יום רביעי, 28 בינואר 2015

שיעור היסטוריה מס' 14

1/2/2015
שיעור היסטוריה מס' 14

נושא: מלה"ע ה-1: מדיניות המעצמות במזה"ת ובא"י (תיכון/חט"ב)
שם התכנית: אלנבי נגד סנדרס
הקרב במגידו היה אחד מרגעי השיא במערכה המזרח-תיכונית של בריטניה נגד האימפריה העות'מאנית ונחשב לאחד מגדולי קרבות הפרשים. הקרב התקיים ממש בחודשים האחרונים של המלחמה, ובו התנגשו כוחותיו של אלנבי נגד כוחות של הצבא העות'מני בפיקודו של הגרמני לימן פון סנדרס. תנאי הפתיחה בישרו לבריטים עליונות מוחלטת בתחום השליטה האווירית.
לאחר שהגרמנים פתחו במתקפת אביב באירופה, הועברו כוחות רבים לאירופה, ורק לקראת ספטמבר 1918 אלנבי היה ערוך למתקפה מכרעת, באמצעות דיביזיות הודיות שהגיעו לסיוע. הצבא הטורקי היה בפיקודו של אוטו לימן פון סנדרס הגרמני, חיל האוויר הטורקי היה בנחיתות מוחלטת ולחיל האוויר הבריטי הייתה למעשה שליטה מוחלטת באוויר.

לאחר תמרונים והטעיות, ב-19 בספטמבר, פרצו הכוחות הבריטים ותוך כמה ימים הבקיעו את הקווים של צבא האימפריה העות'מאנית, שהחל לסגת צפונה. כעבור זמן קצר נכנעה לכוחות מדינות ההסכמה.



נושא: הגורמים לצמיחת התנועה הציונית (תיכון)
שם התכנית: פרשת דרייפוס הידועה לשמצה

הפרשה שהסעירה את צרפת לקראת סוף המאה ה-19 ואשר הדיה נשמעו עוד שנים רבות לאחר מכן, בתכנית זו נפרשת בפנינו פרשה זו לפרטיה. החקירה שהביאה להחשדתו של דרייפוס, המשפט הצבאי, ההרשעה וטקס ההשפלה, המאסר באי השדים, המאבק בצרפת לטיהורו ושחרורו, המשפט השני, החנינה והטיהור.

התכנית מתארת באופן חי וצבעוני את המהלכים בפרשה הזו, מציגה את דמויותיהם של אנשי הצבא הצרפתי מחד, ומצדדי דרייפוס מאידך. פורסת בפנינו את סבך האינטרסים והנאמנויות של המעורבים בפרשה. מקום נכבד מוקדש לדמותו של אמיל זולא ותפקידו המרכזי, ולאנטישמיות בשורות הצבא הצרפתי. התכנית מסתיימת בהתייחסות הצרפתית בת זמננו לאותה פרשה. בהקשר הציוני, המשפט היה לאירוע מעצב בחייו האישיים והמדיניים של הרצל, שסיקר את המשפט כעיתונאי של הנוייה פרייה פרסה, ותרם להשקפתו שיש למצוא פתרון מדיני לבעיה היהודית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה