יום חמישי, 29 באוקטובר 2015

חודש נובמבר בהיסטוריה

חודש נובמבר בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שהתרחשו בחודש נובמבר:


4 בנובמבר - יום השנה הלועזי לרצח יצחק רבין ב-4/11/1995
לציון יום השנה הלועזי לרצח ראש ממשלת ישראל ב-4 בנובמבר 1995, נקדיש את שידורינו ביום רביעי, 4 בנובמבר החל מהשעה 17:00, לתכניות מיוחדות העוסקות בחיי המנהיג ,פועלו העשיר והמורשת שהותיר אחריו, לצד ספיישלים העוסקים בליל הרצח הטראומטי, ששינה את פניה של ישראל לעד. במסגרת ערב השידורים המיוחד נשדר את התכניות: "יצחק רבין של הפלמ"ח", "יצחק רבין: מזווית אישית", "יומן ראש ממשלה", "לילה גוב: ראיון מיוחד עם נועה ויונתן בן ארצי", "רבין - ביוגרפיה", "יצחק רבין: ראיון מיוחד עם אילנה דיין ורפי רשף", "השבוע הארוך ביותר" ו-"רצח רבין: תיק לא סגור".





68 שנה לכ"ט בנובמבר - החלטת האו"ם על חלוקת הארץ ב-29/11/1947
אקסודוס: הסיפור האמיתי
Exodus: The True Story 
איש מתוך 4500 ניצולי השואה  שעלו בצרפת על אוניית המעפילים "אקסודוס" בדרכם לארץ ישראל, לא יכול היה לשער שבסופו של המסע ימצאו עצמם למרבה הטרגדיה, על אדמת גרמניה. 

זהו סיפורם האישי של שלושה נערים יתומים - לילי כרמון, משה טיומקין ודני אבידר, שחוו את התופת הנאצית, השבים לביתם לאחר המלחמה ומגלים שאין הורים ואין בית. הם יודעים שחוף המבטחים היחיד לעם היהודי הוא ארץ ישראל ונודדים בדרך ללא דרך ברחבי אירופה במשך שנתיים עד הגיעם לדרום צרפת. בעזרת צרפתים המגלים אהדה ועזרה ראויה לציון, הם יוצאים ללב ים על גבי ספינת נהרות שהותאמה למסע המיוחד, עומדים בטלטלות הדרך ומצפים כבר לרגע שבו יגיע לחיפה. אך הרגע המיוחל משתבש כאשר הספינה נתקלת במשחתות בריטיות הנוגחות בה ומתפתח קרב עקוב מדם שבסיומו נכנעים הניצולים ונכלאים בעל כורחם על גבי שלוש אוניות גירוש בריטיות שמחזירות אותם לצרפת ומשם לגרמניה היישר לתוך מקום מוכר להם – מחנות עקורים. 

בעת הגעת האקסודוס לחיפה צפו בנמל נציגים מוועדה מטעם האו"ם (אונסקו"פ) שקבעה "יש לאפשר ליהודים הקמת בית יהודי". במסעם המפרך הוכיחו הניצולים את ניצחון הרוח והאמונה, ובעוז רוחם אפשרו את הקמת מדינת ישראל.

דרך עדויות המעפילים  וצילומים תיעודיים מהספינה, מסופר סיפור המסע המפרך שעברו. השלושה חוזרים לפולין, לאוקראינה, לגטאות ולמחנות הריכוז, ומשם מתארים כיצד הצליחו לברוח ממותם. הם נזכרים בכאב גלוי בשיבה לביתם, שם נודע כי נותרו לבדם וגם כי בביתם כבר חיים אנשים אחרים. הם מגוללים את סיפור ההפלגה הארוכה, שהחלה ב-1947 בצרפת וכמעט הסתיימה בחיפה, עד שאוניות הצי הבריטי הדפו בכוח ובגז מדמיע את הניצולים ושלחו אותם חזרה לגרמניה.
כמו כן, מתראיינים בסרט יוסי הראל, שהיה מפקד "אקסודוס", וכן אייק אהרנוביץ הקפטן, וכן מלחים בריטים שמנעו את כניסתה של האונייה וליוו את המעפילים בשלוש אוניות שונות הרחק מחופי ארץ ישראל חזרה לאירופה.
אקסודוס: הסיפור האמיתי -  ראשון, 29 בנובמבר בשעות 16:35 ו-23:00


77 שנים ל"ליל הבדולח" בגרמניה (10-9/11/1038)
ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט  
Nazis: Ultimate Evil
אדולף היטלר, מנהיג הרייך השלישי העריץ ששלט בגרמניה הנאצית, שהיה אחראי לשואת יהודי אירופה ויזם מלחמה עולמית שהסתיימה במותם של כ-60 מיליון בני אדם, מייצג עד היום עבור רבים את הרוע האולטימטיבי.
אך היטלר לא פעל לבד. היקף הזוועות שביצעה המפלגה הנאצית הצריך מנגנון שלם שיכול היה לבצע אותה: החל מעילית אינטלקטואלית שהעניקה לגיטימציה לרעיונות היטלר בעיני הציבור, דרך פקידות בירוקרטית שביצעה את הוראותיו ביעילות חסרת רחמים, וכלה בבריונים אלימים בדרגים הנמוכים של המפלגה, שיישמו בשטח את הוראות המפלגה באופן אכזרי ביותר כלפי קורבנותיהם המיועדים. 

מי היו אותם אנשים? כיצד הפכו לחלק אינטגרלי ממנגנון הרשע הנאצי? הסרט מתמקד בדמויות המפתח בהנהגה הנאצית ובוחן את התפקיד שמילאו בשלטון הרייך השלישי: הרמן גרינג, יוזף גבלס, היינריך הימלר אדולף אייכמן ויוזף מנגלה.
ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט  - יום שני, 9 בנובמבר ב-16:30 ו-23:00, שידור נוסף למחרת ב-18:30


97 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה ב-11/11/1918
קרבות אויר: טייסי הקרב הראשונים
Dogfights: The First Dogfighters
קרבות האוויר הראשונים בהיסטוריה, ערכו את הופעת הבכורה שלהם במהלך מלחמת העולם הראשונה. השמיים ידעו ביצועים וירטואוזיים של הטייסים הגרמנים ורנר ווס (שנלחם לבדו בלהק של מטוסים בריטיים) וארנסט אודט, וכן של טייס הקרב האמריקני ארתור ריימונד ברוקס, שמצא עצמו נלחם על חייו בקרב גורלי  מול שמונה מטוסי "פוקר" של חיל האוויר הגרמני.
קרבות אויר: טייסי הקרב הראשונים – יום רביעי, 11 בנובמבר בשעה 19:40 



100 שנה לפרסום משוואות תורת היחסות של אלברט איינשטיין ב-25/11/1915!
איינשטיין 
Einstein
ספיישל מרתק מגולל את סיפור חייו המקצועיים והאישיים של הגאון זוכה פרס נובל אלברט איינשטיין, בצורה ייחודית ויוצאת דופן. סיפור המסגרת של התכנית מתרחש בין שני ליקויי חמה שהתרחשו בשנים 1914 ו-1919. אמנם עבודתו המשמעותית והחשובה של הפיזיקאי הגרמני ממוצא יהודי ראתה אור כבר בשנת 1905, כשפרסם לראשונה את התיאוריה שלו בדבר תורת היחסות ויחסות מיוחדת, אך רק 14 שנים לאחר מכן, ב-1919, קיבלו התיאוריות של איינשטיין הוכחה מדעית בשטח. עד אז, התייחסה הקהילה המדעית אליו בזלזול, ואיינשטיין התקשה להתקבל לעבודה במשרות יוקרתיות. בשלב מסוים, כשדלת אחר דלת נסגרה בפניו, איינשטיין אף שקל לעשות הסבה מקצועית -  ולהפוך לסוכן ביטוח (!). בשנת 1911, הגה איינשטיין שיטה לבחון את התיאוריות שלו - לפי החישובים שלו, הרי שבשעת ליקוי חמה אמור להתרחש משהו יוצא דופן - קרני השמש אמורות להופיע מסביב לירח  - כשהכוכבים ינועו למיקום אחר בשמיים. 

שמונה שנים מאוחר יותר, ב-29 במאי 1919 אירע ליקוי החמה ההיסטורי ששינה את העולם -  המדענים צילמו כוכב שהיה אמור להיות מוסתר ע"י השמש בזמן ליקוי החמה, מה שהוכיח את התיאוריה של המדען פורץ הדרך על האור שנע בציר עקום ועוקף את החמה המוסתרת על-ידי הירח. התכנית כוללת קטעי ארכיון נדירים של אלברט איינשטיין, לצד ראיונות עם מדענים וקטעי אנימציה ממוחשבת, הממחישים ומבארים את עיקרי תורתו.
איינשטיין - יום רביעי, 25 בנובמבר בשעות 17:20 ו-22:50, שידור נוסף בשבת, 28 בנובמבר ב-13:00


52 שנה לרצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב-22/11/1963
רצח קנדי: 24 שעות גורליות 
The Kennedy Assassination: 24 Hours After
הסיפור שלא-סופר על אחד הימים המכריעים בהיסטוריה האמריקנית. תעודה מרתקת בוחנת את ההחלטות שקיבל סגן הנשיא-שהפך-נשיא, לינדון ג'ונסון, ב-24 השעות שמיד לאחר רצח נשיא ארה"ב, ג'ון קנדי. האם ניתן ללמוד מאופן קבלת ההחלטות שלו באותו יום גורלי, על האופן בו התעצבה ההיסטוריה האמריקנית בשנים שלאחר מכן?


בדקות ובשעות שמיד לאחר ההתנקשות הגורלית ב-22 בנובמבר 1963, התרחשו כמה מהאירועים המכוננים בהיסטוריה האמריקנית. התעודה עושה סדר באירועים אלו, שבהם מתגלה סגן נשיא שמתמנה לנשיא ומפקד הכוחות המזוינים ונדרש לקבל החלטות מכריעות במישור הבינלאומי והפוליטי, כשבידיו תמונת מצב חלקית בלבד על הנעשה בארה"ב ובעולם. יותר מכל, הסרט חושף את האופן הכאוטי שבו התנהלה העברת השלטון לידיו של ג'ונסון, זאת על רקע העוינות ההיסטורית ששררה בינו לנשיא ג'ון קנדי ולאחיו, רוברט קנדי, שכיהן אז כתובע הכללי בממשל.

החל מהרגע בו סופר לג'ונסון על מותו של קנדי (לאחר שאחד מאנשי השירות החשאי כבר דאג על דעת עצמו להזמין ארון קבורה), דרך החלטתו להישבע אמונים לתפקיד נשיא ארה"ב במטוס ה"אייר פורס 1" לצד האלמנה הדואבת ז'קלין קנדי (לפני שזכה לקבל ממנה אישור), ועד לשובו הביתה לקבלת תדריך מלא על אירועי ה-22 בנובמבר 1963 (זמן רב לאחר שכל העולם צפה במתרחש מעל מסכי הטלוויזיה), ג'ונסון המשיך לעבוד באותו ללא הפסקה עד שלוש לפנות בוקר, שקוע בייסורים ומחשבות לגבי עתיד ארצו ומפלגתו. מבלי שיכול היה לחזות זאת מראש, אופן התנהלותו של ג'ונסון ב-24 השעות שמיד לאחר רצח ג'ון קנדי ישקף במידה רבה את התנהלות נשיאותו בשנים הבאות.
רצח קנדי: 24 שעות גורליות - יום ראשון, 24 בנובמבר בשעות 16:30 ו-23:40

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה