יום רביעי, 11 בפברואר 2015

שיעור היסטוריה מס' 16

15/2/2015
שיעור היסטוריה מס' 16

נושא: פרוץ מלה"ע השנייה (העשרה - תיכון)
שם התכנית: מלה"ע ה-2: הדרך לניצחון – בדרך למלחמה
ספטמבר-דצמבר 1939. החל מהרגע בו פלש הצבא הגרמני בפיקודו של אדולף היטלר לשערי פולין ב-1/9/1939, מלחמת העולם השנייה הייתה ב

לתי נמנעת.
האירועים שהובילו למהלך זה היו מסחררים, עם כישלון המו"מ לגבי העברת "הפרוזדור הפולני" לגרמניה וחתימת ההסכם הידוע לשמצה עם בריה"מ (הסכם ריבנטרופ-מולוטוב, מאוגוסט 1939), המלחמה הייתה רק עניין של זמן.
גרמניה הפתיעה את פולין בעיתוי המדויק ובעוצמת המהלומה כשהיא נוקטת ב"מלחמת בזק"* (בליצקריג). זהו כינוי לתורת הלחימה הגרמנית החדשה. ע"פ תפיסה זו בוצעה פריצת חזית בגזרה צרה תוך הזרמת כוחות מהירים וניידים תוך סיוע של אש תותחים וחיל אוויר. חיל האוויר גם הפציץ דרכי תחבורה, שיירות צבא וגם ערים כדי לשבור את כוח העמידה של האוכלוסייה האזרחית במהירות. בריטניה וצרפת אמנם הכריזו מלחמה על גרמניה כבר ב-3 בספטמבר, אך מעבר לעידוד מוראלי, לא הצליחו לסייע לפולין שקרסה תחת המתקפה הגרמנית הקטלנית.
כעבור מפחות משלושה שבועות, גם בריה"מ פלשה לפולין במטרה לממש את חלקה בהסכם "ריבנטרופ-מולוטוב" בתירוץ שפולין חדלה כבר מלהתקיים.


נושא: מלה"ע ה-2הקרב על בריטניה (העשרה - תיכון)
שם התכנית: מלה"ע ה-2: הדרך לניצחון – מתקפה על בריטניה
יולי-ספטמבר 1940: היטלר תכנן את מבצע "ארי הים" – פלישה יבשתית לבריטניה, שדרשה עליונות אווירית מעל שמי התעלה האנגלית. אלה היו החודשים של "הקרב על בריטניה". בחודשים אלה נערכה מתקפה אווירית מאסיבית ואכזרית בניסיון לחסל את חיל האוויר הבריטי ולשבור את רוח האזרחים אם ע"י תקיפת שדות צבא ומתקנים צבאיים ואם ע"י תקיפה ישירה של ערי אנגליה.

אך היטלר לא העריך נכונה את עוצמת חיל האוויר המלכותי ולא את רוח העמידה האיתנה של הציבור הבריטי בראשות ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל. המתקפה נהדפה בזכות עליונות אווירית של ה-R.A.F (חייל האוויר הבריטי), שימוש באמצעים חדשניים כמו המכ"מ וכוח עמידה יוצא דופן של הבריטים בצירוף מנהיגותו הבלתי מתפשרת של וינסטון צ'רצ'יל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה