יום חמישי, 20 בנובמבר 2014

שיעור היסטוריה - מס' 4

23/11/2014
שיעור היסטוריה מס' 4
נושא: הורדוס (תיכון)
שם התכנית: עולמות אבודים: הורדוס
הסרט עולמות אבודים - הורדוס: הורדוס מלך יהודה נודע בזכות שלל המבנים שהוקמו בתקופתו, לרבות הנחת היסודות לבניית ירושלים. צוות מומחים משחזר כיצד נראו המבנים מימי הורדוס ע"י שימוש בראיות שנאספו בחפירות ארכיאולוגיות ומסמכים היסטוריים.
מידע נוסף על הורדוס: מלך יהודה משנת 37 לפנה"ס ואבי שושלת הורדוס. הוא היה בנו של אנטיפטרוס, יהודי ממוצא אדומי. הוא מונה ע"י אביו לתפקיד מפקד הגליל. הורדוס לא היסס להפגין את נחישותו ופעל נגד המורדים בגליל באכזריות והוציא להורג את חזקיה הגלילי, ראש המורדים, ללא אישור הסנהדרין. כשהבין שהסנהדרין עלול להרשיע אותו ברח לסוריה.
כשהומלך אנטיגונוס בידי הפרתים, ברח הורדוס לרומא. בשנת 37 לפנה"ס כבש על גבי כידוני רומא את ירושלים. אנטיגונוס הוצא להורג והוא תפס את מקומו ביהודה. הוא נשא לאשה את מרים החשמונאית, נכדתו של הורקנוס ובכך קיווה לבסס את מעמדו בעיני היהודים, שהיה זקוק לחיזוק בגלל מוצאו האדומי.
אך הורדוס היה רדוף חששות ופחד ממרד של החשמונאים ובכלל משנאת העם. לפיכך, ביסס את שלטונו על מלשינים, כליאה ועינוי של מתנגדים. הוא גם הוציא להורג את אשתו מרים ושנים אחר כך גם את שני בניהם המשותפים, שני הצאצאים האחרונים לבית חשמונאי. בכך התקבע דמותו של הורדוס כשליט אכזר ומטורף למדי.
עם זאת, קרדיט אחד לא ניתן לשלול מהורדוס, כמדינאי, פוליטיקאי ובונה. עד עצם היום הזה בזכות מפעל הבנייה האדיר שיזם שכלל סדרה של מבני מפוארים וביסוס יסודותיה של ירושלים. פעולות הפיתוח ביוזמתו כללו גם את בניית קיסריה ואת נמל קיסריה, הרחבת בית המקדש והפיכתו לאחד המקדשים המפוארים ברחבי הקיסרות הרומית, שיקום העיר שומרון והקמתם וחיזוקם של מבצרים כמו מצדה והרודיון. בכך פעל הורדוס לקידום אינטרסים שונים כמו הגנה מפני אויבים חיצוניים ופנימיים, קידום העם היהודי ותרומה לרווחה הכלכלית וכן חנופה לרומאים. אך מפעלי הבנייה שלו, לא מחקו את דימויי הבעייתי ביהדות כמלך אכזר, פרנויד ולא מבית דוד. גם הנצרות לא נוטה חסד רב להורדוס, שכן הברית החדשה מייחסת להורדוס את הטבח בילדים לאחר שנודע לו על הולדת "מלך היהודים" הוא ישו, כמעין גרסה מקבילה לסיפור פרעה והשלכת הבנים היאורה. אין גרסאות אלטרנטיביות התומכות בסיפור זה.

נושא: מסעי הצלב (חט"ב)
שם התכנית: האבירים הטמפלרים

צוות מומחים יוצא למסע בסוריה במטרה לחשוף את שרידי עולמם של האבירים הטמפלרים. במהלך השחזור נלמד בין השאר על שיטות הלחימה של הטמפלרים, המערכת הבנקאית המתקדמת שהקימו, והטקסים החשאיים והאלימים שנהגו לערוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה