יום חמישי, 29 בינואר 2015

חודש פברואר בהיסטוריה

                              חודש פברואר בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש פברואר:


7 בפברואר - 80 שנה להמצאת משחק הלוח הפופולרי בעולם: "מונופול"- ב-7/2/1935
מונופול: משחק לוח המבוסס על עולם העסקים, שמטרתו היא השגת שליטה על שטחי לוח המשחק באמצעות מהלכי קנייה ומכירה של נדל"ן  המשחק מבוצע תוך כדי סימולציה של מהלכים עסקיים, כשהשחקנים קונים ומוכרים נכסים ובונים מלונות ובתים. המנצח במשחק הוא זה שצובר את הרכוש הרב ביותר בנדל"ן ובמזומן.

הגברים שבנו את אמריקה - פרק 7: יחסי הון שלטון
The Men Who Built America - Taking the White House
"הגברים שבנו את אמריקה" מגוללת את סיפורם של יזמים פרטיים נחושים ובעלי חזון, ששמם הפך לשם נרדף לקפיטליזם, הצלחה ועוצמה. האנשים שהגשימו במלואו את מושג "החלום האמריקני" והפכו את אמריקה תוך חמישים שנה בלבד ממדינה מרוסקת לאחר מלחמת אזרחים קשה, למעצמה עולמית. 
פרק 7: בעל אימפריית הרכבות קורנליוס ונדרבילט, איל הנפט ג'ון די. רוקפלר, תעשיין הפלדה אנדרו קרנגי והבנקאי המילארדר ג'יי פי. מורגן, חוברים יחד במטרה לטרפד כל נסיון לפיקוח פדרלי על פעולותיהם, ולשם כך תורמים הון רב לשלטון.
הגברים שבנו את אמריקה: פרק 7 - יום שבת, 7 בפברואר בשעה 20:45, שידור נוסף למחרת ב-13:40



יום הולדת 60 לסטיב ג'ובס (נולד ב-24/2/1955)
סטיב ג'ובס נחשב לאחד מגדולי הממציאים במאה ה-20 וה-21, איש חזון והמנכ"ל האגדי של חברת "אפל", שהגדירה מחדש את העולם באמצעות הטכנולוגיות פורצות הדרך שפיתחה. ב-5/10/2011, נפטר ג'ובס ממחלת הסרטן.


101 ההמצאות ששינו את העולם

101 Inventions That Changed The World
אאוריקה! מהגלגל ועד לשבב הזעיר, ההמצאות שתככבנה בספיישל "101 ההמצאות ששינו את העולם" משפיעות פעמים רבות על חיי היומיום שלנו בדרכים שלא ידענו על קיומם.  רעיון גדול מתחיל בניצוץ, שלעתים תופס תאוצה ומשנה את העולם. הצורך הוא אבי ההמצאה: הצורך להתגבר על החשיכה הוביל את האדם להמציא את התאורה (נרות). הצורך ביצירת קשר למרחקים הוביל להמצאת הטלפון. אך ישנן המצאות ששינו ועיצבו מחדש את חיינו, הרבה מעבר לגבולות הבית הפרטי שלנו (בזכות המצאה כמו מנוע הקיטור), כוכב הלכת שלנו (המצאת הטלסקופ) והחלומות הפרועים ביותר שלנו (המצאת האינטרנט).

הספירה לאחור של "101 ההמצאות ששינו את העולם" שופכת אור על התושיה וכושר ההמצאת האנושי במיטבו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במגוון צורות וגדלים. חלק מן ההמצאות הללו נולדו מהאמצעים הפשוטים ביותר (המצאת הפטיש), ואילו המצאות אחרות (המטוס, למשל), הגדיקו מחדש את הדמיון האנושי. אך המצאה גדולה או קטנה, כל אחת תשנה לעד את החיים שלנו בכדור הארץ. 
101 ההמצאות ששינו את העולם – יום שלישי, 24 בפברואר בשעות 17:20 ו-23:05


86 שנה ל"טבח יום ולנטיין" ב-14/2/1929
ב-14 בפברואר 1929, במסגרת מלחמת כנופיות עזה בעיר שיקגו, טבחה הכנופיה האיטלקית בראשות אל קפונה, ב-7 מחברי  הכנופיה האירית בנהגת ג'ורג' "באגס" מורן, לאחר שארבו להם, מחופשים לשוטרים.

עולמות אבודים: העיר החשאית של אל קפונה
Lost Worlds: Al Capone's Secret City
עלייתו לצמרת עולם הפשע של המאפיונר האגדי אל קפונה, סימלה את שנות העשרים הנודעות לשמצה בעיר שיקגו. קפונה ושותפיו לפשע הציפו את העיר באלכוהול, שיחדו פקידי ממשל וחיסלו אחד את השני באכזריות חסרת רחמים. במסגרת התכנית נצא למסע מרתק - המשחזר את ימי שיקגו העליזים, שבהם הפשע השתולל ברחובות (ומשם נולדה הקלישאה, "נהיה פה כמו שיקגו!"), ששיאם - ב"טבח יום ולנטיין".
עולמות אבודים: העיר החשאית של אל קפונה - יום שבת,  14 בפברואר בשעות  20:40 ו-00:45 


23 בפברואר – 70 שנה להנפת דגל ארה"ב בקרב איוו ג'ימה ב-23/2/1945
23 בפברואר 1945: עם כיבוש הר סוריבצ'י בקרב איוו ג'ימה המפורסם, חיילים אמריקנים מניפים את דגל ארה"ב ומונצחים בתמונה שהפכה לאחד מסמלי מלחמת העולם השנייה.


מלחמת העולם השניה: הדרך לניצחון: ינואר - מרץ 1945

WWII Countdown to Victory (January – March 1945) 
המרוץ לברלין (ינואר-מרץ 1945): בחזית הים השקט, קרב עקוב מדם מתנהל באי איוו ג'ימה בין הצבא היפני לנחתים האמריקנים. מרבית המערכה במלחמת העולם השנייה בין ארה"ב ליפן התנהלה בשרשרת איים קטנים בים השקט. קרבות קשים פנים-אל-פנים נערכו בין חיילי נחתים אמריקנים לצבא היפני, שהיה נחוש להגן על כל שעל. בפברואר 1945, יצאה ארה"ב למבצע כיבוש האי איוו ג'ימה מידי יפן. לאחר 36 ימי לחימה קשים ועקובים מדם, האי נכבש בידי המרינס האמריקנים. בינתיים באירופה, בעלות הברית מתקדמות לתוך גרמניה בתנועת מלקחיים - ברה"מ ממזרח ושאר בעלות הברית ממערב.
מלה"ע השניה: הדרך לניצחון: ינואר-מרץ 1945 - יום שני, 23 בפברואר בשעות 18:00 ו-23:00

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה