הגימנסיה
העברית "הרצליה". סוג הבחינה: מתכונת בהיסטוריה.
מועד הבחינה: קיץ
תשע"ד, 2014
ה
י ס ט ו ר י ה
(לימודי
חובה – חלק א')
יחידת לימוד אחת
הוראות
לנבחן:
א.
משך הבחינה: שעתיים.
לזכאים תינתן תוספת זמן של חצי שעה.
ב.
מבנה השאלון
ומפתח ההערכה: בשאלון זה שני חלקים:
חלק
ראשון – לאומיות בישראל ובעמים: חובה. (2X30) 60 נקודות.
חלק שני – ממדינת מקדש לעם הספר
או ערים וקהילות הימי הביניים. (2X20) 40
נקודות.
סה"כ
– 100 נקודות.
ג.
חומר עזר מותר
לשימוש:
אין.
ד.
הוראות מיוחדות: על שאלות
שיש בהן קטע מקור אין להשיב באמצעות העתקה של משפטים מהקטע.
ענה על השאלות, על פי ההנחיות ועל פי מה
שלמדת.
קרא את השאלות בעיון, וענה אך ורק על מה
שנשאלת.
ב ה צ
ל ח ה ! ! !
חלק ראשון : הלאומיות בישראל ובעמים
פרק ראשון: קטעי מקור.
עליך לענות על שאלה אחת
מהשאלות 1-2. (30 נקודות לשאלה)
זכור: אין להשיב באמצעות העתקת
משפטים מן הקטע.
1. הצהרת בלפור.
קרא את הקטע הבא וענה על שני סעיפי
השאלה שאחריו.
"עשרים שנה לאחר הקונגרס הציוני
הראשון בבאזל (1897) הופיע אחד מפירותיו של הקונגרס – הצהרת בלפור (1917), אלא
שהרצל לא זכה לראותו. היה זה הישג מדיני מרשים לתנועה הציונית.
יש הממעיטים בחשיבות ההצהרה בגלל
השימוש במושג המעורפל "בית לאומי" וטוענים, שכוונת בריטניה לא הייתה
ליצירת מדינה יהודית. היום ההיסטוריונים חולקים על כך ומביאים מדברי בלפור שאמר,
זמן קצר לאחר פרסום ההצהרה, שהצהרתו "נועדה להיות שלב בדרך להקמת
מדינה".
השימוש במושג "בית לאומי" נעשה, כי לא ניתן היה להשתמש במושג "מדינה
יהודית", כאשר אין רוב יהודי בא"י. אז היו בארץ 50,000 יהודים לעומת
600,000 ערבים. יהודי א"י מנו פחות מעשרה אחוז מהאוכלוסייה. לו היו המנהיגים
הציונים תובעים מדינה יהודית, או לו הייתה ממשלת בריטניה תומכת בתביעה זו, היה
העניין עלול לעורר לעג. וייצמן אף אמר: "לפי מעמדנו הדל בארץ, מדינה עדיין
אינה יכולה להינתן לנו".
מעובד עפ"י סייקס, "מבלפור עד בווין"
א. הסבר על פי הקטע מדוע השתמשו
ב"הצהרת בלפור" במושג "בית לאומי".
הצג את עיקרי תוכנה של הצהרת בלפור והסבר
על פי ידיעותיך שני קשיים נוספים הנובעים מניסוחה של ההצהרה. (18 נק')
ב. הסבר את האינטרסים שביקשה בריטניה
לקדם באמצעות הצהרת בלפור. (12 נק')
2. פעולותיהם של הציונים
בארץ ישראל עד מלחמת העולם הראשונה
קרא
את השיר שלפניך וענה על השאלות שאחריו:
הם
באו ארצה להיות חלוצים ראשונים.
עולים ארצה, אל ארץ ביצות ושממה...
הם אמרו: אין זה די לדבר
על ציון ועל ארץ אבות,
כי צריך לחרוש ולזרוע
ולחפור באר. צריך לעבוד....
אומרים ועושים ויוצאים לעבוד.
הם אמרו, לא צריך שנירא (שנפחד)
משודד ומצר (אויב) ורודף.
יש לקום ולצאת לשמירה
על סוסה עם רובה על הכתף.
זאת אמרו ועשו.
ובלילות הם שמרו על שדות וגנים.
הם
אמרו: בלשונות נכר מדברים היהודים.
נחליט מהיום (אל נאמר ממחר)
לדבר ולכתוב עברית
ובעברית שנרדמה בספרים ישנים
הם זמרו, התווכחו וערכו עיתונים.
הם אמרו: נייסד קבוצה
ונהיה אנשים אחים
ובכל, משרוך נעל עד חולצה,
נתחלק בלבבות שמחים....
(מתוך שירו של נתן אלתרמן, אנשי
העלייה השנייה)
א.
ציין את הישגי העולים המופיעים בקטע שלפניך. הסבר כיצד תרמו שניים מההישגים
לקידום מטרתה של התנועה הציונית. (18 נקודות).
ב.
הסבר את הסיבות לעליית יהודים לא"י עד מלחמת העולם הראשונה. (12 נקודות).
פרק שני: שאלות.
עליך לענות על שאלה אחת מהשאלות 3- 4.
(30 נקודות לשאלה)
3. הרצל, הויכוח בין
הציונים
א. הסבר את מטרותיו של הרצל במגעיו
הדיפלומטיים עם מנהיגי העולם. הצג את המגעים הדיפלומטיים שניהל
הרצל עם שניים ממנהיגי העולם. (17 נק')
ב. הצג את דמות חברת המופת שתקום
בא"י עפ"י שתי גישות בציונות.
(13 נק')
4. התנועות הלאומיות
באירופה והתנועה הציונית.
א. הסבר גורם אחד שסייע גם
לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה וגם לצמיחת התנועה הציונית. הסבר גורם אחד
שהביא לצמיחת התנועה הציונית בלבד.
(13 נק')
ב. הצג גורם אחד שסייע לתנועה
הלאומית עליה למדת וגורם אחד (אישיות או ארגון) שסייע ליישוב הציוני
בא"י עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הסבר את המניעים של כל אחד
מהגורמים שהצגת להושטת הסיוע. (17 נק')
חלק
שני
בחלק זה יש שתי אפשרויות:
אפשרות א': ממדינת מקדש לעם הספר
(שאלות 5 -7)
אפשרות ב': ערים וקהילות
בימה"ב. (שאלות 8 – 13)
עליך לענות על שתי שאלות
מאפשרות אחת בלבד.
לכל
שאלה 20 נקודות.
אפשרות א': ממדינת מקדש לעם הספר.
עליך לענות על שתיים מהשאלות
5 -7. (20 נקודות לשאלה)
5. הכרזת כורש, בית
נמקדש בימי בית שני
א. הצג את עיקרי התוכן של הצהרת כורש והסבר שתי
סיבות למתן ההצהרה. (10 נק')
ב. הצג את הפעילות בבית המקדש
ובסביבתו בתחום הדתי והסבר את ההשלכות הדתיות של אובדן המקדש לאחר המרד הגדול. (10
נק')
6. עזרא ונחמיה
א.
הסבר את עמדתה של הגישה הבדלנית ואת עמדתה של הגישה האוניברסאלית ביחס לנוכרים. (10
נק')
ב. הצג שתיים מהפעולות הבאות
של עזרא או נחמיה ביהודה: קריאת התורה בציבור, שיקום חומות ירושלים, ושמיטת החובות.הסבר את מטרות הפעולות שהצגת. (10
נק')
7. המרד הגדול והקמת
המרכז ביבנה
א. הסבר שתי סיבות לפרוץ המרד
הגדול: סיבה אחת דתית וסיבה אחת חברתית-כלכלית. הצג שניים
מנימוקי המתונים נגד היציאה למרד ברומאים. (10 נק')
ב. הצג שתי פעולות של חכמי
יבנה והסבר כיצד פעולות אלה תרמו לעיצוב מחדש של החיים היהודיים. (10 נק')
אפשרות ב': ערים וקהילות בימה"ב.
עליך לענות על שתיים מהשאלות
בנושא שלמדת:
(לכל שאלה 20 נקודות).
בגדד
ענה
על שתיים מהשאלות 8-10.
8.
א.
ב.
9.
א.
ב.
10.
א.
ב.
פראג
ענה
על שתיים מהשאלות 11-13.
11
א.
ב.
12
א.
ב.
13
א.
ב.
נספח לשאלון מותאם.
יש לענות רק על השאלות
בנושא הלאומיות.
שאלות המקור 1 או 2,
שאלות 3 או 4.
בנוסף יש לענות על שלוש
מתוך 5 השאלות הבאות.
סך הכל עליך לענות על 5
שאלות.
ענה על שלוש שאלות. (לכל שאלה 13.3נקודות)
1. הצג שניים מהשינויים שיצרה
תופעת הלאומיות המודרנית במפה המדינית של אירופה
והסבר אחד מהשינויים שהיא יצרה בחברה האירופאית בתקופה זו.
2. הצג את שאלת היהודים ואת הפיתרון
לשאלה זו על פי ספרו של הרצל "מדינת היהודים".
3. הצג את תוכנית אוגנדה. הסבר שניים
מטיעוני המתנגדים לה.
4.
הצג שלושה קשיים של העולים לא"י עד מלחמת העולם הראשונה ותאר כיצד
סייעו מפלגות הפועלים להתמודד עם שניים מהקשיים שהצגת.
5. הצג את הקשיים הייחודיים שעמדו
בפני התנועה הציונית לעומת תנועות לאומיות אחרות באירופה במאה ה 19.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה