יום ראשון, 29 במאי 2016

חודש יוני בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש יוני:


70 שנה ל"ליל הגשרים" ב-16/6/1946
פעולה מתואמת של הפלמ"ח,שבמהלכה הותקפו בו זמנית11  גשרים בארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה בשימוש הבריטים. 14 לוחמי פלמ"ח נהרגו במסגרת המבצע הנועז. 

הפלמ"ח במאבק נגד הבריטים (ליל הגשרים)
הפלמ"ח ("פלוגות מחץ"), היווה את הכוח הצבאי הסדיר של "ההגנה" בארץ ישראל בין השנים 1948-1941 והותיר מורשת של גבורה, אחווה ומסירות. לאחר סיום מלה"ע השנייה, הידק השלטון הבריטי את גזירות העלייה וההתיישבות, כאשר שערי ארץ ישראל  ננעלו בפני ניצולי השואה. המתח בין הישוב היהודי לבין השלטון הבריטי גבר. בהוראת המוסדות הלאומיים פרץ הפלמ"ח למחנה המעצר בעתלית ושחרר מידי הבריטים 207 מעפילים בלתי לגליים; פוצץ שני מתקני רדאר שעקבו אחר אניות מפעילים מהכרמל; חיבל באוניות הגירוש; נאבק בכוח על היאחזות ביריה; פוצץ 11 גשרים בגבולות הארץ בלילה אחד; פוצץ מסילות ברזל ותחנות משטרה בריטיות ברחבי הארץ, וכל זאת תחת הסיסמה שאיחדה את הישוב: "נקרע את הספר הלבן".
הפלמ"ח במאבק נגד הבריטים - יום חמישי, 16 ביוני בשעה 17:05, שידור נוסף למחרת, שישי ב-13:00


49 שנה למלחמת ששת הימים ב-5/6/1967
קרבות אוויר: קרבות אוויר במזרח התיכון 
Dogfights: Dogfights of the Middle East 
פרק מיוחד של הסדרה המשובחת "קרבות אוויר", הבוחן את העליונות הבולטת של טייסי חיל האוויר הישראלי בקרבות אוויר מול טייסי מדינות ערב, מהקמת המדינה ועד היום. הפרק מתמקד במלחמת ששת הימים, בו חיל האוויר הישראלי ניטרל בווירטואזיות מרשימה את חילות האוויר של צבאות ערב כבר ביום הראשון ללחימה, ותרם תרומה מכרעת לניצחון הישראלי במערכה כולה. 
קרבות אוויר: קרבות אוויר במזרח התיכון – יום ראשון, 5 ביוני בשעות 18:15 ו-23:40


72 שנה ל-D-Day - יום הפלישה לנורמנדי ב-6/6/1944
D-Day: הסרטים האבודים- תעודה בשני חלקים
D-day: The Lost Films

ספיישל מרתק בן, שמגולל את סיפור המבצע הצבאי החשוב ביותר של מלחמת העולם השנייה, תוך שימוש בקטעי ארכיון נדירים בצבע שנתגלו רק לאחרונה, ומרביתם טרם שודרו מעולם בפומבי. 

ב-"D-Day: הסרטים האבודים", יוכלו הצופים לחזות בפלישה האמפיבית הגדולה בהיסטוריה - כ-5,000 אניות של בעלות הברית שהנחיתו למעלה מ

-160,000 חיילים לאורך רצועת חוף של 80 ק"מ - באיכות חסרת תקדים, ולחוות את הקרבות כאילו הם עצמם שם, שכן יוצרי הסדרה הצליחו להמיר את חומרי הגלם המקוריים לטכנולוגיית HD מתקדמת.

יוצרי "D-day: הסרטים האבודים", מפריכים את האמונה הרווחת כי ניצחון בעלות הברית הובטח כבר לאחר יום הפלישה; רק מעטים יודעים את הסיפור האמיתי על המערכה הקשה שהתנהלה מיד לאחריה. בשבועות שחלפו מרגע הנחיתה ב-6 ביוני 1944, תוצאות הקרב לא היו ברורות, כשההכרעה לטובת אחד הצדדים – בעלות הברית מחד והצבא הגרמני מאידך, עמדה על כף המאזניים. ככל שבעלות הברית התקדמו אל פנים היבשת כדי להשתלט על כפרים צרפתיים תחת שליטה גרמנית, לצדדים הלוחמים היה ברור כי תוצאות הקרבות בשבועות הבאים ישפיעו על מהלך המלחמה כולה. לפי הערכות מומחים, כ-10,000 חיילים נהרגו במערכה הקשה.

הספיישל "D-day: הסרטים האבודים", מציג את סיפור הקרבות הדרמטיים, דרך עדויות ויומנים אישיים של חיילים שנלחמו משני צידי המתרס - הן של בעלות הברית הן של הצבא הגרמני. כמו כן, הסדרה עושה בקטעי ארכיון נדירים 
בהם מופיעים מנהיגים ומפקדים כמו הגנרלים דווייט אייזנהאואר, עומר ברדלי, ארווין רומל ואדולף היטלר לצד חיילים אלמונים משני הצדדים שנלחמו בחזית אחד הקרבות הנודעים והקשים בהיסטוריה המודרנית.
D-day: הסרטים האבודים - תעודה בשני חלקים – שבת, 4 ביוני בשעה 12:00, שידור נוסף ביום שני, 6 ביוני בשעה 17:40


102 שנה להתנקשות בפרנץ פרדיננד ב-28/6/1914, ההתנקשות שהציתה את מלה"ע הראשונה
מלחמות העולם: מבחן תחת לחץ
The World Wars: Trial By Fire
הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 1: יריות מתנקש קטלניות, בארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד, הן הגפרור שמצית את מלחמת העולם הראשונה בקיץ 1914. לאומן סרבי בשם גברילו פרינציפ, היה חבר בתנועת מחתרת בשם "היד השחורה", שהוקמה במטרה להפריד בין אוסטרו-הונגריה לעמים הסלאביים, ולאחדם במסגרת מדינה אחת (לימים – יוגוסלביה). הירייה שהדהדה בכל רחבי העולם הייתה הגפרור שהצית מלחמה עולמית עקובה מדם שנמשכה ארבע שנים וגבתה מיליוני קרבנות בנפש.
מלחמות העולם: פרק 1 - מבחן תחת לחץ - יום שלישי, 28 ביוני, בשעות 17:55 ו-23:15


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה