יום רביעי, 3 בפברואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 15


  7/2/2016
שיעור היסטוריה מס' 15

נושא: האידיאולוגיה הנאצית והגורמים לעליית הנאצים לשלטון
שם התכנית: אפוקליפסה חלקים ראשון + שני

סרט תעודה מרתק בן שני חלקים, על סיפור עלייתו הדרמטית של אדולף היטלר לצמרת השלטון בגרמניה מהיוצרים שאחראים לסדרה המונומנטאלית ועטורת השבחים "אפוקליפסה: מלחמת העולם השנייה".

"אפוקליפסה: היטלר" מתאר את סיפור עלייתו של אדולף היטלר לצמרת השלטון בגרמניה, החל מימיו כחייל פשוט במלחמת העולם הראשונה, דרך ימיו סטודנט כושל לאמנות ופעיל ימין קיצוני בשנים שלאחריה, מינויו מטעם המפלגה הנאצית ע"פ כללי המשחק הדמוקרטי לקנצלר גרמניה ב-1933, ועד הפיכתו ל"פיהרר", מנהיג הרייך השלישי, שגרם, בסופו של דבר, בצעדיו התוקפניים לפרוץ מלחמת העולם השנייה.


היטלר נולד בכפר קטן באוסטריה ב-1889, והתאבד בבונקר בברלין ב-30 באפריל 1945.
אף אחד לא יכול היה לחזות שהיטלר יהפוך לשליט הדיקטטור של גרמניה – "הפיהרר". תלמיד בינוני שפונק ע"י אימו, צייר כושל שנטה להתבודד, החוויה שעבר בעקבות מלחמת העולם הראשונה שינתה אותו לחלוטין: היטלר הפך לאומן קיצוני עם אובססיה וחזון: להציל את גרמניה.  עבור מרבית אזרחי גרמניה, הצטייר היטלר כדמות סהרורית בשולי החיים הפוליטיים בגרמניה. נקודת המפנה עבור היטלר חלה בזמן השפל הכלכלי הגדול שפרץ בשנת 1929. המשבר החמור השפיע ישירות על חייהם של מיליוני אזרחים שהפכו חסרי כל ומיואשים, וחיפשו אחר מושיע שיציל אותם ממצבם הכלכלי הנואש. המשבר השפיע ישירות על חייהם של מיליוני אזרחים שהפכו חסרי כל ומיואשים. יכולתו יוצאת הדופן  לסחוף אחריו קהלים, איפשרה לאדולף היטלר לנצל את המשבר הכלכלי הגדול לטובת קידום האידיאלוגיה הנאצית וקידומו שלו.  ברחובות התנהלו קרבות אלימים בין פעילים נאצים לקומוניסטים; החשש מפני "הסכנה האדומה" הוביל להצבעה מסיבית עבור היטלר בבחירות. המשטר הדמוקרטי הצעיר עמד בפני סכנת התמוטטות מוחשית ואיש לו נותר על-מנת להגן עליו.
ב-30 בינואר 1933 התמנה אדולף היטלר לקנצלר גרמניה -  כשחברי האליטה הפוליטית הגרמנית, רצו בכל מאודם בהפלת רפובליקת ויימאר, אפשרו זאת – מתוך אמונה כי יוכלו לשלוט בהיטלר – ההיסטוריה כמובן מוכיחה כי זו הייתה טעות גורלית בשיקול דעתם. הצבעה שנערכה ברייכסטאג העניקה להיטלר הלכה למעשה כח שלטוני מלא, אפשרה את חיסול מתנגדיו, פתיחת מחנות מאסר ורדיפת יהודים – כהקדמה מצמררת לשואת יהודי אירופה. כעת, שלטה בגרמניה דיקטטורה נאצית אכזרית וחסרת רחמים. בפומבי, טען היטלר כי פניו לשלום, ואף חתם על "הסכם מינכן" הנודע לשמצה ב-1938, אך בפועל, התכונן בחשאי למלחמה, והביא את האנושות על סף אפוקליפסה כשגרם לפרוץ  מלחמה כלל-עולמית.

יוצרי התעודה "אפוקליפסה: היטלר" עושים שימוש חסר תקדים בחומרים ארכיוניים נדירים שעברו המרה לצבע, כדי להגיש לצופים מסמך ויזואלי עוצר נשימה, המגולל את סיפור הטיפוס המטאורי של היטלר לצמרת, ומנסה לעלות על השאלות הבאות: כיצד הצליח אמן כושל שנולד בכלל באוסטריה, להשתלט על פסגת השלטון בגרמניה? כיצד הצליחה המפלגה הנאצית, על אידיאולוגיית השנאה וחוסר הסובלנות שטבועה בה, לצבור כוח כה רב, תחת הנהגתו של אדם בודד?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה