יום ראשון, 24 באפריל 2016

שידורי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות

שידורי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות
  12-10 במאי


במסגרת ימים אלו, נשדר תכניות המעניקות מבט מיוחד על מאבק המחתרות ופליטי השואה למען הקמת המדינה, גבורתם של חיילי ומפקדי צה"ל במלחמות ישראל השונות – ממלחמת העצמאות ועד מלחמת לבנון, וכן סיפור ההישרדות המופלא של ניצולי טבח הספורטאים באולימפיאדת הדמים במינכן. במוקד שידורינו, יעמדו שני סרטי תעודה בבכורה בערוץ:


סבנה
Sabena 
הסרט "סבנה", שהיה מועמד בקטגוריית סרט הדוקו הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר, מציג זוויות חדשות לסיפור חטיפת מטוס התעופה הבלגית "סבנה", שהתרחשה ב-8 במאי 1972. ארגון "ספטמבר השחור" החזיק את הנוסעים והצוות בשבי למשך 30 שעות של מתח וחרדה, שהסתיימו עם שחרור המטוס על ידי לוחמים מסיירת מטכ"ל שהגיעו מחופשים לטכנאים. בין לוחמי הסיירת היו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפקד היחידה, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שאף מתראיינים לסרט, כמו גם שמעון פרס, שכיהן אז כשר התחבורה בממשלתה של גולדה מאיר. הסרט צולם תוך שימוש בעדויות מצולמות עכשוויות ושילוב חומרי הארכיון המספקים רקע לאותה תקופה, דוגמת הקמת ארגון פת"ח, עידן חטיפות המטוסים והטרור הפלסטיני על אדמת אירופה כנגד יעדים ישראליים באותה תקופה. 

החטיפה תוכננה על ידי עלי חסן סלאמה. ארבעה מחבלים, שני גברים ושתי נשים, עלו למטוס עם דרכונים מזויפים וזמן קצר לאחר ההמראה נכנסו המחבלים זה אחר זה לשירותי המטוס והוציאו שני אקדחים, שני רימונים ושתי חגורות נפץ שהסתירו על גופם. לאחר מכן מפקד הפעולה, עלי טהא אבו סניינה, פרץ לתא הטייס כשהוא חמוש באקדח והודיע לקברניט, רג’ינלד לוי, על חטיפת המטוס.

הסרט מציג את סיפורו של המטוס החטוף מזוויות שלא נראו עד היום. המחבלת שחטפה את המטוס, תרז הלסה, משחזרת עשרות שנים אחרי את התחושות שליוו אותה אז ("אני הייתי ילדה") ואת הרגעים שלפני החטיפה ובמהלכה ("אף אחד לא שם לב שאנחנו עושים את מה שעושים").  המטוס נחת בנמל התעופה לוד בשעה 17:15. החוטפים דרשו לשחרר כ-300 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל ואיימו לפוצץ את המטוס על נוסעיו. שר הביטחון, משה דיין, ניהל משא ומתן עם המחבלים ובמקביל נעשו הכנות למבצע חילוץ. הוחשה לאירוע סיירת מטכ”ל, שלוחמיה החלו להתכונן לפרוץ למטוס ולהשתלט על המחבלים‏.

אהוד ברק, מפקד סיירת מטכ”ל דאז, נקבע כמפקד פעולת החילוץ, והרכיב כוח שהתבסס על קציני ולוחמי היחידה. בנימין נתניהו היה מפקד צוות ביחידה‏ שתוכננה לפרוץ מדלת החירום שעל הכנף השמאלית. המטוס שוחרר מקץ יממה בפעולה הנועזת של סיירת מטכ”ל. מבצע שחרור המטוס סבנה היה מבצע ראשון מסוגו לשחרור מטוס בעולם - זהו המבצע הראשון שבו פרץ כוח למטוס חטוף, לצורך שחרור נוסעיו.
11 במאי, יום רביעי (ערב יום העצמאות), בשעה 22:00 שידורים נוספים: למחרת, חמישי, 12 במאי בשעות 12:20 ו-17:25


רביבים, יפתח - קיבוצים מעצבי גבול
סיפור עלייתם לקרקע של הקיבוצים רביבים ויפתח. כביטוי של תרומת ההתיישבות הקיבוצית לעיצוב גבולות ארץ ישראל בשנות המאבק על הקמת המדינה, וכן כחלק מאסטרטגיית "הפרחת השממה" בנגב ובגליל. לוחמי הפלמ"ח נטלו חלק פעיל בהתיישבות זו, הן בימים לפני מלחמת העצמאות, הן במהלכה והן עם סיום הקרבות. הסרט כולל קטעי ארכיון נדירים לצד עדויות מרגשות של ותיקי הקיבוצים (בוגרי חטיבת יפת"ח של הפלמ"ח) המספרים על על מעשי גבורה יוצאי-דופן של הלוחמים בקרבות הקשים בצפון (יפתח) ובדרום (רביבים).  
10 במאי, יום שלישי (ערב יום הזיכרון), בשעה 20:00, שידור נוסף ב-23:00, ולמחרת בשעות 10:00 ו-15:30 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה