יום ראשון, 29 בנובמבר 2015

חודש דצמבר בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים החלים בחודש דצמבר


יום האיידס הבינלאומי ב-1 בדצמבר

אפריקה: אנושיות במבחן
I Am Because We Are
סרט תיעודי מרתק וחשוב, שנכתב, הופק ומוגש ע"י הזמרת מדונה, מביא תמונת מצב מצמררת על מקום שאיננו נחשפים אליו כמעט לעולם. הסרט "אפריקה: אנושיות במבחן",  מתאר מקרוב את סבלם הקשה של ילדי מלאווי אשר התייתמו מהוריהם בגלל המחלה - מתוך אוכלוסיה המונה למעלה מ-12 מיליון איש, במדינה זו ישנם כיום למעלה מ-1 מיליון (!) יתומים עקב נגיף האיידס. הסרט המרגש מלווה את מסעה של כוכבת הפופ מס' 1 בעולם במלאווי,  שם היא חושפת את חייהם הקשים מנשוא של ילדי מדינה זו שהתייתמו מהורים, אחים ואחיות עקב התפרצות בלתי נשלטת של נגיף ה-HIV הגורם לאיידס. מדונה אף אימצה שני ילדים ממדינה זו למשפחתה.

הסרט כולל עדויות אישיות נוגעות ללב מהשטח של קרבנות המחלה, המשמשות כתזכורת על הפער הבלתי-נתפס במשאבים בין בעולם הראשון לשלישי, מגמה של אי-שוויון שרק הולכת וגוברת. תושבי מלאווי סובלים מתנאי עוני, עליבות, אקלים קשה, ותשתית שכמעט לא קיימת. אחת הסצנות החזקות בסרט, מציגה חולת איידס שצריכה לרכוב על אופניה מרחק של 15 מייל(!), בכדי להגיע לטיפול בבית החולים הקרוב אליה.

בין המרואיינים בסרט: נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, הארכיבישוף דזמונד טוטו, ג'פרי סאקס – מהכלכלנים הבולטים בעולם כיום וד"ר פול פרמר. הסרט כולל קטעי ארכיון נדירים מימיה הראשונים של מלאווי כמדינה עצמאית.

אפריקה: אנושיות במבחן - יום שלישי, 1 בדצמבר בשעה 16:30, שידור נוסף למחרת ב-23:00


101 שנה ל"הפסקת האש של חג המולד" ב-24/12/1914
ב-24 בדצמבר, ערב חג המולד 1914, תוך כדי קרבות מלחמת העולם הראשונה, אירעה הפסקת אש ספונטנית  בין צבאות גרמניה ובריטניה. חיילי הצבא הגרמני קישטו את אזור הביצורים שלהם בגיזרת איפר בבלגיה לכבוד החג, ושרו שירי חג מולד בשפתם, ובתגובה, החיילים הבריטים שניצבו מולם החלו לשיר המנוני חג באנגלית. הפסקת האש אפשרה לכוחות לאסוף גופות  לוחמים ולהביאם לקבורה מאחורי קוי הלחימה.

המלחמה המודרנית הראשונה: טנקים
 WW1: The First Modern War: Tanks
מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת המודרנית.
מיני-סדרה החושפת את כלי הנשק ושיטות הלוחמה שערכו את הופעת הבכורה שלהן במלחמת העולם הראשונה. פרק 1: טנקים - הטנקים היו מכונת הקרב המשוריינת הראשונה בה נעשה שימוש בשדה הלוחמה המודרני. הכלים שפותחו בחשאיות גמורה, כונו "טנקים" במטרה להסוות את ייעודן האמיתי.
המלחמה המודרנית הראשונה: טנקים -  24 בדצמבר, בשעות 17:25 ו-22:55


74 שנה למתקפה על פרל הארבור ב-7/12/1941
מלחמות העולם: לעולם לא להיכנע
World Wars: Ep. 5: Never Surrender
הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 5: מתקפת הפתעה יפנית על נמל פרל הרבור ב-7 בדצמבר 1941, לא מותירה לארה"ב ברירה והיא נכנסת באופן פעיל לקרבות מלחמת העולם השניה. הגנרל מקארתור וכוחותיו נסוגים מאיי הפיליפינים. בעלות הברית משיגות ניצחון עצום בקרב מידווי, וגורמים לצבא היפני לעבור למגננה. גרמניה ממשיכה לרכז ולהשמיד באופן מואץ ושיטתי את יהודי אירופה. מלחמות העולם: לעולם לא להיכנע. שני, 7 בדצמבר בשעות 17:05 ו-23:45


150 שנה לאישור חוק ביטול העבדות בארה"ב ב-6/12/1865
ב-6 בדצמבר 1865, לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם, מאושר בקונגרס האמריקני התיקון ה-13 לחוקה האמריקנית, שביטל את העבדות בה. אך כידוע, מאבק האפרו-אמריקנים לשוויון זכויות, בעצם נמשך עוד שנים רבות לאחר מכן, ותפס תאוצה רק לאחר מלה"ע השניה, ולמעשה ממשיך עד היום, חרף העובדה שכיום מכהן נשיא אפרו-אמריקני בבית הלבן.

10 דברים שלא ידעת על: זכויות האזרח
10 Things You Don't Know About: Civil Rights
פרק מיוחד בסדרה שחושפת עובדות חדשות על דמויות, תקופות וסמלים בהיסטוריה האמריקנית, עוסק במאבק האוכלוסיה האפרו-אמריקנית לשוויון זכויות בארה"ב. הנרי רולינס יוצא למסע ברחבי אמריקה ובוחן את מאבקה של התנועה לזכויות האזרח, שלצד מנהיגיה הנודעים כמו מרטין לותר קינג (שדגל במחאה לא-אלימה למכן השגת שוויון) ומלקולם אקס (שדגל בגישה מיליטנטית), נטלו בו חלק אזרחים אלמונים רבים, שגבורתם לא נודעה עד עתה.

10 דברים שלא ידעת על: זכויות האזרח -  יום ראשון, 6 בדצמבר ב-17:15, שידור נוסף למחרת ב-13:05


82 שנה לביטול "חוק היובש" בארה"ב ב-5/12/1933
10 דברים שלא ידעת על: חוק היובש
10 Things You Don't Know About: Prohibition
תקופת חוק היובש הייתה מהשערורייתיות בתולדות ארה"ב. היה זה שיאו של מאמץ הממשל הפדרלי להילחם באופן גורף בתופעת האלכוהוליזם שהלכה וגברה, באמצעות חקיקה גורפת שאסרה על מכירה והפצה של מ
10 דברים שלא ידעת על: חוק היובש - יום שבת, 5 בדצמבר, בשעות 11:30 ו-20:30
שקאות אלכוהוליים. אך ניסיון זה נועד מראש לכישלון, והגביר את עוצמת ארגוני הפשע שעסקו בייצור, הפצה ומכירה בלתי-חוקית של אלכוהול במשך כל התקופה בה הונהג "חוק היובש" בארה"ב, בין השנים  1920ל-1933. הנרי רולינס, מגיש הסדרה, חושף את הצעדים הלא-שגרתיים שנקט הממשל האמריקני כדי לאכוף את "חוק היובש".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה