יום רביעי, 11 ביוני 2014

מבחן לדוגמה - היסטוריה ב' - קיץ 2014

הגימנסיה העברית "הרצליה"                      סוג הבחינה: מתכונת לבגרות בהיסטוריה
                                                               מועד הבחינה: קיץ תשע"ד, 2014

    
                                ה י ס ט ו ר י ה
                       (לימודי חובה – חלק ב')
                                   יחידת לימוד אחת

                                  הוראות לנבחן    

א.      משך הבחינה: שעתיים. (לבעלי תוספת זמן 30 דקות נוספות).

ב.       מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה ארבעה פרקים.

          עליך לענות על ארבע שאלות – אחת מכל פרק                                                                              מבין השאלות שבחרת לענות עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול קטע מקור.

          פרק ראשון -    (1X25)                                  25   נקודות
          פרק שני -        (1X25)                                  25   נקודות
          פרק שלישי -    (1X25)                                  25   נקודות
           פרק רביעי -    (1X25)                                  25   נקודות                   
                                                                 סה"כ – 100  נקודות.

ג.        חומר עזר מותר לשימוש: אין.

ד.       המלצה לחלוקת זמן: כ-25 דקות לכל שאלה.


   ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנים ולנבחנות כאחד.

                            בהצלחה!

לתשובון - לחץ כאן!



נושא א- טוטליטריות, נאציזם, אנטישמיות, מלחמת העולם השנייה והשואה
 פרק ראשון (25 נקודות)

ענה על אחת משאלות 3-1 (25 נקודות)

1.      שאלת מקור- המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם

א.      במערכות הבחירות בגרמניה ממאי 1928 עד מרס 1933 נבחרו לרייכסטאג מפלגות רבות.
לפניך טבלה, ובה תוצאות הבחירות הנוגעות לשלוש מאותן המפלגות.

             מועד הבחירות
מפלגה
מאי 1928
ספטמבר 1930
יולי 1932
נובמבר 1932
מארס
1933
סוציאל-דמוקרטים*
29.8%
24.5%
21.6%
20.4%
18.2%
המפלגה הנאצית
2.6%
18.3%
37.3%
33.1%
43.7%
המפלגה הקומוניסטית
10.6%
13.1%
14.3%
16.8%
12.2%

*סוציאל דמוקרטים- המפלגה הגדולה בגרמניה ברוב שנות רפובליקת ויימאר.

(הנתונים ע"פ י' ארד, י' גוטמן וא' מרגליות (עורכים), השואה בתיעוד, יד ושם, 1978, עמ' 37)

על פי הטבלה שלפניך, הצג את השינויים ברייכסטאג הגרמני בשנים 1933-1928.
על פי מה שלמדת, הסבר שניים מהגורמים שהובילו לשינויים אלה. (13 נקודות)

ב.       הצג שניים מהצעדים הבאים: ליל הסכינים הארוכות, חוק ההסמכה, ניצול שריפת הרייכסטאג, והסבר כיצד אחד מהם סייע לבניית המשטר הנאצי ולביסוס האידיאולוגיה הנאצית. (12 נקודות)


2.      המדיניות האנטי יהודית בגרמניה בשנים 1935-1938

א.      הצג את חוקי נירנברג, והסבר כיצד חוקים אלה מבטאים את תורת הגזע. (13 נקודות)
ב.       הסבר כיצד שני האירועים הבאים: גירוש זבונשין וליל הבדולח מהווים החרפה ביחס המשטר הנאצי כלפי יהודי הרייך הגרמני. (12 נקודות)


3.      יהודי פולין בין השנים 1941-1939 (תחילת הפתרון הסופי)

א.      הצג שתיים מהמטרות של הנאצים בהקמת הגטאות בפולין, והסבר שניים מהקשיים של היהודים הכרוכים  בתהליך המעבר לגטאות. (13 נקודות)
ב.       הצג שניים מקשיי היהודים בגטאות, והסבר כיצד התמודדו איתם תושבי הגטו. בתשובתך התייחס למושג "קידוש החיים". (12 נקודות)

פרק שני:

ענה על אחת משאלות 6-4 (25 נקודות)

4. שאלת מקור - הדילמות של היודנרטים לאחר תחילת ביצוע "הפתרון הסופי"
קרא את קטע המקור וענה על השאלות שאחריו:
בסתיו 1942 נערך מסע גירושים וחיסול הגטאות באזור ביאליסטוק, אך הגטו בביאליסטוק לא נפגע. אפרים ברש, ראש היודנרט, ידע על רציחת המוני יהודים בידי האיינזצגרופן, על הגירושים ועל השמדת ישובי היהודים, אך סבר שהעבודה והתעשיה שהתפתחה בגטו תציל את יהודי הגטו, כדבריו "מרכז פעולתנו שיש בה כדי להצילנו''. מתוך נאמנות לקונצפציה (לתפיסה) שיש להציל את הגטו באמצעות העבודה, ואם לא ניתן להציל את כולם – יש להציל בדרך זו לפחות חלק מהיהודים, שקד ברש על רתימת תושבי הגטו למאמץ העבודה. הוא הזהיר בתוקף ממעשי חבלה בייצור ואף נטל חלק בגירוש החלקי מהגטו בפברואר 1943, שבמהלכו נעקרו ונרצחו במקום כ-10,000-9,000 נפש.
עם זאת היו לברש גם קשרים הדוקים עם המחתרת בגטו ביאליסטוק.  הוא פעל זמן מה בתיאום עם מרדכי טננבוים (תמרוף), לימים מפקד ה'ארגון היהודי הלוחם' וההתקוממות בגטו ביאליסטוק, וזכה באמונו. הוא סייע לקיבוץ החלוצי שהתמקם בביאליסטוק. העמיד לרשות המחתרת מעבדות ומומחים לייצור נשק ומסר כספים שנועדו ל'ארגון היהודי הלוחם' בורשה. אך סמוך לפרוץ המרד בגטו החריפו היחסים בין ברש למחתרת והגיעו לידי קרע גמור.
בניגוד למורדים, ברש האמין, כי באמצעות קשריו עם הגרמנים בעלי תפקידים, יצליח לשמור על קיומו של הגטו העובד, וסבר שיצליח למנוע את חיסולו המוחלט של הגטו, ולמנוע הכחדה מוחלטת של יהודים.
(מבוסס על הערך אפרים ברש במרכז המידע של "יד ושם")

א. הסבר ע"פ הקטע שלוש דילמות שעימן התמודד אפרים ברש, ראש היודנרט של גטו ביאליסטוק.        (13 נקודות)
ב. ציין את מטרות המרידות בגטאות והסבר שלושה קשיים ו/או לבטים של המורדים בגטאות.           (12 נקודות)


5. הרחבת המלחמה לחזיתות נוספות ותחילת ביצוע "הפתרון הסופי"
א. הסבר מדוע עם פלישת גרמניה לברית המועצות (יוני 1941) חלה החרפה ביחס של הנאצים אל יהודים. (11 נקודות)
ב.  מי היו המשתתפים בועידת ואנזה, מה אפשר ללמוד מהרכב המשתתפים  בועידה (20.1.1942)? הסבר כיצד פרוטוקול הוועידה מעיד על הטוטאליות והגלובליות של "הפתרון הסופי". (14 נקודות)

6. יחס האוכלוסייה בארצות הכיבוש הנאצי
א. הצג שניים מהמניעים של "חסידי אומות העולם" להצלת יהודים, והסבר שתי דילמות עימן התמודדו חסידי העולם (12 נקודות)
ב. הצג שני דפוסי פעולה נוספים  (פרט להצלה) ביחס האוכלוסייה ליהודים בארצות הכיבוש הנאצי. הסבר את המניעים לאחד משני דפוסי הפעולה הללו. (13 נקודות)


נושא ב- בונים את מדינת ישראל במזרח התיכון
פרק שלישי (25 נקודות)
ענה על אחת משאלות 9-7 (25 נקודות)
7. שאלת מקור - הצבעת האו"ם בכ"ט בנובמבר ושלב א של מלחמת העצמאות
א.      הסבר שלושה נימוקים לתמיכת המעצמות: ארה"ב ובריה"מ בתוכנית החלוקה. (12 נקודות)
ב.       עיין במפה שלפניך וענה על השאלה שאחריה.


המפה מתוך – ויקיפדיה "האנציקלופדיה החופשית"

הצג את עיקרי תכנית החלטת כ"ט בנובמבר- תכנית החלוקה, והסבר בעזרת המפה וע"פ מה שלמדת כיצד שניים מהקשיים הנובעים מתוכנית החלוקה באו לידי ביטוי בשלב הראשון של מלחמת העצמאות. (13 נק')                                                                                                          
8. מאבק הישוב היהודי בשלטונות המנדט הבריטי 1947-1946
א. הסבר את הסיבות להקמת תנועת המרי. הצג שתי פעולות שנעשו במסגרת תנועה זו. (13 נקודות)
ב. הצג את סיפורה של אניית המעפילים "אקסודוס". כיצד תרמו הפעולות בתחום ההעפלה למאבק על הקמת המדינה. (12 נקודות)

9. ההכרזה על הקמת המדינה ופירוק המחתרות
א. הסבר שני שיקולים בעד ההכרזה על הקמת המדינה בה' באייר תש"ח (1948), ושני שיקולים לדחיית הכרזה זו למועד מאוחר יותר. (13 נקודות)
ב. יש הטוענים שפרשת אלטלנה מבטאת שמירה על הממלכתיות והריבונות של המדינה החדשה. חווה דעתך על טענה זו. (12 נקודות)

פרק רביעי:

ענה על אחת משאלות 12-10 (25 נקודות)

10. שאלת מקור - מלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973)
קרא את קטע המקור וענה על השאלות שאחריו:
באוגוסט 1970 נחתם ההסכם בין ישראל למצרים ששם קץ למלחמת ההתשה. החל מתאריך זה ועד פרוץ מלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973 לא חדלו מצרים וסוריה להכריז שהן מתכוונות לחדש את האש בכל החזיתות ולהכריח את הישראלים לסגת אל גבולות יוני 1967 (הגבולות שנקבעו במלחמת ששת הימים).

סימניו הראשונים של המחדל הישראלי, במובן של התייחסות בלתי הולמת לאתראות חוזרות ונשנות לגבי כוונת מצרים לפתוח במלחמה החלו מסתמנים בברור החל מאפריל 1973. כבר ממחצית חודש זה החלו מתקבלות בישראל ידיעות שדי בהן להדאיג את המטה הכללי של צה"ל ואת השרים הבכירים בממשלה. דובר בהן על תנועות צבא גדולות בעומק מצרים, על קידום כוחות לעבר תעלת סואץ ועוד. ידיעות אלו אישרו ידיעות מודיעיניות, ממקורות שונים, שהצביעו על כוונת המצרים לפתוח במלחמה תוך זמן קצר.
בישראל, התייחסו  הגורמים האחראים לידיעות אלו בזלזול. על פי הקונספציה המדינית והצבאים שרווחה בישראל באותם ימים, לא התקבל על הדעת שלמצרים תהיה כוונה רצינית ליזום מלחמה רצינית וכוללת. לכל היותר, כך גרסו אבותיה של התפיסה (הקונספציה) הזאת, ינסו המצרים לחצות את התעלה (סואץ). במקרה כזה, הם היו בטוחים  שצה"ל 'ינפנף' את המצרים בחזרה למקומם.
(מעובד ע"פ, בן פורת, דיין, דן, הבר, כרמל, לנדאו ותבור "המחדל" עמודים 12-4)

א.      ציין והסבר על פי הקטע שניים מהגורמים לפרוץ מלחמת יום הכיפורים. הסבר גורם נוסף על פי מה שלמדת. (13 נקודות)
ב.       הסבר שתי השפעות של המלחמה על מדינת ישראל והשפעה אחת על אחת ממדינות ערב.            (12 נקודות)

11. תהליך הדה-קולונוזיציה והשפעת גורמים שונים על גורל היהודים בארצות האסלאם
א. הצג שני גורמים שסייעו לתהליך הדה-קולוניזציה בצפון אפריקה ובמזה"ת. הסבר כיצד באו לידי ביטוי שניים ממאפייני הדה-קולוניזציה בארץ שעליה למדת (עיראק, מצרים וכו'). (13 נקודות)
ב. הסבר כיצד תהליך הקמת מדינות ערב ותהליך הקמת מדינת ישראל השפיעו על גורל יהודי ארצות האסלאם. הבא דוגמה אחת המבטאת את השינוי בגורלם בארץ שעליה למדת. (12 נקודות).

12. עלייה וקליטה
א. הסבר מדוע הנהיגה מדינת ישראל מדיניות של "כור היתוך". הצג שני ביטויים למדיניות זו. (13 נקודות)
ב. הסבר שתיים מהסיבות לכך שמדינת ישראל עברה בעשורים האחרונים למדיניות של חברה רב תרבותית. הצג שני ביטויים המבטאים רב תרבותיות זו. (12 נקודות)
בהצלחה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה