יום חמישי, 27 בנובמבר 2014

חודש דצמבר בהיסטוריה - תכניות המציינות אירועים שהתרחשו בחודש זה בהיסטוריה



חודש דצמבר בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין אירועים בולטים שחלים בחודש דצמבר:

יום האיידס הבינלאומי ב-1 בדצמבר
אפריקה: אנושיות במבחן
I Am Because We Are
סרט תיעודי מרתק וחשוב, שנכתב, הופק ומוגש ע"י הזמרת מדונה, מביא תמונת מצב מצמררת על מקום שאיננו נחשפים אליו כמעט לעולם. הסרט "אפריקה: אנושיות במבחן",  מתאר מקרוב את סבלם הקשה של ילדי מלאווי אשר התייתמו מהוריהם בגלל המחלה - מתוך אוכלוסיה המונה 12 מיליון איש, במדינה זו ישנם כיום למעלה מ-1 מיליון (!) יתומים עקב נגיף האיידס. הסרט המרגש מלווה את מסעה של כוכבת הפופ מס' 1 בעולם במלאווי,  שם היא חושפת את חייהם הקשים מנשוא של ילדי מדינה זו שהתייתמו מהורים, אחים ואחיות עקב התפרצות בלתי נשלטת של נגיף ה-HIV הגורם לאיידס. מדונה אף אימצה שני ילדים ממדינה זו למשפחתה.

הסרט כולל עדויות אישיות נוגעות ללב מהשטח של קרבנות המחלה, והעדויות הללו שלא ניתן להישאר אדיש כלפיהן, משמשות לנו כתזכורת על הפער הבלתי-נתפס במשאבים בין בעולם הראשון לשלישי, מגמה של אי-שוויון שרק הולכת וגוברת. כמו כן, הסרט מציג את מאמצי ארגון הצדקה שהקימה מדונה, "Raising Malawi", שמטרתו לנסות לשפר ככל הניתן את תנאי החיים במדינה מוכת גורל זו.  מלוואי, קולוניה בריטית לשעבר שזכתה לעצמאות ב-1964, היא המדינה השנייה הכי הענייה בעולם: למעלה מ-60% מאוכלוסייתה מתקיימת על פחות מדולר אחד ליום. תושבי מלאווי סובלים מתנאי עוני, עליבות, אקלים קשה, ותשתית שכמעט לא קיימת. אחת הסצנות החזקות בסרט, מציגה חולת איידס שצריכה לרכוב על אופניה מרחק של 15 מייל(!), בכדי להגיע לטיפול בבית החולים הקרוב אליה. 

כיצד ניתן לשבור את מעגל העוני כיצד ניתן למנוע מהדור הבא של הילדים לחזור על ההיסטוריה הנוראה של ארצם? הסרט מעלה מספר פתרונות אפשריים: ראשית, באמצעות חינוך ומתן השכלה לצעירים המקומיים – כלים שייתנו אפשרות להתקדם בחיים אל מעבר לדלות והבורות הנוראה בה הם מוקפים, שנית: סיוע דחוף מצד המערב העשיר, שחייב להבין כי זהו חיים בעולם מחובר ומרושת, וזו לא רק "הבעיה של אפריקה", וכי התעלמות והדחקה של המצב הנורא במדינות היבשת ההיא איננה אפשרית, כי עד מהרה הבעיה הזו תידפק על דלתו של העולם הראשון.   
בין המרואיינים בסרט: נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, הארכיבישוף דזמונד טוטו, ג'פרי סאקס – מהכלכלנים הבולטים בעולם כיום וד"ר פול פרמר. הסרט כולל קטעי ארכיון נדירים מימיה הראשונים של מלאווי כמדינה עצמאית.
אפריקה: אנושיות במבחן - יום שני, 1 בדצמבר בשעה 15:45, שידור נוסף למחרת ב-10:20


יום זכויות האדם הבינלאומי ב-10 בדצמבר
נס זורח מעל דרום אפריקה
Miracle Rising: South Africa
ב-17 ביוני 1991, קיבל הפרלמנט בדרום אפריקה החלטה דרמטית לביטול חוק מרשם האוכלוסין שסיווג את התושבים לפי גזעים בעת לידתם; פירושה המעשי של ההחלטה ההיסטורית: ביטול משטר האפרטהייד הגזעני ששרר במדינה 40 שנה. 

סרט תיעודי מרגש מעורר השראה, מגולל את סיפור המהפך הפוליטי, החברתי והתרבותי שעבר על דרום אפריקה מרגע שחרור לוחם החופש וזוכה פרס נובל לשלום נלסון מנדלה, מהכלא בפברואר 1990, ועד לקיום הבחירות החופשיות הראשונות בתולדות המדינה ארבע שנים לאחר מכן, ב-27 באפריל 1994. באמצעות ראיונות עם דמויות מפתח בזירה המקומית והבינלאומית, הסרט בוחן כיצד דרום אפריקה הצליחה להימנע מהידרדרות מסוכנת למלחמת אזרחים בין שחורים ללבנים, לשים את עברה האפל מאחוריה, ולהתקדם אל עבר "אומה של קשת בצבעים", כפי שניסח זאת היטב הארכיבישוף הנודע דזמונד טוטו.

הסרט "נס זורח מעל דרום אפריקה" אינו מסתפק רק בסקירה כרונולוגית של האירועים הדרמטיים, אלא אף בוחן לעומק את התחושות והרגשות של מנהיגי ואזרחי דרום אפריקה באותן שנים, לנוכח המהפך שעבר על ארצם והגיע לשיאו במערכת בחירות דמוקרטית ראשונה, והשבעתו החגיגית של נלסון מנדלה לנשיא דרום אפריקה. 

בין המרואיינים בסרט: נשיא ארה"ב ביל קלינטון, הילרי קלינטון, הארכיבישוף דזמונד טוטו, נשיא דרום אפריקה לשעבר פ. וו. דה-קלרק, שמילא תפקיד מפתח בסיום שלטון האפרהייד בארצו, העיתונאית הבכירה כריסטיאן אמנפור, אשת המדיה המצליחה אופרה ווינפרי, שאף ייסדה בית ספר למנהיגות לבנות בדרום אפריקה ומספרת בהתרגשות על הופעתו של נלסון מנדלה בתכנית האירוח שלה, השחקנית זוכת האוסקר ממוצא דרום אפריקני שרליז ת'רון, השחקנית אלפרה וודארד, והמוסיקאים בונו ו-פיטר גבריאל, שפעלו רבות נגד משטר האפרטהייד.
נס זורח מעל דרום אפריקה -  יום רביעי, 10 בדצמבר ב-18:05, שידור נוסף למחרת ב-13:10 ו-22:50


100 שנה ל"הפסקת האש של חג המולד" ב-24/12/1914
ב-24 בדצמבר, ערב חג המולד 1914, תוך כדי קרבות מלחמת העולם הראשונה, אירעה הפסקת אש ספונטנית  בין צבאות גרמניה ובריטניה. חיילי הצבא הגרמני קישטו את אזור הביצורים שלהם בגיזרת איפר בבלגיה לכבוד החג, ושרו שירי חג מולד בשפתם, ובתגובה, החיילים הבריטים שניצבו מולם החלו לשיר המנוני חג באנגלית. הפסקת האש אפשרה לכוחות לאסוף גופות  לוחמים ולהביאם לקבורה מאחורי קוי הלחימה. 

המלחמה המודרנית הראשונה: טנקים
WW1: The First Modern War: Tanks
מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת המודרנית. 
מיני-סדרה החושפת את כלי הנשק ושיטות הלוחמה שערכו את הופעת הבכורה שלהן במלחמת העולם הראשונה. פרק 1: טנקים - הטנקים היו מכונת הקרב המשוריינת הראשונה בה נעשה שימוש בשדה הלוחמה המודרני. הכלים שפותחו בחשאיות גמורה, כונו "טנקים" במטרה להסוות את ייעודן האמיתי, ועיצובן המקורי הושפע מדגם חדש של טרקטור אמריקאי שצויד בשרשרת זחל.
המלחמה המודרנית הראשונה: טנקים - רביעי, 24 בדצמבר בשעות 18:00 ו-23:45, שידור למחרת ב-15:40


73 שנה למתקפה על פרל הארבור ב-7/12/1941
מלה"ע השנייה: הדרך לניצחון - אמריקה במלחמה
WWII Countdown to Victory: America at War



החודשים: אוקטובר-דצמבר 1941: בעוד הצבא הגרמני מקיז דם בחזית הרוסית, בבוקר ה-7 בדצמבר 1941, סופגת ארה"ב מתקפה קטלנית של חיל האוויר היפני בנמל פרל הארבור שבהוואי, מתקפת הפתע היפנית מכניסה את ארה"ב בראשות הנשיא רוזוולט לזירת המערכה הן מול יפן בחזית הים השקט, והן באירופה (וצפון אפריקה) לצד בעלות הברית, נגד הנאצים. עד היום, המתקפה על פרל הארבור נחשבת לאירוע מכונן בהיסטוריה של ארה"ב, ולטראומה לאומית שנצרבה בתודעה הקולקטיבית של כל אמריקאי.
מלה"ע השניה: הדרך לניצחון - אמריקה במלחמה -  יום ראשון, 7 בדצמבר בשעה 20:20, שידור נוסף למחרת ב-15:35  


70 שנה ל"קרב הבליטה" ב-16/12/1944
יוזמה התקפית נועזת של הנאצים לקראת סוף מלחמת העולם השניה, שהפכה לאחד הקרבות הקשים בהיסטוריה המודרנית. כרבע מיליון חיילים גרמנים פצחו במתקפה מפתיעה וחסרת תקדים על כוחות בעלות הברית בחבל הארדנים שבבלגיה, במטרה לנתק את קווי האספקה של הכוחות שהתקדמו לעבר גרמניה. לאחר חודשיים של מערכה יבשתית קשה, שבתחילתם, הובס לבסוף הצבא הגרמני.

מלה"ע השניה: קדימה בכל מחיר 
WWII Countdown to Victory: Onwards, ever Onwards
פרק בסדרה המשובחת "מלה"ע השניה: הדך לניצחון", המתמקד בקרב הבליטה הגורלי. חרף העובדה שמצב הכוח הגרמני הידרדר והיה בכי רע, הוא עודנו היה מסוגל להסב נזק רב לבעלות הברית. כאשר הגרמנים יזמו מתקפת פתע בהרי הארדנים, שהתפתחה ל"קרב הבליטה"; צבא ארה"ב סבל מאבידות רבות. אך לאחר קרבות קשים במיוחד, כשלו הגרמנים בהשגת יעדם.
מלה"ע השניה: הדרך לניצחון – קדימה בכל מחיר - יום שלישי, 16 בדצמבר בשעה 18:45, שידור נוסף למחרת ב-13:00  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה