יום שני, 28 בדצמבר 2015

שידורים מיוחדים לציון יום השואה הבינ"ל



שידורים מיוחדים לציון יום השואה הבינלאומי שחל ב-27 בינואר

ב-27 בינואר 1945, שיחררו כוחות בעלות הברית את מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו. בשנת 2005, קבע ארגון האומות המאוחדות כי תאריך זה, יהפוך מעתה ליום הזיכרון האוניברסלי לציון שואת יהודי אירופה.

משחררי המחנות  
The Liberators: Why We Fought



הצצה לסרט: כאן

"אפילו לא ידעתי מה פירוש המונח 'מחנה ריכוז'. כעת אני יודע." - ג'ימי ג'נטרי, חייל בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ממשחררי מחנה הריכוז דכאו. ב-29 באפריל 1945, שיחררו חיילי בעלות הברית את מחנה הריכוז דכאו, אירוע היסטורי שנחקק לעד בזכרונם של ניצולי המחנה, והחיילים האמריקנים הצעירים שהשתתפו בשחרורו.

הסרט "משחררי המחנות", הפקה מיוחדת של ערוץ ההיסטוריה הגרמני, הינו תעודה מרגשת המגוללת את סיפור שחרור מחנה הריכוז, מנקודת מבטם של החיילים האמריקאים שהשתתפו בפעולת השחרור, וכוללת ראיונות מצמררים עם מעט הניצולים ששרדו את דכאו - אסירים לשעבר במחנה, לצד חיילים שנטלו חלק בפעולת השחרור. רגע השיא של הסרט מגיע, כשאחד ממשוחררי דכאו, פוגש את החייל ששיחרר אותו. המרואיינים משתפים לראשונה בפומבי בחוויות הקשות שהיו מנת חלקם בזמן שחרור מחנה דכאו; החוויות שעברו, עיצבו וממשיכות לעצב את חייהם.
עד היום, הן המשחררים והן המשוחררים סובלים מתסמונת פוסט טראומטית וסיוטים הקשורים לשואה. הם מסכימים כי לעולם אסור לשכוח את שואת יהודי אירופה, ומבינים היטב את דברי הגנרל האמריקני דווייט אייזנהאואר, כשחזה בערימת הגופות במחנה הריכוז ששוחרר: "נאמר לנו כי החייל האמריקני אינו יודע לשם מה הוא נלחם. כעת, לפחות הוא יידע נגד מה הוא נלחם." מה שגילו החיילים האמריקנים, שהיו הראשונים מבין כוחות בעלות הברית המערביות לחזות באימת שואת יהודי אירופה היה מעבר לכל זוועה שיכלו לדמיין - רכבת בעלת קרונות עמוסת בגוויות, ומחנה ריכוז מפלצתי, ובו כ-32,000 אסירים, כולם במצב אנוש. הסרט "משחררי המחנות" אף כולל צילומים נדירים בצבע של האירועים הדרמטיים שהתחוללו סביב שחרור מחנה דכאו, שטרם ראו אור עד היום.

משחררי המחנות - יום שבת, 23 בינואר בשעה 22:10
שידורים נוספים למחרת ב-17:10 ו-23:00, ביום רביעי, 27 בינואר (יום השואה הבינלאומי) בשעה 20:30, ו-29 בינואר בשעות 12:10 ו-22:10


תכניות נוספות שתשודרנה לציון יום השואה הבינלאומי ב- 27.1.16


חכי לי ואחזור
Wait For Me, I'll Be Back
סרט מרגש על סיפור אהבתם של שני זוגות, דורק'ה ואלתר מתל אביב ואולגה וחיים מקיבוץ יקום, שהכירו והתאהבו עם פרוץ מלחמת העולם השניה. המלחמה קרעה אותם זו מזה וכפתה עליהם גורל קשה ופרידה כואבת וממושכת. עם סיום המלחמה יוצאים חיים ואלתר למסע באירופה הפצועה לחפש את אהובותיהן שניצלו ממחנות הריכוז.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 15:00

הפסנתרן
The Pianist  
סרטו העוצמתי והמרגש של הבמאי הנודע רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שאף זכה בשלושה פרסי אוסקר.
"הפסנתרן" מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן, פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים. הוא הצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנה ההשמדה טרבלינקה, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 15:50

אפוקליפסה: היטלר - תעודה בת 2 חלקים 
כיצד הצליח אמן כושל שנולד בכלל באוסטריה, להשתלט על פסגת השלטון בגרמניה? כיצד הצליחה המפלגה הנאצית, על אידיאולוגיית השנאה וחוסר הסובלנות שטמועה בה, לצבור כוח כה רב, תחת הנהגתו של אדם בודד?
סרט תעודה מרתק, מגולל את סיפור עלייתו הדרמטית של אדולף היטלר לצמרת השלטון בגרמניה, מימיו כחייל פשוט במלחמת העולם הראשונה, דרך ימיו סטודנט כושל לאמנות ופעיל ימין קיצוני בשנים שלאחריה, מינויו בידי הנשיא ע"פ החוק לקנצלר גרמניה ב-1933, ועד הפיכתו למנהיג הרייך השלישי, שגרם לפרוץ מלחמת העולם השניה.
יום רביעי, 27 בינואר, בשעה 18:20

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה