יום רביעי, 3 בדצמבר 2014

שיעור היסטוריה מס' 6

7/12/2014
שיעור היסטוריה מס' 6
נושא: ימי הביניים (חט"ב)
שם התכנית: ימי הביניים

מבט על ימי הביניים ודמויות המפתח הפוליטיות, הצבאיות והדתיות שנלחמו אז על עיצוב דמותה של היבשת.
בשיא כוחה של האימפריה הרומית במאה השניה לספירה, רומא היוותה מגדלור של עוצמה, שגשוג, מסחר ידע וחינוך עבור שאר העולם המערבי. אך לקראת המאה החמישית לספירה, רומא כבר הייתה צל חיוור של האימפריה המפוארת ששלטה בעולם  שסועה עקב מלחמת אזרחים ופלישות מבחוץ, נתונה לחסדי הפולשים הברבריים, שתקפו גלים-גלים. הברבריים טבחו, שטחו, בזזו, ולבסוף התיישבו במקומות שכבשו. באמצע המאה החמישית הקיסר האחרון של רומא נשלח לגלות.

עידן של תוהו-ובוהו החליף עידן של תרבות וקידמה; אירופה עתידה לחוות כעת אלף שנים של עוני, רעב, מגיפות, רדיפות על רקע דתי, ומלחמות בלתי פוסקות ברחבי היבשת, שרק לעתים נדירות התחלפו בעיתות שלום.


התעודה "ימי הביניים" משרטטת את דיוקנם של דמויות המפתח של אותה תקופה: המנהיגים הפוליטיים, ואנשי הדת שנלחמו על עיצוב דמותה של היבשת באותן שנים - החל ממצביאים נוסח אלריק (מייסד השבטים הגרמאניים שכבש את רומא ובזז את אוצרותיה), המנהיג הפרנקי קרל "הפטיש" מרטל, וכלוביס, שליט ממלכת גאליה – מצביאים שאיימו להביא לנפילתה של יבשת אירופה. כנגד זאת, נלמד על פעילותם של הגברים והנשים האמיצים שהמשיכו להעלות על נס את ערכי הצדק, הלמדנות והחדשנות, ולחמו למען שלום ונאורות תרבותית גם בתקופה חשוכה זו, דוגמת קרל הגדול מפל הפרנקים, הנזיר בנדקיטוס שפעל לשימור אוצרות ספרותיים נדירים, ותאודורה, הקיסרית הכריזמטית של האימפריה הביזנטית.  למעשה, היו אלו הצללים של אלף שנות ימי הבינייים הסוערות, שבהם נטמנו זרעיה של חברה אנושית חדשה, מודרנית ונאורה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה