יום רביעי, 22 באפריל 2015

שיעור היסטוריה מס' 26

26/4/2015
שיעור היסטוריה מס' 26

נושא: מאפייני מלחמת העולם הראשונה (חט"ב)
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 1: טנקים
שם התכנית: המלחמה המודרנית הראשונה – פרק 2: נשק השמדה המוני
מלחמת העולם הראשונה. המלחמה שהייתה אמורה לסיים את כל המלחמות, שהתגלתה לבסוף כעימות בו טקטיקות לוחמה מיושנות, הובסו על-ידי כלי נשק חדישים רבי-עוצמה. הייתה זו הולדת המערכת המודרנית.
המיני-סדרה בת ארבעת הפרקים "המלחמה המודרנית הראשונה", חושפת כי מלחמת העולם הראשונה הייתה למעשה 'מלחמת מעבר', בין שיטות לוחמה מסורתיות וישנות, דוגמת קרבות פנים אל פנים עם אקדחים קטנים, כידונים והסתערויות חילות פרשים, לבין חיילים המצוידים בכלי נשק חדשים ומהפכניים, שעד היום משמשים צבאות מודרניים. בין טקטיקות הלחימה שערכו את הופעת הבכורה שלהן במלחמת העולם הראשונה: הפצצות אוויריות של ערים מאוכלסות, קרבות טנקים המוניים, קרבות שליטה אווירית בשמיים, צוללות קרב, לוחמה כימית ולוחמת בונקרים. בסופו של דבר, הניבו שיטות ואמצעי הלחימה החדשים במלחמה תוצאות הרות-אסון מבחינת מספרי האבדות בנפש: 15 מיליון הרוגים ו-20 מיליון פצועים.
באמצעות שימוש בקטעי ארכיון נדירים ומצמררים, ראיונות עם מומחים, עדויות של חיילים שנלחמו בקרבות לצד שחזורים דרמטיים מושקעים שצולמו במיוחד לצורך ההפקה - כל פרק במיני סדרה מציג את סיפורו של אחד מכלי הנשק המהפכניים הללו – כיצד ומדוע פותחו, ומה היו אסטרטגיות הלחימה שבמסגרתן נעשה בהם שימוש במטרה להכריע את מלחמת השוחות האכזרית והמתמשכת, ובחינת השפעתן האולטימטיבית על שדה הקרב.

עד היום, סרטי תעודה שעסקו במלחמת העולם הראשונה היו מוגבלים בשימוש בקטעי ארכיון שנלקחו ממצלמות סטטיות ולא צולמו תוך כדי מהלך הקרבות, עובדה שהקשתה על המחשת החידושים האסטרטגיים בכלי נשק  ושיטות הלחימה שראו אור בשדה הקרב. יוצרי המיני-סדרה "המלחמה המודרנית הראשונה" עושים שימוש מיוחד בשחזורים דרמטיים ועיבודי אנימציה (של ספינות אוויר, מטוסי קרב, טנקים, צוללות), ה"מולבשים" כמו שכבות על קטעי הארכיון המקוריים, ויוצרים כך חוויה ויזואלית מרהיבה לצופים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה