יום ראשון, 28 בדצמבר 2014

חודש ינואר בהיסטוריה



חודש ינואר בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין אירועים בולטים שהתרחשו בהיסטוריה במהלך חודש ינואר


50 שנה למותו של ווינסטון צ'רצ'יל ב-24/1/1965
נציין השנה 50 לפטירתו של ווינסטון צ'רצ'יל, אחד מגדולי המנהיגים במאה ה-20, שעמד בראש ממשלת בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, ומהווה עד היום השראה ודמות חיקוי כמנהיגות אמיץ ורב-תושיה.

עולמות אבודים: הבונקרים הסודיים של צ'רצ'יל
Lost Worlds: Churchill's Secret Bunkers 
התכנית חושפת את מערכת הבונקרים החשאית והמסועפת שהוקמה בבריטניה בזמן מלחמת העולם השניה מתחת לרחובות לונדון. בבונקרים הלל,  שהיו עמידים לכל סוגי נשקי התקיפה הנאצי, ניהלה הממשלה תחת מנהיגותו האמיתי של ווינסטון צ'רצ'יל את הקרב הגורלי על בריטניה.
עולמות אבודים: הבונקרים הסודיים של צ'רצ'יל - שבת, 24 בינואר בשעה 21:25, שידור נוסף בשני, 26 בינואר ב-15:35

מלה"ע השנייה: הדרך לניצחון - דם ראשון 
WWII Countdown to Victory: First Blood
הזמן: אפריל-יוני 1940:  שמונה חודשים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, מתמנה ווינסטון צ'רצ'יל לראש ממשלת בריטניה במאי 1940, ומבטיח לעמו "דם, יזע ודמעות"; תוך זמן קצר ביותר הוא נאלץ ליישם את הבטחתו. לאחר שמדינות השפלה וצרפת נופלות זו אחר זו בידי הבצא הגרמני , משימתו הדחופה של צ'רצ'יל היא פינוי אלפי חיילים נצורים מכוחות בעלות הברית מחופי דנקירק שבצפון צרפת.
מלה"ע השנייה: הדרך לניצחון - שבת, 24 בינואר בשעות 20:25 ו-00:00, שידור נוסף למחרת ב-14:30


117 שנה לפרסום המאמר "אני מאשים" מאת אמיל זולא על פרשת דרייפוס ב-13/1/1898
עד היום נחשבת "פרשת דרייפוס" לאחת הפרשיות החשובות והבולטות בתולדות האנטישמיות בעולם. לאחר 12 שנים שבמהלכן הואשם, נשפט והורשע בבגידה במולדתו על לא עוול בכפו, כשכל חטאו הוא יהדותו, ב-1906, זיכה בית המשפט לערעורים בצרפת את הקצין  אלפרד דרייפוס מכל אשמה, ואף החזירו לשירות פעיל בצבא. חלק משמעותי מהזיכוי ניתן לייחס להד הציבורי שקם בעקבות מאמרו רב-ההשפעה של אמיל זולא, "אני מאשים", שקבע כי גזר דינו של דרייפוס נבע ממניעים אנטישמיים.  

פרשת דרייפוס הידועה לשמצה
The Infamous Dreyfus File
התכנית מגוללת את סיפורו של אלפרד דרייפוס, הקצין היהודי הצרפתי שהואשם בבגידה במולדת ב-1894. דרייפוס נוקה מכל אשמה רק 12 שנים מאוחר יותר, ביולי 1906, הודות למעורבותו של הסופר אמיל זולה, שפירסם את מאמרו "אני מאשים" בעיתון הצרפתי "ל'אורור", והוכיח כי מדובר במזימה אנטישמית. 
פרשת דרייפוס הידועה לשמצה - יום שלישי, 13 בינואר בשעה 18:50, שידור נוסף למחרת ב-13:35


31 בינואר - 72 שנה לכניעת הצבא הגרמני בסטלינגרד - 31/1/1943
מלחמת העולם השניה: הדרך לניצחון: אל-עלמיין וסטלינגרד
WWII Countdown to Victory:  El Alamein to Stalingrad - July - September 1942

יולי-ספטמבר 1942: בצפון אפריקה, הגנרל הגרמני רומל נע עם כוחותיו לעבר אל-עלמיין. הגעת הגנרל הבריטי מונטגומרי לפקד על הארמיה ה-8, מסמנת תפנית בחזית זו. בחזית הרוסית, הגרמנים מתקדמים במערכה על סטלינגרד. בשלהי שנת 1942, הצבא הגרמני כבר פלש עמוק לתוך שטח ברית המועצות. המכשול האחרון שנותר בפניהם בדרך לשדות הנפט העצומים והמבוקשים של ברית המועצות, היה כיבוש העיר סטלניגרד. אך המשימה הפכה לתבוסה הראשונה של הנאצים במלחמת העולם השניה, לאחר קרב גבורה עיקש שניהל הצבא האדום. 
מלה"ע השניה: הדרך לניצחון: אל-עלמיין וסטלינגרד - יום שבת, 31 בינואר בשעות 21:20 ו-00:50


17 בינואר -  24 שנה למלחמת המפרץ הראשונה ב-17/1/1991
ב-17 בינואר 1991, למעלה מיממה לאחר פקיעת האולטימטום שהציב האו"ם בפני עיראק לסגת מכוויית, יצאה ארה"ב בראש קולאיציה בינלאומית רחבה למבצע "סופה במדבר", לשחרור כווית ושדות הנפט שלה מהכיבוש העיראקי.

קרבות האוויר ב-"סופת המדבר"
Dogfights of Desert Storm
הייתה זו המערכה האווירית הגדולה ביותר של חיל האוויר האמריקני מאז מלחמת וייטנאם. פרק מיוחד של "קרבות אוויר" ובו סקירת מיטב קרבות האוויר שנערכו במבצע "סופה במדבר", דוגמת קרבות בין מטוסי F-15 של חיל האוויר האמריקני למטוסי מיג 25 של חיל האוויר העיראקי.
קרבות האוויר בסופת המדבר - יום שבת, 17 בינואר בשעות 20:30 ו-23:50


7 שנים להכרזת האייפון הראשון ע"י סטיב ג'ובס ב-9/1/2007
101 ההמצאות ששינו את העולם
101 Inventions That Changed the World
אאוריקה! מהגלגל ועד לשבב הזעיר, ההמצאות שתככבנה בספיישל "101 ההמצאות ששינו את העולם" משפיעות פעמים רבות על חיי היומיום שלנו בדרכים שלא ידענו על קיומם.
רעיון גדול מתחיל בניצוץ, שלעתים תופס תאוצה ומשנה את העולם. הצורך הוא אבי ההמצאה: הצורך להתגבר על החשיכה הוביל את האדם להמציא את התאורה (נרות). הצורך ביצירת קשר למרחקים הוביל להמצאת הטלפון. אך ישנן המצאות ששינו ועיצבו מחדש את חיינו, הרבה מעבר לגבולות הבית הפרטי שלנו (בזכות המצאה כמו מנוע הקיטור), כוכב הלכת שלנו (המצאת הטלסקופ) והחלומות הפרועים ביותר שלנו (המצאת האינטרנט).

הספירה לאחור של "101 ההמצאות ששינו את העולם" שופכת אור על התושיה וכושר ההמצאת האנושי במיטבו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במגוון צורות וגדלים. חלק מן ההמצאות הללו נולדו מהאמצעים הפשוטים ביותר (המצאת הפטיש), ואילו המצאות אחרות (המטוס, למשל), הגדיקו מחדש את הדמיון האנושי. אך המצאה גדולה או קטנה, כל אחת תשנה לעד את החיים שלנו בכדור הארץ. 
101 ההמצאות ששינו את העולם -  יום שישי, 9 בינואר בשעה 19:20, שידור נוסף למחרת בשעה 23:55

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה