יום רביעי, 11 ביוני 2014

מבחן לדוגמה - היסטוריה מוגבר: תולדות ארה"ב ותולדות יפן

                                                                                      סוג הבחינה: בחינה לבתי ספר על-יסודיים
                                                                                                  מועד הבחינה: 23 באפריל, 2014
                                                                  מספר שאלון: 022209 – בחינת מתכונת, הגימנסיה העברית הרצליה



היסטוריה

2 יחידות לימוד

הוראת לנבחן

א. משך הבחינה: שעתיים וחצי

ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה שני נושאים (נושאים 7+6 ע"פ תכנית הלימוד)
                                                  בכל נושא שני פרקים, ועליך לענות על שתי שאלות:
                                                  שאלה אחת מהפרק הראשון – 35 נקודות
                                                  שאלה אחת מהפרק השני –     15 נקודות
                                                                      סה"כ לנושא – 50 נקודות

(לכל נושא 50 נקודות; סה"כ – 100 נקודות)

ג. חומר עזר מותר לשימוש: אין

שים לב: תלמידים  שאושר להם מבחן מותאם יענו על אחת משתי השאלות הראשונות בכל פרק, בכל אחד משני הנושאים שלמד התלמיד. סך הכל שתי שאלות, לכל נושא 50 נקודות.


כתוב במחברת הבחינה בלבד, בעמודים נפרדים, כל מה שברצונך לכתוב כטיוטה (ראשי פרקים, חישובים וכדומה) רשום "טיוטה" בראש כל עמוד טיוטה. רישום טיוטות כלשהן על דפים שמחוץ למחברות הבחינה כלול לגרום לפסילת הבחינה!


ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד.

בהצלחה!








  
נושא 6 – תולדות ארצות-הברית

ענה על שתי שאלות:
על אחת מהשאלות 2-1 (פרק ראשון) ועל אחת מהשאלות 4-3 (פרק שני)

פרק ראשון
ענה על אחת מהשאלות 2-1 (35 נקודות)

1. הדמוקרטיה האמריקנית במבחן הזמן – ממלחמת האזרחים למאבק השחורים בשנות ה-50 וה-60
א. הצג את מאפייני מושבות הצפון ואת מאפייני מושבות הדרום. הסבר כיצד ההבדלים במאפיינים אלה גרמו לפרוץ
מלחמת האזרחים האמריקנית (1861). (17 נק')

ב. עיין בקריקטורות שלפניך וענה על השאלה שאחריהן:



קריקטורה 1: למעלה הכיתוב: "וזכור, לא ניתן להשיג דבר ע"י מחאה ברחובות."
על השלטים (מימין): הזדמנויות לעבודה (מוגבל), שירות לציבור (מוגבל ), בתי ספר (מוגבל), דיור (מוגבל(.





קריקטורה 2:
מימין לשמאל: אלימות וקדמה.
 











הסבר ע"פ שתי הקריקטורות וע"פ מה שלמדת את המניעים לכל אחת משתי דרכי המאבק של האפרו-אמריקנים בשנות ה-50 וה-60. הצג שתי פעולות של אחת מדרכי המאבק. (18 נק')




2. ארה"ב כמעצמת על במחצית השנייה של המאה ה-20


א. עיין בקריקטורות הבאות וענה על השאלה שאחריה (בשתי הקריקטורות מופיעים קנדי וחרושצ'וב)






הצג את עיקרי מהלך משבר הטילים בקובה (1962) והסבר ע"פ הקריקטורות כיצד משבר זה שיקף את מאפייני המלחמה הקרה. (17 נק')

ב. הצג שתיים מהסיבות למלחמת וייטנאם, והסבר כיצד מהלכי ו/או תוצאות מלחמה זו השפיעו על החברה האמריקנית. (18 נק')

פרק שני
ענה על אחת מהשאלות 4-3 (15 נקודות)

3. הצג שלושה מביטויי המשבר הכלכלי הגדול של 1929, והסבר כיצד התמודד ממשל רוזוולט עם הביטויים שהצגת.

4. הצג שניים ממוקדי הכוח המשפיעים על הממשל הפדרלי, והסבר כיצד מוקדי הכוח שהצגת השפיעו על עיצוב הקפיטליזם בארה"ב מהשליש האחרון של המאה ה-19 ועד תום התקופה הפרוגרסיבית (1920).


 נושא 7 – יפן המודרנית

ענה על שתי שאלות:
על אחת מהשאלות 6-5 (פרק ראשון) ועל אחת מהשאלות 8-7) (פרק שני)

פרק ראשון
ענה על אחת מהשאלות 6-5 (35 נקודות)

5.האימפריאליזם היפני במזרח הרחוק בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20

א. עיין בקריקטורה הבאה וענה על השאלה שאחריה:

ע"פ הקריקטורה וע"פ מה שלמדת מה היו הגורמים למלחמת סין-יפן (1894-1895).
הסבר כיצד השפיעה רוסיה על תוצאות מלחמה זו. (17 נק')

5ב. עיין בקריקטורה הבאה וענה על השאלה שאחריה:
הכיתובית למטה: "בעיני העולם"


ע"פ הקריקטורה וע"פ מה שלמדת מה היה השינוי במעמדה של יפן בעיני העולם בעקבות מלחמת רוסיה-יפן.
הסבר כיצד שינוי זה בא לידי ביטוי בהסכם פורטסמות'.
(18 נק')

6. שיקומה של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה
א. הסבר את השיקולים של האמריקנים האם להותיר את הקיסר על כנו בסיום מלה"ע השנייה. הצג פעולות נוספות של האמריקנים באחד התחומים הבאים: דה-מיליטריזציה, כינון דמוקרטיה או חינוך. (17 נק')

 ב. הסבר את הגורמים שאפשרו את שיקומה המהיר של יפן מהריסות מלה"ע ה-2. הצג שני ביטויים לשיקום זה.  (18 נק')


פרק שני

ענה על אחת מהשאלות 8-7 (15 נקודות)

7. במחצית השנייה של המאה ה-19 נפתחה יפן למערב.
הסבר מדוע בחרו מנהיגי יפן בדרך זו, והצג את ההשלכות שהיו לפתיחוּת זו על יפן בשניים מהתחומים הבאים: כלכלה, צבא ודת.

8. קרא את הקטע שלפניך וענה על השאלה שאחריו:
"היה מקובל על יפן כי אזור (מנצ'וריה) הוא בריבונות סינית, אבל הריבונות לא יושמה והיא הייתה מעורפלת מדי. מנצ'וריה משכה אליה מתיישבים יפנים, שרצו להתעשר מהר, וכל זאת בעידוד הממשלה בטוקיו. התשתית העיקרית לנוכחות יפן הייתה מסילת הברזל הדרום מנצ'ורית בבעלותה של יפן. מסילה זו הייתה גם המעסיק הגדול. בשנת 1928 החלה סין לסלול מסילת ברזל מקבילה לזו של יפן, ואיימה לפגוע בהכנסותיה. הבעיות של יפן החריפו עקב המשבר הכלכלי העולמי, וכל עוד שרר בה משבר כלכלי עמוק, היא ראתה את עצמה מחויבת להשקיע במנצ'וריה כדי שזו תוכל לספוג כוח עבודה עודף ואוכלוסייה עודפת מאיי הבית."
 (מעובד ע"פ מ' מדזיני, מפורט ארתור עד הירושימה עמ' 89-88)



 הסבר את השיקולים שהובילו להשתלטות יפן על מנצ'וריה ע"פ הקטע. מה היו הפעולות העיקריות שנקטה יפן כדי להשתלט על מנצ'וריה ומה היו התגובות בעולם להשתלטות זו?




בהצלחה!






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה