יום ראשון, 24 באפריל 2016

חודש מאי בהיסטוריה

חודש מאי בהיסטוריה
ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש מאי:

יום הניצחון על הנאצים
ב-8 וב-9 במאי, מציין העולם 71שנה לניצחון הדרמטי של בעלות הברית על גרמניה הנאצית, לאחר מלחמה עולמית עקובה מדם שנמשכה שש שנים, גבתה מיליוני קורבנות בנפש והפכה חלקים גדולים מאירופה לעיי חורבות. לציון אחד האירועים הבולטים בעת המודרנית, ערוץ ההיסטוריה משדר מרתון של סדרת המופת: "מלחמת העולם השנייה: הסרטים האבודים" 

מרתון הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה
WWII Lost Films
"הסרטים האבודים של מלחמת העולם השנייה", היא הסדרה התיעודית הראשונה בהיסטוריה בה כל סרטי המלחמה מוצגים בפני הצופים בצבע ובטכנולוגיית HD באיכות הטכנית הגבוהה ביותר. במהלך עשרת פרקי הסדרה, נחווה את קרבות מלחמת העולם השנייה דרך סיפורם האישי של 12 חיילים אמריקנים שהשתתפו בקרבות הבולטים של המלחמה, וניהלו במקביל יומנים אישיים בהם פירטו את חוויית הלחימה המצמררות שעברו. 

הסרטים המקוריים צולמו אמנם כולם בצבע (דבר נדיר באותן שנים), אך איכותם הטכנית דרשה שדרוג טכני עצום על-מנת שניתן היה לשדרם. לאחר עבודת תחקיר מאומצת של שנתיים וחצי, הצליחו יוצרי הסדרה למצוא ולאסוף בארכיונים ובבתים פרטיים מרחבי העולם אלפי שעות של סרטי ארכיון נדירים שצולמו בזמן הקרבות - 3,000 שעות ליתר דיוק - לערוך להם שחזור דיגיטלי - ולהציג את מראות המלחמה באופן חד, בהיר ומוחשי כפי שטרם נראה על מסך הטלוויזיה. הצופים בבית יחזו במטחי האש וישמעו את רעמי התותחים ויקבלו את התחושה כאילו הם עצמם נוכחים בשדות הקרב.  כמו כן, כתוצאה מהסכם שיתוף פעולה תוכני שנחתם בין ערוץ ההיסטוריה העולמי לספריית הקונגרס האמריקני, במהלך הסדרה יושמעו הקלטות אודיו נדירות מהמלחמה, כפי שנשתמרו בספריה. 

דרך הסיפורים האישיים של החיילים ועל רקע התמונות המדהימות משדה הקרב, הסדרה מאפשרת לצופים הזדמנות להגיע קרוב ככל הניתן לאירועים כפי שהתרחשו, ולהרגיש כאילו הם עצמם חלק מההיסטוריה המתרחשת מול עיניהם ברגע זה על המסך הקטן. 
מרתון הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה -
חלק 1: פרקים 5-1, 6 במאי, יום שישי החל מ-21:20, שידור נוסף למחרת החל מ-12:20
חלק 2: פרקים 10-6, 7 במאי, יום שבת, החל מ-21:20, שידור נוסף למחרת החל מ-09:30


1 במאי - חג הפועלים


ולדימיר לנין ביוגרפיה
Vladimir Lenin
סיפורו של המהפכן הקומוניסטי ולדימיר לנין. האיש שהפיל סופית ב-1917 את שלטון הצאר בן מאות השנים והוביל תנועה מהפכנית שסחפה את אירופה ושינתה את פניה של המאה העשרים.
איך הייתה נראית המאה ה-20 בלי לנין? קשה לתאר. האיש שנבחר על ידי טיים כאחד מ-100 האנשים החשובים של המאה העשרים עיצב את דמותה של ברית המועצות במאה העשרים וכך גם את דמותה הפוליטיקה העולמית כולה. הוא נותר נערץ על רבים עד עצם היום הזה, כמהפכן וכאידיאולוג פוליטי חריף בעל חזון גדול, ועם זאת המורשת שהותיר אחריו הייתה רוויית דם ועקרה במידה רבה.
ולדימיר לנין - 1 במאי, יום ראשון בשעות 17:05 ו-23:50



16 שנה ליציאת צה"ל מלבנון ב-24/5/2000
מבוזבזים – תעודה 
סרט תיעודי רב-עוצמה, המתאר את שיגרת יומם המפחידה של חיילי מוצב הבופור שבדרום לבנון. במרכז הסרט שביימה היוצרת המוערכת נורית קידר, עדויות של חיילים ששירתו במוצב בחצי השנה שקדמה לנסיגה מלבנון, במאי 2000. מהסיפורים שהם מגוללים, מתקבלת תמונה מצמררת המורכבת מחוויות החיילים בשדה הקרב.

הסרט "מבוזבזים" צולם בשנת 2006 על סט סרט הקולנוע העלילתי "הבופור", אך במקום שחקנים הוא מלווה את הגיבורים האמיתיים של ההר. "התחושה שקיבלתי היא שהם באמת לא מבינים מה עשינו שם, שהם ישבו במוצב כמו בשר תותחים, ברווזים במטווח שמחכים לסוף" הסט, שמוקם בקלעת נמרוד, נבנה על-פי עדויות של חיילים וצילומים שהביאו אתם ממוצב הבופור. באופן מפתיע המפגש הראשון של קידר עם הלוחמים התקיים על הסט. המצלמה עמדה נטועה במקומה, ללא תזוזה, התמקדה בפניהם של הדוברים וקלטה את סיפוריהם, את הקושי שלהם לדבר על החוויות שעברו עליהם כמה שנים לפני כן, ואת התגובה הרגשית הקשה שהעלאת הזיכרונות גרמה להם.
מבוזבזים- 24 במאי, יום שלישי בשעה 23:15, שידור נוסף למחרת ב-18:00


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה