יום ראשון, 28 בדצמבר 2014

יום השואה הבינלאומי

יום השואה הבינלאומי -  
יום שלישי, 27 בינואר, שידורים מיוחדים החל מ-15:45


ב-27 בינואר 1945, שחררו כוחות בעלות הברית את מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ-בירקנאו. בשנת 2005, קבע ארגון האומות המאוחדות כי תאריך זה, יהפוך מעתה ליום הזיכרון האוניברסלי לציון שואת יהודי אירופה. 
ביום זה, נשדר שני סרטי עלילה משובחים, העוסקים בשואת יהודי אירופה:

הפסנתרן
The Pianist 
סרטו העוצמתי והמרגש של הבמאי הנודע רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שזכה במרץ 2003 בשלושה פרסי האוסקר, בקטגוריות במאי, שחקן, ותסריט מעובד.

הסרט "הפסנתרן" מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן (אותו מגלם ברודי), פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים. הוא הצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנות ההשמדה הנאציים, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא (גם בזכות סיוע פולנים מעטים ויחידי סגולה, בניגוד לחלקים ניכרים מהאוכלוסייה המקומית שלא נקפה אצבע אל מול הזוועות שהתרחשו מולה. 
לקראת סיום המלחמה, בקיץ 1944, בזמן המרד הפולני בוורשה, כשהמחתרת הפולנית החלה להתקומם בנשק מזוין כנגד הצבא הגרמני, הכוחות הגרמנים עברו מבית לבית כדי לתפוס את המורדים הפולנים, כשהם הורסים את רוב שטחה הבנוי של העיר. אז, נאלץ הפסנתרן היהודי לחפש מסתור ולעבור בין מבנה הרוס אחד למשנהו במטרה למצוא מחסה מן הגרמנים, ולסבול מרעב ומחלות. הוא הצליח לבסוף להסתתר בעליית גג (שאוכלסה על-ידי מפקדה של קצינים גרמנים, שם קיבל סיוע מקצין בשם וילם הוזנפלד, שחשיפת תפקידו בסרט סללה את דרכו לקבל תואר חסיד אומות עולם), עד שהצבא הרוסי נכנס ושחרר את הניצולים מהכיבוש הגרמני. הסרט, המתבסס על סיפורו האוטוביוגרפי של שפילמן (שהזכירו לפולנסקי חוויות דומות שחווה בקרקוב), זכה בפרס "דקל הזהב" של פסטיבל קאן 2002, ובשלושה פרסי אוסקר של שנת 2003 (בטקס שסיכם את שנת 2002).
הפסנתרן - יום שלישי, 27 בינואר בשעה 18:05, שידור נוסף למחרת ב-13:45 ו-23:00

בחזרה למחנה בירקנאו
La Petite Prairie aux Bouleaux  
דרמה היסטורית עם אנוק איימה, אוגוסט דיהל. במאית: מרסלין לורידן איבנס. צרפת, 2003.
זוכה פרס הזהות היהודית בפסטיבל ירושלים 2003, זוכה פרס פסטיבל מינכן -  לבימוי ושחקנית.

הסרט המרגש "בחזרה למחנה בירקנאו" מגולל את סיפורה של מרים, ניצולת שואה, המחליטה לחזור למחנות ההשמדה על מנת להתמודד עם עברה. שם היא פוגשת באוסקר, גרמני ונכדו של קצין אס.אס. הזוועות שמרים חוותה ורגשות האשם של אוסקר מובילים לתחילתה של ידידות מיוחדת.

הסרט מבוסס על סיפורה האמיתי של הבמאית לורידן איבנס מרים, ניצולת שואה עיתונאית ובימאית החוזרת לפריס למפגש ניצולים ושם היא זוכה בכרטיס לקרקוב, פולין. לאחר לבטים רבים היא מחליטה לצאת למסע חזרה למחנות ההשמדה על מנת להתמודד עם אימת עברה. לאחר ביקור במרכזי יהודים בקרקוב היא אוזרת אומץ ומחליטה ללכת למחנה אושוויץ - בירקנאו, שם היא מתמודדת עם רגשות האשם הנוראיים ביותר שלה לגבי מות חברה ופוגשת באוסקר, גרמני ונכדו של קצין אס.אס. הזוועות שמרים חוותה ורגשות האשם של אוסקר מובילים לתחילתה של ידידות מיוחדת. מאבקה המרכזי של מרים, הוא המאבק בזיכרון: לשכוח או לזכור ולנסות לזכור. שתיקתו של בירקנאו, שעתה הוא אתר ביקור והתייחדות עם הקורבנות, לא מסייעת. העובדה שהסרט צולם במחנה אושוויץ-בירקנאו מוסיפה לסיפור העלילה נופך של אותנטיות.
בחזרה למחנה בירקנאו - יום שלישי, 27 בינואר בשעה 16:35, שידור נוסף למחרת ב-12:10

חכי לי ואחזור
Wait For Me, I'll Be Back
סרט תיעודי מרגש המגולל את סיפור אהבתם הבלתי-אפשרית של שני זוגות, דורק'ה ואלתר מתל אביב ואולגה וחיים מקיבוץ יקום, שהכירו והתאהבו עם פרוץ מלחמת העולם השניה. המלחמה קרעה אותם זו מזה וכפתה עליהם גורל קשה ופרידה ממושכת וכואבת. עם סיום המלחמה יוצאים חיים ואלתר למסע באירופה הפצועה לחפש את אהובותיהן שניצלו ממחנות הריכוז.
חכי לי ואחזור - יום שלישי, 27 בינואר בשעה 15:45, שידור נוסף למחרת בשעה 11:20

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה