יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

שיעור היסטוריה מס' 2

שיעור מס' 2 – 9/11/14

נושא השיעור: ראשית העת החדשה/חטיבת הביניים
שם התכנית: האנושות הסיפור של כולנו: פרק 6 – שורדים

פרק זה עוסק במספר היבטים וגורמים הנוגעים לראשית העת החדשה ומעשיר את העיסוק בקשרים השונים המסבירים את יצירתו. הפרק בוחן, בין היתר, את סיפורו של ג'ינג'יס חאן – אחד הלוחמים המבריקים והאכזריים בהיסטוריה הפולש ממונגוליה לסין בדרך לביסוסה של אימפריה אדירה. אך לאורך נתיבי המסחר המונגולים, מתגנב פולש נוסף, אכזר לא פחות (אם לא יותר) בדמותה של מחלת הדבר השחור, המחוללת את האסון הביולוגי החמור ביותר בתולדות האנושות. יבשת אמריקה אינה נפגעת, והתרבויות בה צומחות.
העת החדשה מתחילה לנבוע מהחורבן של סוף ימי הביניים עם הזהב שזורם מאפריקה לערים כמו ונציה, בה צצים יזמים וצצות יוזמות. קיצור וייעול דרכי התחבורה בין מזרח למערב מובילים ליצירת הדפוס האירופאי, בהשראה סינית. מיליוני ספרים מודפסים ומשנים את העולם.

  
נושא השיעור: הנאורות והמהפכות/חטיבת הביניים
שם התכנית: האנושות: הסיפור של כולנו: פרק 10 – מהפכות


מסע האדם אל תוך מרחבי הספר החדשים המתגלים בידי האירופאים מביא לשינויים מפליגים ביבשות כמו צפון אמריקה ואוסטרליה ובמרחבי ענק כסיביר. תוך מאה שנה הופכות מושבות ניו אינגלנד ומסצ'וסטס בראשן ממקום שבו מעלים מכשפות על המוקד למקום הנלחם למען חירויות האדם (או מי שהלבנים העשירים הגדירו כבני אדם). בני המושבות יוצאים להתעמת עם האימפריה הבריטית האדירה. באמריקה שתי מהפכות מתחוללות כמעט במקביל – כאשר המהפכה האמריקנית מעוררת חלומות של חירות פוליטית ואישית והמהפכה התעשייתית, למרות מחירה הכבד בדמות מחלות המתפשטות הערים המודרניות, משנה התפיסה לגבי גבולות יכולות האדם. הקומבינציה בין רעיונות החירות ליכולות המהפכה התעשייתית באה לידי ביטוי מובהק בארה"ב בדמות מלחמת האזרחים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה