יום רביעי, 25 בפברואר 2015

שיעור היסטוריה מס' 18

1/3/2015
שיעור היסטוריה מס' 18

נושא: קרבות מלה"ע ה-2 (תיכון)
שם התכנית: מלה"ע ה-2: הדרך לניצחון – בליץ, ביסמארק וברברוסה


החודשים אפריל-יוני 1941 היו פרק זמן דרמטי במהלך מלחמת העולם השנייה וסיום תקופה זו מסמן שינוי מוחלט במאזן הכוחות במלחמה ובהיקפה. 


בפרק זמן זה הספיקו הבריטים להתעודד מהצלחתם להטביע ב-27 במאי את אניית המלחמה הגרמנית "ביסמארק" וזאת לאחר מרדף ממושך בלב ים. אותו מהלך בריטי סימל באופן ברור את השינוי במיקוד המטרות הגרמניות במלחמה. הגרמנים לא הצליחו להכריע את בריטניה לא מהאוויר ולא מהים וכשתשומת הלב של היטלר פנתה מזרחה, מלה"ע השנייה קיבלה תפנית דרמטית וגורל היהודים לתפנית טראגית עם תחילת הביצוע של "הפתרון הסופי".

ב-22 ביוני 1941 החלה המתקפה הגרמנית על בריה"מ, תוך הפרת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב (מאוגוסט 1939). צעד זה גרר גם את בריה"מ הקומוניסטית למלחמה ויצר חזית של קצוות אידיאולוגיים בין שתי המדינות הטוטאליטריות: נאציזם מול קומוניזם. 

הגרמנים קיוו באמצעות המהלך להשיג מספר מטרות: ביסוס "מרחב המחייה" במזרח על חשבון הגזע הסלאבי ורצון לחסל את הקומוניזם ולעצור את "הברבריות מהמזרח" וכן לנצל את משאביה האדירים של בריה"מ לטובת אספקת חומרי גלם ומוצרים לניהול מלחמתה של גרמניה ולטובת הרייך בכלל. היטלר גם האמין שלאחר השגת רוב יעדי המלחמה במערב אירופה ובמרכזה, הייתה המערכה נגד בריה"מ רק שאלה של זמן ושהסבת תבוסה לבריה"מ, תוביל גם לכניעתה של בריטניה שתיוותר מבודדת באירופה.

בנוסף לקחו הגרמנים בחשבון מספר אלמנטים הקשורים לעיתוי: חשיפת חולשות הצבא האדום בפינלנד, טיהורי הגנרלים והעובדה שבריה"מ הייתה עדיין בתהליך של התחמשות. בשלב הראשון של מבצע ברברוסה, התקדמו הגרמנים בכוח ובמהירות תוך ניצול יסוד ההפתעה בכוח אדיר של כ-3 מיליון חיילים (153 דיוויזיות) אל תוך מעמקי בריה"מ וזרעו פאניקה קשה בלב האומה הסובייטית. רק החורף הקשה של 1941/2 וקשיי האספקה של הגרמנים במקביל להתאוששות סובייטית מסוימת בלמו את המתקפה. בהמשך התעודדו הסובייטים גם מכניסתה של ארה"ב למלחמה.


נושא: דרכי הלימה של היהודים בזמן השואה – מרד גטו ורשה (תיכון)
שם התכנית: מלה"ע ה-2: הדרך לניצחון – התקוממות אמיצה


אפריל -יוני 1943: ב-19 באפריל פרץ מרד גטו ורשה, המרד היהודי הגדול ביותר נגד הנאצים בזמן השואה. 

ערב פסח, פרץ המרד. היהודים הוזהרו שהגרמנים מתכוונים הפעם לחסל את הגטו (הגרמנים נסוגו מהגטו ב-18 בינואר 1943 לאחר שלוחמי המחתרות פתחו עליהם באש). הגרמנים נכנסו לגטו וגילו שהוא ריק מאדם. הכוח הגרמני המאומן שכלל חיילים מצוידים בנשק וטנקים, נתקל בהתנגדות עיקשת של 750 לוחמי הגטו. הגרמנים המופתעים נאלצו לסגת תוך שהם סופגים אבדות. הגרמנים שבו בכוחות מתוגברים ואז החלה לחימה מבית לבית ומבונקר לבונקר כשהגרמנים מפוצצים ושורפים את הגטו ואף זרקו גז רעיל לכל פתחי הניקוז, כדי לחנוק את היהודים בבונקרים ולהפוך את התנאים בהם לבלתי נסבלים. רק כעבור ארבעה שבועות (!) הודיע המפקד הגרמני שטרופ על חיסול המרד אותו כינה "המבצע הגדול". הגרמנים הודיעו באופן רשמי על 16 הרוגים וכמה עשרות פצועים, אך ע"פ מקורות אחרים המספר גבוה יותר. פעילות מחתרתית של יהודים בהיקף מצומצם יותר נערכה גם בגטאות אחרים כמו ביאליסטוק ווילנה. 
התכנית מציגה גם מאבקים של תנועות מחתרת אחרות באירופה בכבודה בדגש על פעילות  מחתרת הרזיסטנס בצרפת למאבק בנאצים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה