יום ראשון, 28 בפברואר 2016

חודש מרץ בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש מרץ:

יום הולדת 94 ליצחק רבין ב-1/3/1922
 

יומן ראש ממשלה
דפדוף מרתק ביומנו של יצחק רבין בימיו האחרונים כראש ממשלה, בחודשים אוקטובר-נובמבר 1995. הסרט כולל חשיפה מדהימה של הגיוון שבפעילויותיו - כראש ממשלת ישראל, כמנהיג, כפוליטיקאי, כאדם, כאיש משפחה, כחבר חסר. הסרט עובר במהירות בין תמונות של אירועים ומשפטים קצרים של אנשים, שנגעו בחייו באותם ימים טרופים: כל אחד ו"הרבין שלו"; רבין האיש, שסיפור חייו וימיו הוא בעצם סיפורם של כל אזרחי המדינה. דפים אלה הפכו להיסטוריה של כל אזרחי המדינה, האזור והעולם.
בין המרואיינים בסרט בני משפחה, אנשי צבא, מדינאים ואנשים שעבדו עם יצחק רבין במשך שנים: רחל רבין-יעקב (אחותו), לאה רבין, יובל רבין, נועה בן ארצי (רוטמן), שמעון פרס, אהוד ברק, רחבעם זאבי, כרמי גילון, אביגדור קהלני, שמעון שבס, מרטין אינדיק (לשעבר שגריר ארה"ב בישראל), איתן הבר, יהודה וקסמן (אביו של החייל נחשון וקסמן, שנחטף בידי החמאס ונרצח בעת ניסיון החילוץ), מנחם דמתי ויחזקאל שרעבי ששימשו כנהגיו האישיים.
יומן ראש ממשלה. שלישי, 1 במרץ בשעה 17:30, שידור נוסף למחרת ב-23:30

יצחק רבין של הפלמ"ח
הסרט מספר על שורשיו של יצחק רבין כאיש צעיר בפלמ"ח. מתוך עדויות חבריו הקרובים על רקע אותה תקופה, מצטיירים אישיותו המיוחדת ותכונותיו, כבר אז, כמפקד צעיר, כמנהיג הנוטל על עצמו את האחריות הכבדה לגורל ירושלים, בהיותו בן 26, תכונות שהתפתחו והתגבשו במהלך חייו. עוז רוחו במלחמה ההיא היה נתיב לאומץ ליבו במאבק למען השלום. בין המרואיינים: לאה רבין, רחל רבין-יעקב, חיים גורי, נתן שחם, עמוס חורב וחיים הרצוג.
יצחק רבין של הפלמ"ח. שלישי, 1 במרץ בשעה 16:40, שידור נוסף למחרת ב-12:05


יום האשה הבינלאומי
מופרעי העולם העתיק: קליאופטרה
Ancients Behaving Badly: Cleopatra

אפשר לסכם אותה בשלוש מילים: סקס, מוות וכוח. תכנית מרתקת החושפת ממצאים היסטוריים ומשתמשת בניתוחים פסיכיאטריים המ

עידים כי קליאופטרה, מלכת מצרים האגדית, חונכה להאמין שהכח הוא חזות הכל, וכדי להשיג אותו ולשמרו, מותר לרצוח את בני המשפחה ולהשתמש בסקס כנשק פיתוי. קליאופטרה מתגלה כאחד המניפולטורים הפוליטיים הגדולים בהיסטוריה; לפי מה שמתואר בתכנית, הסיפור לפיו פיתתה את יוליוס קיסר על-ידי יציאה מתוך שטיח לא הייתה מחווה רומנטית כלל, אלא אמצעי לשיגור כלי נשק, כשהנשק - קליאופטרה עצמה. 
מופרעי העולם העתיק: קליאופטרה. יום שלישי, 8 במרץ בשעות 18:45 ו-23:15

67 שנה להנפת דגל הדיו במשטרת אום רשרש בסיום מבצע עובדה ב-10/3/1949

מבצע עובדה: בעקבות סיירי חטיבת הנגב מב"ש לאילת

נקודת מבט ייחודית השוזרת אור מיוחד על הסיפור ההיסטורי המפואר של כיבוש אום רשרש.
הסרט הוא מסע מוטורי המשחזר את מסע סיירי חטיבת הנגב מאנדרטת חטיבת הנגב במבואות באר שבע ועד העיר אילת. חציית הנגב בתוואי המסלול ההיסטורי של מבצע עובדה משנת 1949 ישמש "תפאורה" לסיפור המבצע בימים ההם. במהלך המסע יסופר הסיפור האישי של אלוף (מיל.) אברהם אדן (ברן) (שנפטר ב-2012) ואל"מ (מיל.) מאיר פעיל (שנפטר ב-2015) ואשתו חסידה (שאגב, הכירו בימים ההם בשרותם המשותף בחטיבת הנגב). בתכנית ניחשף למרחבי הנגב המרהיבים אשר מהווים יחידה גיאוגרפית והיסטורית מרכזית בתחומי מדינת ישראל. הסרט מהווה גם 'מסע בזמן' אל ארץ ישראל היפה והטובה, אל הקומזיץ של הפלמ"ח וימי התום של ראשית המדינה.
מבצע עובדה: בעקבות סיירי חטיבת הנגב מב"ש לאילת . יום חמישי, 10 במרץ בשעות 17:25 ו-23:40



43 שנה לנסיגת חייל הקרב האמריקני האחרון מווייטנאם ב-29/3/1973

ביוגרפיות: הו צ'י מין
Ho Chi Min

סיפורו של הו צ'י מין (1969-1890), המנהיג הויאטנמי הקומוניסטי האגדי. הו צ'י מין הוביל את הויאטנמים למלחמה נגד הצרפתים בשנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים, ונגד היפנים בזמן מלה"ע ה-2. הוא היה סמל להתנגדות הויאטנמית לחלוקה הכפויה בין צפון לדרום ולנוכחות האמריקאית בארצו הניצחון של הויאטנמים הושג רק לאחר מותו, כששני חלקי הארץ אוחדו מחדש ב-1975,זאת אחרי הסתערות סופית של הצפון על הדרום ובריחה מבוהלת וסימבולית של אחרוני האמריקאים מארצו.
ביוגרפיות: הו צ'י מין.יום שלישי, 29 במרץ בשעות 17:10 ו-23:10

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה