יום רביעי, 11 במרץ 2015

שיעור היסטוריה מס' 20

15/3/2015
שיעור היסטוריה מס' 20

נושא: מאבק היישוב במנדט הבריטי (תיכון)
שם התכנית: אקסודוס: הסיפור האמיתי

איש מתוך 4500 ניצולי השואה שעלו בצרפת על אניית המעפילים "אקסודוס" בדרכם לארץ ישראל, לא יכול היה לשער שבסופו של המסע ימצאו עצמם שוב, למרבה הטרגדיה, על אדמת גרמניה.

זהו סיפורם האישי של שלושה נערים יתומים - לילי כרמון, משה טיומקין ודני אבידר, שחוו את התופת הנאצית, השבים לביתם לאחר המלחמה ומגלים שאין הורים ואין בית. הם יודעים שחוף המבטחים היחיד לעם היהודי הוא ארץ ישראל ונודדים בדרך ללא דרך ברחבי אירופה במשך שנתיים עד הגיעם לדרום צרפת. בעזרת צרפתים המגלים אהדה ועזרה ראויה לציון, הם יוצאים ללב ים על גבי ספינת נהרות שהותאמה למסע המיוחד,עומדים בטלטלות הדרך ומצפים כבר לרגע שבו יגיע לחיפה. אך הרגע המיוחל משתבש כאשר הספינה נתקלת במשחתות בריטיות הנוגחות בה ומתפתח קרב עקוב מדם שבסיומו נכנעים הניצולים ונכלאים בעל כורחם על גבי שלוש אניות גירוש בריטיות שמחזירות אותם לגרמניה היישר לתוך מקום מוכר להם – מחנות ריכוז.

בעת הגעת האקסודוס לחיפה צפו בנמל נציגים מוועדה מטעם האו"ם (אונסקו"פ) שקבעה "יש לאפשר ליהודים הקמת בית יהודי". במסעם המפרך הוכיחו הניצולים את ניצחון הרוח והאמונה, ובעוז רוחם אפשרו את הקמת מדינת ישראל.

דרך עדויות המעפילים וצילומים תיעודיים מהספינה, מסופר סיפור המסע המפרך שעברו. השלושה חוזרים לפולין, לאוקראינה, לגטאות ולמחנות הריכוז, ומשם מתארים כיצד הצליחו לברוח ממותם. הם נזכרים בכאב גלוי בשיבה לביתם, שם נודע כי נותרו לבדם וגם כי בביתם כבר חיים אנשים אחרים. הם מגוללים את סיפור ההפלגה הארוכה, שהחלה ב-1947 בצרפת וכמעט הסתיימה בחיפה, עד שאניות הצי הבריטי הדפו בכוח ובגז מדמיע את הניצולים ושלחו אותם חזרה לגרמניה.
כמו כן, מתראיינים בסרט יוסי הראל, שהיה מפקד "אקסודוס", וכן אייק אהרנוביץ הקפטן, וכן מלחים בריטים שמנעו את כניסתה של האנייה וליוו את המעפילים בשלוש אניות שונות הרחק מחופי ארץ ישראל חזרה לאירופה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה