יום חמישי, 26 בפברואר 2015

חודש מרץ בהיסטוריה

                                                  חודש מרץ בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש מרץ:


66 שנה להנפת דגל הדיו במשטרת אום רשרש בסיום מבצע עובדה ב-10/3/1949
מבצע עובדה: בעקבות סיירי חטיבת הנגב מב"ש לאילת 
נקודת מבט ייחודית השוזרת אור מיוחד על הסיפור ההיסטורי המפואר של כיבוש אום רשרש.
הסרט הוא מסע מוטורי המשחזר את מסע סיירי חטיבת הנגב מאנדרטת חטיבת הנגב במבואות באר שבע ועד העיר אילת. חציית הנגב בתוואי המסלול ההיסטורי של מבצע עובדה משנת 1949 ישמש "תפאורה" לסיפור המבצע בימים ההם. במהלך המסע יסופר הסיפור האישי של אלוף (מיל.) אברהם אדן (ברן) (שנפטר ב-2012) ואל"מ (מיל.) מאיר פעיל ואשתו חסידה (שאגב, הכירו בימים ההם בשרותם המשותף בחטיבת הנגב). סיפורי הזיכרונות האישיים של הימים ההם נוסף רובד מחקרי היסטורי ומעמיק של מי שהפך ממפקד זוטר לאלוף בצה"ל (ברן) ושל מי שהיה לימים היסטוריון צבאי בעל שם בעולם האקדמי בישראל (ד"ר מאיר פעיל). בתכנית ניחשף למרחבי הנגב המרהיבים אשר מהווים יחידה גאוגרפית והיסטורית מרכזית בתחומי מדינת ישראל. הסרט מהווה גם 'מסע בזמן' אל ארץ ישראל היפה והטובה, אל הקומזיץ של הפלמ"ח וימי התום של ראשית המדינה. 
הסרט שוזר צמה עבה של הרפתקה, היסטוריה, גיאוגרפיה, נוסטלגיה, סיפורים אנושיים ואישים מרגשים תוך שהוא משחזר ומבליט את אחד מהסיפורים רבי הנחישות והתעוזה של המבצע הצבאי האחרון במלחמת העצמאות.     
מבצע עובדה: בעקבות סיירי חטיבת הנגב מב"ש לאילת - יום שלישי, 10 במרץ ב-17:15 ו-24:00, שידור נוסף בחמישי, 12 במרץ ב-13:25


יום הולדת שמח 136, אלברט איינשטיין! (נולד ב-14/3/1879)
איינשטיין  
Einstein
הזדמנות נדירה להציץ על אחד המוחות האנושי המבריקים בעידן המודרני, אלברט איינשטיין. 

ספיישל מרתק בן שעתיים, המגולל את סיפור חייו המקצועיים והאישיים של הגאון זוכה פרס נובל אלברט איינשטיין, בצורה ייחודית ויוצאת דופן – כשסיפור המסגרת של התכנית מתרחש בין שני ליקויי חמה שהתרחשו בשנים 1914 ו-1919. אמנם עבודתו המשמעותית והחשובה של הפיזיקאי הגרמני ממוצא יהודי ראתה אור כבר בשנת 1905, כשפירסם לראשונה את התיאוריה שלו בדבר תורת היחסות ויחסות מיוחדת, אך רק 14 שנים לאחר מכן, ב-1919, קיבלו התיאוריות של איינשטיין הוכחה מדעית בשטח. עד אז, התייחסה הקהילה המדעית אליו בזלזול, ואיינשטיין התקשה להתקבל לעבודה במשרות יוקרתיות. בשלב מסויים, כשדלת אחר דלת נסגרה בפניו, איינשטיין אף שקל לעשות הסבה מקצועית -  ולהפוך לסוכן ביטוח (!). בשנת 1911, הגה איינשטיין שיטה לבחון את התיאוריות שלו - לפי החישובים שלו, הרי שבשעת ליקוי חמה אמור להתרחש משהו יוצא דופן - קרני השמש אמורות להופיע מסביב לירח  - כשהכוכבים ינועו למיקום אחר בשמיים. שמונה שנים מאוחר יותר, ב-29 במאי 1919 אירע ליקוי החמה ההיסטורי ששינה את העולם -  המדענים צילמו כוכב שהיה אמור להיות מוסתר ע"י השמש בזמן ליקוי החמה, מה שהוכיח את התיאוריה של המדען פורץ הדרך על האור שנע בציר עקום ועוקף את החמה המוסתרת על-ידי הירח.
התכנית כוללת קטעי ארכיון נדירים של אלברט איינשטיין, לצד ראיונות עם מדענים וקטעי אנימציה ממוחשבת, הממחישים ומבארים את עיקרי תורתו.
איינשטיין -  יום שבת, 14 במרץ בשעה 13:00 ו-23:00 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה