יום שבת, 6 ביוני 2015

מבחן לדוגמה - היסטוריה ב'



לתשובון מלא - לחץ כאן



הגימנסיה העברית "הרצליה". 
סוג הבחינה: מתכונת לבגרות בהיסטוריה.
מועד הבחינה: קיץ תשע"ה, 2015

היסטוריה
(לימודי חובה – חלק ב')
יחידת לימוד אחת

הוראות לנבחן

  1. משך הבחינה: שעתיים.

  1. מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה ארבעה פרקים.

עליך לענות על ארבע שאלות. מבין השאלות שבחרת לענות עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול קטע מקור.

פרק ראשון - 25 נקודות (25X1)
פרק שני 25 נקודות (25X1)
פרק שלישי - 25 נקודות (25X1)
פרק רביעי - 25 נקודות (25X1)
סה"כ – 100 נקודות.

  1. חומר עזר מותר לשימוש: אין.

  1. המלצה לחלוקת זמן: כ-25 דקות לכל שאלה.

ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנים ולנבחנות כאחד.


בהצלחה!



בשאלון זה ארבעה פרקים. עליך לענות על שאלה אחת מכל פרק.          
מבין ארבע השאלות שבחרת לענות עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול קטע מקור.     
בשאלה שיש בה קטע מקור, אין להשיב עליה באמצעות העתקת משפטים מהקטע.
תוכל להביא ציטוט רק לצורך ביסוס דבריך.                                                                                                 
                            
לתשובון מלא - לחץ כאן

       נושא א' - טוטליטריות, נאציזם מלחמת העולם השנייה והשואה.                               
פרק ראשון (25 נקודות)
                    ענה על אחת מהשאלות 3-1 (25 נקודות)                                                                                                              
1. שאלת מקור – האידאולוגיה הנאצית ומדיניות הפנים בגרמניה 1933-1939
א. לפניך קריקטורה שפורסמה בגרמניה הנאצית. התבונן בה וענה על השאלה שאחריה.
                                         
                                                                              "התולעת"
                                                "היכן שמשהו רקוב, היהודי הוא הסיבה".

הסבר כיצד דימוי היהודי, כפי שהיא באה לידי ביטוי בקריקטורה, סייע לנאצים לבצע את השמדת העם היהודי. הצג צעד אחד שנקטו הנאצים כלפי היהודים בגרמניה כדי לקדם את  האנטישמית. (15 נק')

ב. הצג צעד אחד, הקשור לעם הגרמני בלבד, שנקט היטלר במדיניות הפנים בגרמניה והסבר כיצד צעד זה סייע לביסוס האידאולוגיה הנאצית. (10 נק')


2. "הסדר החדש" באירופה
א. הסבר את רעיון "הסדר החדש" שהנהיגו הנאצים באירופה הכבושה. (13 נק')
ב. הצג שלושה צעדים מתחומים שונים שנקטו כדי לקדם את מימוש "הסדר החדש" (בסעיף זה אין לכתוב על צעדים כלפי היהודים). (12 נק')


3. גטאות
א. הצג שני קשיים של היהודים בגטו והסבר את רעיון "קידוש החיים".(12 נק')
ב. הצג שניים מהגופים שפעלו בגטו והסבר כיצד הם ניסו להקל על ההתמודדות עם תנאי החיים בגטו. (13 נק')

                 
פרק שני  (25 נקודות)
                              ענה על אחת מהשאלות 6-4 (25 נקודות)                                                                                                              
4 . שאלת מקור – דילמות היודנראטים בזמן ביצוע "הפיתרון הסופי
 א. לפניך קטע מתוך נאומו של יעקב גנס, ראש היודנראט בגטו וילנה, לתושבי הגטו.
קרא אותו וענה על השאלה שאחריו.

 "רבותי, הזמנתי אתכם היום, כדי לספר על אחת הטרגדיות האיומות שבחיי היהודים – כאשר יהודים הוליכו 
למוות יהודים. 
 ברצוני לדבר דברים גלויים. לפני שבוע הגיע וייס (המפקד הגרמני) וגזר עלינו להוציא מהגטו 1,500 איש 
 לפחות: גברים, נשים וילדים. אמרנו שמספר כזה לא נוכל לספק. התחלנו לעמוד על המקח... 
 במציאות נאספו 406 אנשים זקנים – אנשים זקנים אלה נמסרו לגרמנים.
הצלנו את כל אלה שחייבים לחיות. אלה שימיהם קצרים בלאו הכי הלכו וימחלו לנו זקנים אלה.
הם היו הקורבן למען עתידנו... מחובתנו להציל את החזקים והצעירים ולא לתת לרגש להשתלט עלינו, 
למען עתידו של העם היהודי.
מכם רבותי אני רוצה בתמיכה מוסרית. ייתכן שיהודים רבים אינם מבינים את הסכנה כולה, שבה אנו פועלים.
איש מאיתנו אינו מבין כמה פעמים במשך היום הוא צפוי להליכה לפונאר (גיא הריגה)...
ברצוני מעט לקרב אתכם לחיים ולהסביר לכם מהו המאבק ומהי המציאות. לשם כך אספתי אתכם רבותי".

                                                                                                  (מעובד עפ"י גוטמן, "השואה בתיעוד")

הצג על פי הקטע את הדילמה שעימה התמודד גנס והסבר את השיקולים שהנחו אותו בהחלטתו.
הצג דילמה נוספת שעימה התמודדו היודנראטים בגטאות במזרח אירופה (15 נק')

ב. הסבר את הקשר האידיאולוגי בין פלישת גרמניה לברית המועצות לבין תחילת הרצח ההמוני של היהודים. 
הצג סיבה נוספת לתחילת הרצח ההמוני של היהודים בתקופה זו. (10 נק')

5 . ועידת ואנזה (ינואר, 1942) וביצוע "הפיתרון הסופי" 
א. היסטוריונים טוענים שההחלטה על "הפיתרון הסופי" התקבלה לפני כינוס ועידת ואנזה. הצג נימוק אחד 
לביסוס טענה זו והסבר שתי סיבות לכינוסה של ועידת ואנזה. (15 נק')

ב. מהן "צעדות המוות"? הסבר כיצד באה לידי ביטוי הטוטאליות של "הפיתרון הסופי" בצעדות המוות. (10 נק')


6. לחימה יהודית 
א. מי היו המורדים בגטאות? הסבר שני נימוקים נגד היציאה למרידות בגטאות. (10 נק')

ב. הסבר את הגורמים להצטרפות של לוחמים יהודים לצבאות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה
ותאר את דרכי לחימתו של אחד מהלוחמים היהודים. (15 נק')



לתשובון מלא - לחץ כאן


נושא ב' – בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון

פרק שלישי (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 7-9 (25 נקודות) 
                                                                                                               

7. מלחמת העצמאות
א. עיין בשתי המפות שלפניך: מפה 1- מפת החלטת האו"ם, כ"ט בנובמבר 1947 
ומפה 2 - מפת הסכמי שביתת הנשק, יולי 1949 וענה על השאלה שאחריהן:



מפה 1 - תכנית החלוקה                                               מפה 2 - הסכמי שביתת הנשק

אילו שינויים חלו במפה 2 לעומת מפה 1? הסבר מה הביא לשינויים אלה. (12 נק')

ב. הצג שני מניעים של מדינת ישראל ושני מניעים של מדינות ערב לחתום על הסכמי שביתת הנשק. הסבר את ההבדל שבו תפס כל צד את ההסכמים. (13 נק')


8. המאבק  להקמת המדינה
א. הסבר שלושה גורמים להקמתה של "תנועת המרי העברי". (10 נק')

ב. הסבר מהו "מאבק צמוד" ומהו "מאבק רצוף". הצג נימוק אחד להצדקת דרך המאבק הצמוד ונימוק אחד להצדקת דרך המאבק הרצוף. (15 נק')


9. העברת שאלת ארץ ישראל לאו"ם
א. יש הטוענים שבריטניה העבירה את שאלת ארץ ישראל לאו"ם בפברואר 1947 כי רצתה להיפטר מארץ ישראל ואילו אחרים טוענים שמטרת בריטניה הייתה דווקא לקבל מהאו"ם תוקף מחודש לשלטונה בארץ ישראל.
הצג את עמדתך בעניין זה ונמק אותה. בתשובתך התבסס על עובדות היסטוריות. (11 נק')

ב. הצג את ועדת אונסקו"פ (1947) ואת המלצות רוב חברי הועדה. הסבר את התגובות של היהודים ושל הערבים להמלצות אלה. (14 נק')

פרק רביעי (25 נקודות)
ענה על אחת מהשאלות 10-12 (25 נקודות) 
                                                                                                               
10. שאלת מקור – תהליך הדה קולוניזציה ויהודי ארצות האסלאם                                                                        א. לפניך קטע מתוך תזכיר של ראש הקהילה היהודית בבגדאד לממשלת עיראק מה-28 באוקטובר 1949:
קרא אותו וענה על השאלה שאחריו.
"הרשו לי, הוד מעלתכם, לפרט כמה מהגורמים שפגעו בקהילה בתקופה האחרונה:
1. עם פרוץ המלחמה בפלשתינה החל בעיתונות המקומית מסע אכזרי נגד העיראקים היהודים. 
מארגני המסע ניצלו את המצב הקשה של המלחמה להסתה ולהשמצה נגד הקהילה. לקהילה ולאנשיה 
יוחסו האשמות כוזבות מחפירות וכל אלה כדי לפגוע בשמה הטוב של הקהילה ולהכניס פירוד בינה
לבין שאר הקהילות העיראקיות. הממשלה לא עוצרת מסע זה – דבר המעורר את הרושם כי הממשלה
לא בלתי מרוצה מהמסע הזה....         
2. הדלות מתפשטת בקרב היהודים...     
הפיטורים הנרחבים של הפקידים היהודים ממשרדי המדינה השאירו מאות ללא פרנסה...
המדיניות שנקטו משרדי האספקה והייבוא כלפי הסוחרים היהודים הביאה לתוצאה חמורה: שיתוק
פעילותם המסחרית...
3. נסגרו בפני התלמידים היהודים גם שערי בית הספר הרשמיים, האוניברסיטאות ואפשרויות הלימודים
בחו"ל, דבר שמעורר חרדה רבה לגבי עתידם.
4. החששות שלנו גוברים בעקבות המעצרים האחרונים בקרב בני הקהילה, שאליהם נתלוו פשיטות 
לילה על בתי החשודים, זריעת בהלה בבתים הסמוכים ולקיחת קרובי המבוקשים כבני ערובה בידי הממשלה..." 

הצג על פי הקטע את מצבם של היהודים בעיראק והסבר שני גורמים להידרדרות במצבם של היהודים בעיראק:
גורם אחד המוזכר בקטע וגורם אחד על פי ידיעותיך. (15 נק')

ב. הסבר שני גורמים מתחומים שונים שסייעו לתהליך הדה קולוניזציה והצג את תוצאות התהליך. (10 נק')


11. עלייה וקליטה בשנות ה – 50
א. הצג שני דפוסי פעולה של מדינת ישראל בארגון העלייה בשנות החמישים. (12 נק')

ב. הצג את אירועי ואדי סאליב, והסבר במה אירועים אלה משקפים את קשיי הקליטה של העולים. (13 נק')


12. מלחמת יום הכיפורים
א. הצג שתי סיבות לפרוץ מלחמת יום הכיפורים, והסבר מדוע הופתעה מדינת ישראל כאשר פרצה המלחמה. (13נק')

ב. הצג שתי השפעות של מלחמת יום הכיפורים: אחת מן התחום החברתי – כלכלי ואחת מן התחום הפוליטי. (12נק')


בהצלחה!


לתשובון מלא - לחץ כאן






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה