יום רביעי, 24 בפברואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 18

28/2/2016
שיעור היסטוריה מס' 18

נושא: השלבים בביצוע הפתרון הסופי
שם התכנית: הימים האחרונים של הנאצים – פרק רביעי
לציון 70 שנה לנפילת המשטר הנאצי, הפיק ערוץ ההיסטוריה את סדרת היוקרה בת ששת הפרקים "הימים האחרונים של הנאצים": סדרת דוקו-דרמה מרתקת, המגוללת סיפור שכמעט ולא סופר ולא שודר מעל מרקעי הטלוויזיה -  עד היום - ההיסטוריה האפלה של התנועה הנאצית – מנקודת המבט של הנאצים עצמם.

ב-1945, לאחר כניעתה של גרמניה הנאצית בתום שש שנות מלחמה עולמית עקובה מדם, עצרו בעלות הברית אלפי נאצים-לשעבר לצורכי תשאול ותחקור. החקירות מאירות העיניים הללו, נשכחו עם השנים ונזנחו בשולי דפי ההיסטוריה. יוצרי הסדרה "הימים האחרונים של הנאצים" עושה שימוש נרחב בחומרי החקירה הללו, ומציגה באופן דרמטי וחסר תקדים, עדויות מצמררות של מפקדי מחנות השמדה, מומחי תעמולה, רופאים, גנרלים ואדריכלים נאציים, וכן חברי תנועת הנוער ההיטלראי, המעניקים לצופים תובנה מעמיקה על דרך החשיבה של הגרמנים, בשנות משטרו האפל של היטלר.

"הימים האחרונים של הנאצים", מספקת לנו הצצה מקרוב על המניעים ואופני הפעולה של המשטר הרשע ביותר בהיסטוריה – מתוך הפרספקטיבה שלו. בין עדי מפתח שעדותם תובא במהלך פרקי הסדרה (דרך שחזורים דרמטיים): רודלף הס - מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ, יוליוס שטרייכר – מראשי מכונת התעמולה הנאצית, אלברט שפר – הארכיטקט הרשמי של התנועה הנאצית, חבר אישי קרוב של היטלר ושר החימוש בזמן מלחמה, והרופא הנאצי הבכיר ד"ר קרל גבהרדט, שהיה אחראי על עריכת ניסויים מזעזעים באסירים במחנות הריכוז ראוונבסרוק ואושוויץ.
הסדרה אף כוללת קטעי ארכיון נדירים מימי השלטון הנאצי בגרמניה, ראיונות עם היסטוריונים מומחים לנושא, השופכים אור נוסף על אישיותם של האנשים שמילאו תפקידים שונים במנגנון הרשע הנאצי.

פרק רביעי: הגנרל הבכיר וילהלם קייטל, טוען כי חייליו נהגו בכבוד בקרבות בחזית המזרחית, חרף עדויות המוכיחות ההיפך. החזית המזרחית תפסה כיוון קיצוני ב-22 ביוני 1941, לאחר הפקודה של היטלר להוציא לדרך את "מבצע ברברוסה". פקודה זו שלחה את הנאצים למלחמה חסרת רחמים באויב הקומוניסטי, תוך ביצוע "פקודת הקומיסרים", שהנחתה "לטפל" בקומיסרים וזאת לאור שיטות הלוחמה "הברבריות והאסיאתיות" שהם מקדמים.  

נושא: השלבים בביצוע הפתרון הסופי: אושוויץ
שם התכנית: הימים האחרונים של הנאצים – פרק חמישי
פרק חמישי: חוקרי בעלות הברית נדהמים לגלות את היקף הפשעים נגד האנושות שביצעו הנאצים, לרבות במחנות הריכוז וההשמדה. הנאצים הקימו מחנות ריכוז על אדמת גרמניה כבר בשנתם הראשונה בשלטון (דכאו), על מנת לטפל במתנגדים פוליטיים פנימיים. אך לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, צמחה במהירות ופראות מערכת של מחנות ריכוז והשמדה כל פני היבשת כולה, בדגש על פולין, שבה הוקמו ששת מחנות ההשמדה: חלמנו, מאידנק, סוביבור, טרבלינקה, בלז'ץ ואושוויץ. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה