יום שני, 28 בספטמבר 2015

20 שנה לרצח יצחק רבין - שידורים מיוחדים


20 שנה לרצח יצחק רבין: שידורים מיוחדים ב- 25-23 באוקטובר

ערוץ ההיסטוריה מציין עשרים שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, בידי המתנקש יגאל עמיר ב-4 בנובמבר 1995, בכיכר מלכי ישראל בתל-אביב. במשך שלושה ימים יוקדשו השידורים לרצח הפוליטי הדרמטי בתולדות המדינה, שהותיר אומה שלמה בטראומה שנמשכת עד היום, והשפיע על דמותה של ישראל בשנים שחלפו מאז. התכניות שתשודרנה, עוסקות בין השאר בליל הרצח ובאירועים שקרו מיד לאחר מכן, וכן שופכות אור על דמותו של רבין האיש משלל היבטים: מימיו כקצין בפלמ"ח, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, שגריר בוושינגטון, ראש ממשלת ישראל, וגם רבין ה"פרטי" - איש משפחה, בעל, אב וסב.

יומן ראש ממשלה
דפדוף מרתק ביומנו של יצחק רבין בימיו האחרונים כראש ממשלה, בחודשים אוקטובר-נובמבר 1995. הסרט כולל חשיפה מדהימה של הגיוון שבפעילויותיו - כראש ממשלת ישראל, כמנהיג, כפוליטיקאי, כאדם, כאיש משפחה, כחבר חסר. הסרט עובר במהירות בין תמונות של אירועים ומשפטים קצרים של אנשים, שנגעו בחייו באותם ימים טרופים: כל אחד ו"הרבין שלו"; רבין האיש, שסיפור חייו וימיו הוא בעצם סיפורם של כל אזרחי המדינה. דפים אלה הפכו להיסטוריה של כל אזרחי המדינה, האזור והעולם.

רשימת המרואיינים בסרט מרשימה, וכוללת בני משפחה, אנשי צבא, מדינאים ואנשים שעבדו עם יצחק רבין במשך שנים על בסיס יומימי: רחל רבין-יעקב (אחותו של יצחק רבין), לאה רבין, יובל רבין, נועה בן ארצי (רוטמן), שמעון פרס, אהוד ברק, רחבעם זאבי, כרמי גילון, אביגדור קהלני, שמעון שבס, מרטין אינדיק (לשעבר שגריר ארה"ב בישראל), איתן הבר, יהודה וקסמן (אביו של החייל נחשון וקסמן, שנחטף בידי החמאס ונרצח בעת ניסיון החילוץ), מנחם דמתי ויחזקאל שרעבי ששימשו כנהגיו האישיים. בימוי: שחר סגל.
יומן ראש ממשלה. יום ראשון, 25 באוקטובר, בשעה 22:10
שידורים נוספים למחרת ב- 16:40, ויום רביעי, 28 באוקטובר בשעה 21:10


לילה גוב: ראיון מיוחד עם נועה ויונתן בן-ארצי
ב-7 בנובמבר 1995, שלושה ימים לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין בעצרת למען השלום בתל-אביב, גידי גוב מראיין את נכדיו, נועה ויונתן בן ארצי, במסגרת תכנית מיוחדת של" לילה גוב". השניים משתפים בחוויות אישיות וסיפורים משפחתיים על המנהיג שנרצח, שעבורם היה בראש וראשונה סבא.
לילה גוב: ראיון מיוחד עם נועה ויונתן בן-ארצי - יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 15:35 ו-21:50
שידור נוסף למחרת בשעות 18:45 ו-23:30


יצחק רבין: ראיון מיוחד עם אילנה דיין ורפי רשף


ראיון מיוחד שערכו אילנה דיין ורפי רשף עם ראש הממשלה יצחק רבין, ב-4 בנובמבר 1993, בדיוק שנתיים לפני הירצחו. בראיון, מדבר רבין על תהליך אוסלו, הנסיונות לאתר את הנווט השבוי רון ארד וההסתה האישית נגדו. במהלך הראיון, נשאל רבין על ההסתה האישית נגדו מימין בעקבות על ההליכה לתהליך אוסלו, והשיב למראייניו: "יכולים לצעוק 'רוצח' ו'בוגד'. זה לא יזיז אותי מהליכה בדרך שאני מאמין בה".
יצחק רבין: ראיון מיוחד עם אילנה דיין ורפי רשף - יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 17:40 ו-23:10
שידור נוסף למחרת בשעה 20:50


רצח רבין: תיק לא-סגורעשר שנים לאחר רצח יצחק רבין נרצח בסיום עצרת למען השלום בככר מלכי ישראל ב-4 בנובמבר 1995 על-ידי יגאל עמיר, יצא הבמאי והמפיק נפתלי גליקסברג לחקור מחדש את האירוע הדרמטי ששינה את מדינת ישראל לנצח. התוצאה: סרט תעודה המרתק ומעורר המחשבה - "רצח רבין: תיק לא-סגור".

במהלך הסרט, חושף התחקיר פרטים חדשים ומעלה לדיון סוגיות חשובות שטרם זכו למענה אודות הרצח. לראשונה, ניתנה ליוצרי "רצח רבין: תיק לא-סגור" גישה לבגדים שלבש רבין בליל הרצח. במהלך בדיקת הבגדים, חושף גליקסברג חור שלישי (בנוסף לשני החורים בגב ובעמוד השדרה) – חור בצד הקדמי של חולצתו וגופייתו של רבין. והרי ועדת שמגר שחקרה את נסיבות רצח יצחק רבין קבעה כי ראש הממשלה נורה מאחור ונפגע על-ידי שני קליעים. מהו אותו חור שלישי? מהיכן הגיע? לטענת ד"ר יהודה היס, ראש המכון לרפואה משפטית, אין מדובר בחור שנוצר מקליע, אלא בקרע בלבד. הסרט כולל שחזור של אירועי ליל הרצח בכיכר מלכי ישראל, בנסיון להציג תמונה מלאה של האירועים שהתרחשו. מדוע פרט כה חשוב, כמו חור שלישי בחולצתו של רבין, לא מוזכר בשום דו"ח או מסמך רשמי? האם מדובר בטעות אנוש או שמא הייתה כאן הסתרת מידע מכוונת?

בסרט מתראיינים בין השאר נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, שעמד בראש ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את הרצח, עורכת הדין פנינה גיא - התובעת במשפטו של יגאל עמיר -  החושפת כי איש לא טרח לעדכן אותה על קיומה של קלטת שצילם חובבן בזירת האירוע המתעדת את הרצח. כמו כן, מתראיין תת-ניצב בדימוס יעקב שובל, שמונה מטעם משטרת ישראל על אבטחת העצרת. שובל טוען כי שמע את הצעקות המפורסמות "סרק! סרק!" לאחר היריות אל עבר ראש הממשלה, אך מסרב לומר מי לדעתו אחראי להן.
רצח רבין: תיק לא סגור. יום שבת, 24 באוקטובר, ב-18:05
שידורים נוספים למחרת ב-11:40 ו-21:15, וחמישי, 29 באוקטובר ב-22:10
השבוע הארוך ביותר
תכנית מיוחדת הסוקרת את שבוע האבל שחוותה מדינת ישראל, בעקבות רצח ראש הממשלה יצחק רבין ב-4 בנובמבר 1995: מההודעה הראשונה שנמסרה בערוץ 2, עת נאלץ השדר יורם ארבל לקטוע את לוח השידורים הרגיל ולהודיע על שלוש יריות שנורו בכיכר מלכי ישראל לעבר ראש הממשלה, דרך ההכרזה הדרמטית של מזכיר הממשלה איתן הבר על מותו של רבין, תגובות מנהיגי העולם לרצח, ועד לההתכנסות הספונטנית של מאות אלפי צעירים - "נוער הנרות" - בכיכר מלכי ישראל (לימים כיכר רבין) בימים שלאחר הרצח. עוד בתכנית, קטע מראיון שעניק רבין שנתיים לפני הרצח, בנובמבר 1993, בו אמר: "יכולים לצעוק 'רוצח' ו'בוגד'. זה לא יזיז אותי מהליכה בדרך שאני מאמין בה".
השבוע הארוך ביותר. יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 15:05 ו-21:20. שידור נוסף למחרת ב-18:15

יצחק רבין: מזווית אישית
במרכז התכנית לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין, מתראיינות עשר דמויות שליוו אותו לאורך תקופות שונות בחייו. החל מילדותו בביתו בתל-אביב, דרך לימודיו בתיכון היוקרתי כדורי, התגייסותו לפלמ"ח, שם הפך ללוחם ומפקד מוערך וכלה בכניסתו לפוליטיקה, בחירתו פעמיים לראשות הממשלה הממשלה, הישגיו, הסתבכויותיו, והתפתחותו במישור המדיני עד לרגעי השיא שהתבטאו בחתימת הסכמי שלום עם הרשות הפלשתינאית וירדן. החלק האחרון של התכנית, עוסק בליל הרצח, ה-4 בנובמבר 1995. בתכנית מתראיינים בין השאר רחל רבין-יעקב, איתן הבר, מירי אלוני וחבריו הקרובים של המנהיג שנרצח.
רצח רבין: מזווית אישית. יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 16:50 ו-22:20. שידור נוסוף למחרת ב-20:00

יצחק רבין של הפלמ"ח
הסרט שהופק לאחר רצח יצחק רבין, מספר על שורשיו כלוחם צעיר בשורות הפלמ"ח (בין השנים 1948-1941) התקופה בה התגבשו תכונותיו של רבין כלוחם ומנהיג בעל חזון ואומץ לב. בין המרואיינים בתכנית: לאה רבין, רחל יעקב וחיים גורי.
יצחק רבין של הפלמ"ח - יום שבת, 24 באוקטובר ב-16:05. שידור נוסף למחרת ב-19:15






רבין - ביוגרפיה
סרטו של בן שני,"רבין", המספר על הביוגרפיה של ראש הממשלה, יצחק רבין, מילדותו ועד ליל הרצח, ב-4 בנובמבר 1995. הסרט מתעכב בתחנות חייו של רבין, ובהן מלחמת העצמאות, חלקו בקרבות על ירושלים, גירוש הכפרים הערביים ובפרשת אלטלנה, הקמת צה"ל ובנייתו עד מלחמת ששת הימים, ה"התמוטטות" ערב המלחמה והמאבק על תהילת הניצחון עם משה דיין, הקדנציה הראשונה של רבין כראש ממשלה באמצע שנות השבעים, יחסיו עם שמעון פרס והמתנחלים, מלחמת לבנון הראשונה, האינתיפאדה והסכמי השלום. ציר היחסים רבין-פרס הוא ציר מרכזי בסרט. שמעון פרס עצמו, כמו גם איתן הבר ודב גולדשטיין (שחיבר עם רבין את האוטוביוגרפיה "פנקס שירות") מתראיינים בסרט בגילוי לב, ושופכים אור חדש על מערכת היחסים רוויית היצרים, שהשפיעה על הפוליטיקה הישראלית במשך ארבעה עשורים.

רבין – ביוגרפיה. יום שישי, 23 באוקטובר, בשעה 16:20
שידור נוסף למחרת ב-13:25 ויום ראשון, 25 באוקטובר ב-17:05

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה