון זכויות בארה"ב. הנרי רולינס יוצא למסע ברחבי אמריקה ובוחן את מאבקה של התנועה לזכויות האזרח, שלצד מנהיגיה הנודעים כמו מרטין לותר קינג (שדגל במחאה לא-אלימה) ומלקולם אקס (שדגל בגישה מיליטנטית), נטלו בו חלק אזרחים אלמונים רבים, שגבורתם לא נודעה עד עתה.
שישי, 28 באוגוסט, בשעה 18:50. שידור נוסף למחרת ב-10:15



66 שנה לניסוי המוצלח הראשון של ברה"מ בפצצת אטום ב-29/8/1949
העולם אחרי האנושות
Life After People
כיצד ייראה עולם ללא אנשים? מומחים משרטטים קווים לדמותו של כדור הארץ בימים, בחודשים ובשנים שלאחר הכחדת המין האנושי. באמצעות טכנולוגיית מחשב משוכללת, נחווה עתיד בו הטבע תובע חזרה את הבעלות על כדור הארץ.
ספיישל עוצר נשימה זה, מנסה לענות על השאלה כיצד ייראה העולם ללא בני אדם. מומחים מתחומי האקלים, האקולוגיה, הגאולוגיה, ההנדסה והבוטניקה מציירים קווים לדמותו של כדור הארץ בימים, בחודשים ובשנים שלאחר הכחדת המין האנושי. כמו כן, נציג מבט לעבר העתיד הרחוק יותר, כדי להציג תמונה של ערי העולם השונות נטולות בני-אדם, באמצעות גרפיקת מחשב עוצרת נשימה. לצורך המחשה של הצפוי לקרות בעולם, נבקר בעיר הרפאים האוקראינית פריפיאט, שננטשה לאחר אסון דליפת הכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-1986, ומהווה עדות מצמררת לפוטנציאל ההרס העצמי של המין האנושי. אילו זנים של בעלי חיים ישרדו לאחר מכן? עד מתי יעמדו על תלם המתקנים והבניינים המאכלסים בני אדם? האם המין האנושי יוכל להופיע שוב מעל פני האדמה? 
שבת, 29 באוגוסט, בשעות 11:00 ו-23:00

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה