יום שני, 30 במרץ 2015

שידורי יום השואה והגבורה בערוץ ההיסטוריה

שידורי יום השואה והגבורה בערוץ ההיסטוריה, 
רביעי-חמישי 16-15 באפריל 

במוקד שידורינו ביום זה, בכורה לסרט התיעודי המרתק:

ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט 
 Nazis: Ultimate Evil
אדולף היטלר, מנהיג הרייך השלישי העריץ ששלט בגרמניה הנאצית, שהיה אחראי לשואת יהודי אירופה ויזם מלחמה עולמית שהסתיימה במותם של כ-60 מיליון בני אדם, מייצג עד היום עבור רבים את הרוע האולטימטיבי.
אך היטלר לא פעל לבד. היקף הזוועות שביצעה המפלגה הנאצית הצריך מנגנון שלם שיכול היה לבצע אותה: החל מעילית אינטלקטואלית שהעניקה לגיטימציה לרעיונות היטלר בעיני הציבור, דרך פקידות בירוקרטית שביצעה את הוראותיו ביעילות חסרת רחמים, וכלה בבריונים אלימים בדרגים הנמוכים של המפלגה, שיישמו בשטח את הוראות המפלגה באופן אכזרי ביותר כלפי קורבנותיהם המיועדים. 
מי היו אותם אנשים? כיצד הפכו לחלק אינטגרלי ממנגנון הרשע הנאצי? עבור רבים, שלטון הטרור הנאצי החל ב-8 בנובמבר, 1923. אדולף היטלר, בגיבוי 600 חיילי ה-SA, מסתערים על כינוס פוליטי בעיר מינכן בניסיון כושל לבצע "פוטש" ולהחליף את המשטר בכוח. הפוטש אמנם דוכא למחרת, אך מנקודה זו והלאה, היטלר שכלל את דרך הפעולה שתהפוך את שלטון הטרור שלו לאפשרי: הסתמכות על מעגל קרוב של משתפי פעולה נאמנים שיבצעו את הוראותיו. למעשה, היטלר הבין אחרי הפוטש שלא רק טרור יקדם אותו אלא גם ניצול כללי המשחק באופן ציני.

הרמן גרינג - טייס במלחמת העולם הראשונה שהפך ליד ימינו של היטלר, ומראשי המשטר הנאצי. מפקד חיל האוויר הגרמני (הלפוטוואווה), ובעל אחריות רבה לרדיפת היהודים, עוד בטרם השמדתם הפיזית, לרבות הטלת "קנס" של מיליארדי מארקים על היהודים בגרמניה, מיד לאחר ליל הבדולח. גרינג ניהל אורח חיים ראוותני והיה אחראי למעשי ביזה של אוצרות אמנות ברחבי אירופה, כדי שיעטרו את אחוזתו הפרטית.





יוזף גבלס -  מומחה התעמולה שניסה להצדיק את האידאולוגיה של היטלר בעיני העולם. תפקידו הרשמי: שר התעמולה ו"ראש משרד הרייך לתעמולה והשכלת העם". לפני שנתגלה על-ידי היטלר, גבלס היה סופר כושל, שהאשים את היהודים בכל צרותיו. היטלר החליט לתעל את השנאה היוקדת של גבלס ליהודים וכשרונו לסיפורים בדיוניים, והעמידו בראש מכונת התעמולה הנאצית. מטרת גבלס היא לא רק לגרום לשנאה המונית כלפי היהודים, אלא להתניע כמה שיותר פעולות אלימות כנגדם. סרטי התעמולה עליהם ניצח מילאו תפקיד מרכזי בהכשרת דעת הקהל לביצוע פשעי שנאה גזעניים נגד היהודים. 


היינריך הימלר - חוואי כושל שלא הצליח גם כסוכן מכירות של חומרי דישון, שהפך להיות מפקד יחידת ה-S.S תחת שלטונו של אדולף היטלר. הימלר, שכיהן גם כראש הגסטאפו ונחשב לאחת הדמויות הבולטות במשטר הנאצי, היה המוציא לפועל של תכניות ה"פתרון הסופי" להשמדת יהדות אירופה. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, כאשר היה ברור שגרמניה נמצאת לקראת תבוסה מכרעת, עסק הימלר בניסיון להסתיר את העדויות למעשי הזוועה להם היה אחראי ישירות.



ריינהרד היידריך-  פושע מלחמה נתעב, שבין כינוייו: "התליין" ו-"הקצב מפראג". היה אחראי לביצוע פוגרום "ליל הבדולח" ב-1938, בו נבזזו והושמדו בתי עסק ובתי כנסת רבים, ויהודים רבות נהרגו ונפצעו. הופקד על ביצוע ה"פתרון הסופי" להשמדה שיטתית של 11 מיליון יהודי אירופה. ב-20 ינואר 1942 כינס את ועידת ואנזה, וישב בראש ועדה שתכננה, עיצבה ותיאמה בין הזרועות הבירוקרטיות השונות של המשטר הנאצי את יישום ה"פתרון הסופי".







אדולף אייכמן - הבירוקרט הנאצי המושלם, שכישורי הארגון המרשימים שלו הביאו לעלייתו בצמרת ארגון ה-S.S.. אייכמן רשם בקפדנות את הפרוטוקולים בוועידת ואנזה ב-1942. לאחר הועידה הוא מונה לאחראי הראשי על הובלת יהודי אירופה למחנות ההשמדה. במשפט שנערך לו לאחר שנלכד, יטען אייכמן כי היה רק פקיד שמילא פקודות, אך עדויות ומסמכים שונים הוכיחו כי היה קנאי במסירותו האידאולוגית לביצוע ה"פתרון הסופי" עד לסוף המלחמה.








יוזף מנגלה -  האיש שכונה "מלאך המוות מאושוויץ". רופא ופושע מלחמה שביצע פשעים איומים נגד האנושות. נהג לערוך ניסויים אכזריים במיוחד ביהודים ובצוענים במחנות הריכוז באירופה, במיוחד היו נודעים לשימה הניסויים שערך בתאומים זהים. בתנועת יד היה מחליט מי מהאסירים במחנות יושמד, ומי יילך לעבודות פרך ועינויים. 

ההנהגה הנאצית: הרוע המוחלט - רביעי, 15 באפריל ב-22:10, שידורים נוספים למחרת ב-15:30 ו-21:30


שידורים נוספים במסגרת יום השואה והגבורה בערוץ ההיסטוריה:
נשדר בין השאר את סרטי הקולנוע "התנגדות" - המבוסס על סיפור הגבורה של האחים היהודים ביילסקי ומאבקם בנאצים ביערות מזרח אירופה במלה"ע השניה, "הפסנתרן" – סרטו העוצמתי של רומן פולנסקי על ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי ששרד את השואה בפולין בתנאי הישרדות בלתי נסבלים. כמו כן, נשדר את התעודה המרתקת:
"אפוקליפסה: היטלר", המגולל את סיפור עלייתו הדרמטית של אדולף היטלר לצמרת השלטון בגרמניה, ו-"המסע של ילדי טהרן" - סיפור מבצע החילוץ של כ-700 ילדים יהודים מפולין, בעיצומה של המלחמה והבאתם לארץ ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה