יום רביעי, 19 ביוני 2013

היסטוריה ב' - מבחן מתכונת ע"פ מיקוד 2013



הגימנסיה העברית "הרצליה".              סוג הבחינה: מתכונת לבגרות בהיסטוריה.
                                                   מועד הבחינה: קיץ תשע"ג, 2013

    
                                ה י ס ט ו ר י ה
                       (לימודי חובה – חלק ב')
                                   יחידת לימוד אחת

                                  הוראות לנבחן    

א.      משך הבחינה: שעתיים. (לבעלי תוספת זמן 30 דקות נוספות).

ב.       מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה ארבעה פרקים.

עליך לענות על ארבע שאלות.                                                                           
מבין השאלות שבחרת לענות עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול קטע מקור.

          פרק ראשון -    (25X1)                                  25   נקודות
          פרק שני -        (25X1)                                 25   נקודות
          פרק שלישי -    (25X1)                                 25   נקודות
          פרק רביעי -    (25X1)                                  25   נקודות                                    
                                                                 סה"כ – 100  נקודות.

שים לב: תלמידים שאושר להם מבחן מותאם יענו על שלוש  שאלות- כל שאלה מפרק אחר. השאלות לא חייבות לכלול קטע מקור.

ג.        חומר עזר מותר לשימוש: אין.

ד.       המלצה לחלוקת זמן: כ-25 דקות לכל שאלה.

   ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנים ולנבחנות כאחד.



נושא א' - טוטליטריות, נאציזם מלחמת העולם השנייה והשואה.
                                                                          
פרק ראשון (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 3-1 (25 נקודות)
שים לב: אם בחרת בפרק זה בשאלה שיש בה קטע מקור, אין להשיב עליה באמצעות העתקת משפטים מהקטע. תוכל להביא ציטוט רק לצורך ביסוס דבריך.

1. עליית הנאצים לשלטון בגרמניה וביסוס השלטון 1933-1939
א. קרא את הקטע שלפניך וענה על השאלה שלאחריו:

"באביב 1930 התמנה ברונינג לראשות הממשלה בגרמניה.... הוא נתן לכלכלה הגרמנית לקרוס:  בנקים  נסגרו, מספר מחוסרי העבודה הגיע ל- 6 מיליון. כדי להמשיך ולשלוט בתקציב בתנאים אלה הוא הפעיל את כלל הברזל של כל ראש משפחה קפדן: " להדק את החגורות". בקצב קבוע, בערך כל חצי שנה, שלף ברונינג איזה  "צו חירום" שהוריד שוב את המשכורות, את הפנסיות, את היקף התמיכה בנזקקים...

היטלר הבטיח הכול לכולם, וכך זכה כמובן בקהל גדול והפכפך של תומכים ובוחרים חסרי דעה, מאוכזבים ומרוששים... מעבר לדמגוגיה הריקה שלו אפשר היה לחוש שהוא מבטיח באמת את כינונו של משטר חדש...

זאת בשעה, שהרפובליקה נהרסה, החוקה חדלה לתפקד, הרייכסטאג פוזר, נבחר מחדש, פוזר שוב ושוב נבחר, הממשלה התחלפה...."

(סיפור של גרמני 1914-1933, ס. הפנר, עמ' 61-65).



הסבר שני  גורמים לעליית הנאצים לשלטון על פי קטע המקור.  (13 נקודות)

ב. הצג שני צעדים לבניית המשטר הנאצי בגרמניה (אחד מהם נגד העם הגרמני ואחד נגד היהודים) והסבר כיצד אחד מהם סייע במעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם. (12 נקודות).

2. האידיאולוגיה הנאצית ו"הסדר החדש"
א. הסבר את שלושת העקרונות הבאים של האידיאולוגיה הנאצית: עקרון תורת הגזע, עקרון המנהיג ועקרון מרחב המחיה. (13 נקודות)
ב. הסבר כיצד באים לידי ביטוי שניים מן העקרונות המופיעים בסעיף א ברעיון "הסדר החדש".
 הצג שני צעדים של גרמניה לקידום  רעיון זה. (12 נקודות)

3. יהודי פולין
א. הצג שניים מהצעדים שנקטו הנאצים כדי להפריד בין היהודים לאוכלוסייה הפולנית עד להקמת הגטאות. הסבר את מטרת ההפרדה. (12 נקודות)
ב. הצג פעילות של שני ארגונים שפעלו בגטו, והסבר כיצד פעילותם מבטאת את רעיון "קידוש החיים". (13 נקודות)

פרק שני (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 6-4 (25 נקודות)                                                                                                              שים לב: אם בחרת בפרק זה בשאלה שיש בה קטע מקור, אין להשיב עליה באמצעות העתקת משפטים מהקטע. תוכל להביא ציטוט רק לצורך ביסוס דבריך.

4. קטע מקור: המרד בגטאות

קרא את קטע המקור שלפניך
מכתבו האחרון של מרדכי אנילביץ (23.4.1943)
"מה שעבר עלינו לא ניתן לתאר במילים. נפל דבר שהוא למעלה מחלומותינו הנועזים ביותר. הגרמנים ברחו פעמיים מן הגטו. פלוגה אחת שלנו החזיקה מעמד ארבעים דקות והשנייה למעלה משש שעות.

לא אוכל לתאר לפניכם את התנאים בהם חיים עתה יהודי הגטו. כמעט בכל מקומות המחבוא, בהם מסתתרים אלפים, אי אפשר להדליק נר מחוסר אויר.

אני מרגיש שמתרחשים דברים גדולים והדבר אותו העזנו לבצע ערכו רב ועצום...

באמצעות המשדר שלנו שמענו שידור נפלא של תחנת השידור הפולנית על הלחימה שלנו. העובדה שזוכרים אותנו מעבר לחומות הגטו מעודדת אותנו במאבקנו.

חלום חיי קם והיה. ההגנה העצמית בגטו הפכה לעובדה. ההתנגדות היהודית המזוינת והנקמה הפכו למעשה. הייתי עד ללחימה מופלאה ומלאת גבורה של הלוחמים היהודים".


 
א. הסבר שתי מטרות למרידות בגטאות, המוזכרות בקטע והצג , על פי ידיעותיך, שני טיעונים נגד היציאה למרד בגטאות. (13 נק')
ב. הסבר על פי הקטע  ועל פי מה שלמדת את המאפיינים הייחודיים  של מרד גטו ורשה, לעומת המרידות בגטאות האחרים. ((12 נק')

5. הפתרון הסופי
א. הסבר את הקשר בין תחילת ההרג ההמוני של היהודים למלחמה בברית המועצות. (12 נקודות)
ב. הצג שתי מטרות לכינוסה של ועידת ואנזה. הבא שתי דוגמאות המעידות על הכוונה להשמדה  טוטלית (מוחלטת) של העם היהודי.(13 נקודות)


6. יחס האוכלוסייה בארצות הכיבוש כלפי היהודים בעת ביצוע "הפתרון הסופי"
א. הסבר את הגורמים שהשפיעו על יחס האוכלוסייה המקומית אל היהודים בארצות הכיבוש הנאצי בזמן ביצוע הפתרון הסופי. (12 נקודות)
ב. הגדר את המושג "חסיד אומות עולם". הצג שני מניעים להצלת יהודים. הצג סיפור של אחד מחסידי אומות עולם. (13 נקודות)


נושא ב' – בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון.
פרק שלישי (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 9-7 (25 נקודות)                                                                                                              שים לב: אם בחרת בפרק זה בשאלה שיש בה קטע מקור, אין להשיב עליה באמצעות העתקת משפטים מהקטע. תוכל להביא ציטוט רק לצורך ביסוס דבריך.
7. מלחמת העצמאות



 
 א. הצג בעזרת המפה את צירי הפליגשה של מדינות ערב למדינת ישראל ב-15 במאי 1948.
הסבר שניים מקשייה של מדינת ישראל בשלב זה של המלחמה. קושי אחד העולה מהמפה שלפניך וקושי נוסף על פי ידיעותיך. (11 נק')


































 ב. הסבר את הגורמים להיווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים עם תום מלחמת העצמאות. (14 נקודות)



8.  המאבק להקמת המדינה 1945-1947
א. ציין מי בישוב היהודי תמך בגישת "מאבק צמוד" ומי תמך בגישת "מאבק רצוף".
הצג שתי פעולות שבוצעו במאבק נגד הבריטים בשנים 1945-1947: פעולה אחת המבטאת "מאבק צמוד" ופעולה אחת המבטאת "מאבק רצוף". הסבר במה מבטאת כל אחת מן הפעולות שהצגת מאבק צמוד או מאבק רצוף.(12 נקודות)
ב. הצג את ההחלטה שהתקבלה באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947. הסבר את עמדת בריה"מ וגורם אחד לעיצובה.. (13 נקודות) .

9. הכרזת המדינה, פירוק המחתרות והקמת צה"ל
א. הסבר שניים ממניעי התומכים בהכרזה על הקמת המדינה עם עזיבת הבריטים. הסבר שניים מן השיקולים בעד דחיית ההכרזה על הקמת המדינה. (13 נקודות)
ב. הסבר את חשיבות הקמת צה"ל.
הצג שניים מהקשיים בפירוק המחתרות והפלמ"ח. (12 נקודות)
 
פרק רביעי (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 12-10 (25 נקודות)                                                                                                              שים לב: אם בחרת בפרק זה בשאלה שיש בה קטע מקור, אין להשיב עליה באמצעות העתקת משפטים מהקטע. תוכל להביא ציטוט רק לצורך ביסוס דבריך.

10. קטע מקור: מלחמת יום הכיפורים
מתוך: עיקרי מסקנותיה של ועדת אגרנט :
"פתיחת המלחמה על ידי מצרים וסוריה ביום הכיפורים... הפתיעה את צה"ל... את האחריות לטעויות אלה בהערכה יש להטיל בראש ובראשונה על ראש אמ"ן (אגף המודיעין בצה"ל) ועל עוזרו הראשי הממונה על מחלקת המחקר באמ"ן, שהיא הגורם היחיד במדינה העוסק במחקר מודיעיני. אלה נכשלו במתן התראה בלתי מספקת לצה"ל...- סיבות הכישלון של גורמי ההערכה היו שלוש:

ראשית, דבקותם העקשנית במה שקרוי בפיהם "הקונספציה"...התברר לנו... כי "קונספציה" זו, שייתכן שהייתה נכונה בזמנו, לא נבחנה כראוי מחדש...

שנית, בימים שקדמו למלחמת יום הכיפורים היו בידי אמ"ן ( מחלקת המחקר) ידיעות מתריעות רבות... אמ"ן ( מחלקת המחקר) וראש אמ"ן לא העריכו נכונה את ההתראה שבידיעות הללו, מתוך דבקותם ב"קונספציה" ונכונותם לתרץ את היערכות האויב בקווים, שהייתה ללא תקדים בגודל כוחותיה....

 שלישית, ראש אמ"ן הבטיח לצה"ל מתן התראה שתאפשר את גיוסם המסודר של המילואים....אנו מוצאים שלא היה כל יסוד לתת לצה"ל הבטחה מוחלטת כזאת."
 (דוח ועדת אגרנט, עם עובד, 1975, עמ' 18-19, 50-51)

 א.      הסבר על פי הקטע סיבה אחת  להפתעת ישראל במלחמת יום הכיפורים. הסבר סיבה נוספת על פי מה שלמדת. (13 נקודות)
ב.       הסבר את ההשפעות של מלחמת יום הכיפורים בשני תחומים (השפעה אחת בכל תחום):: החברה בישראל, יחסי ארה"ב ויחסי ישראל- מצרים. (12 נקודות)

11. תהליך הדה קולוניזציה וגורל היהודים בארצות האסלאם
א. הצג שלושה מאפיינים עיקריים של תהליך הדה קולוניזציה, והסבר כיצד באו לביטוי מאפייני התהליך במאבק לעצמאות במדינה עליה למדת. (12 נקודות)
ב. הצג שני גורמים שונים שהביאו כמעט לחלוטין לסיום הקיום היהודי בארצות האסלאם. הסבר כיצד באו לידי ביטוי גורמים אלה  במדינה המדגימה עליה למדת. (13 נקודות)

12. מ"כור היתוך" לחברה רב תרבותית
א. הצג את גישת "כור היתוך" ואת הגישה "הרב תרבותית". (10 נקודות)
ב. הסבר שלושה גורמים שהשפיעו על המעבר מתפיסת "כור ההיתוך" לתפיסת " הרב תרבותיות".
הצג שני ביטויים מתחומים שונים לרב תרבותיות בחברה הישראלית . (15 נקודות).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה