יום חמישי, 29 בינואר 2015

הבית הלבן הסודי

לרגל "יום הנשיאים" בארה"ב, שנחוג מדי שנה בחודש פברואר לציון ימי ההולדת של שניים מגדולי הנשיאים בהיסטוריה האמריקנית - ג'ורג' וושינגטון ואברהם לינקולן, נשדר בבכורה את הספיישל המרתק:

הבית הלבן הסודי  

The Hidden White House  




הספיישל המרתק "הבית הלבן הסודי", מעניק לנו הצצה נדירה ביותר אל הבית הלבן, כפי שלא נחשף לעיני הציבור -  עד עתה. בתכנית נגלה פרטים מרתקים על משכן נשיאי ארה"ב לדורותיהם בשדרות פנסילבניה 1600, וושינגטון - ממערכות בונקרים ותעלות סודיות, דרך דרכי אבטחה מתוחכמות, ועד לגילוי המקום המדויק בו הנשיא עובד וישן.

בתעודה מתראיינים עובדים רבים לשעבר בבית הלבן, המשתפים את הצופים בחוויותיהם האישיות מהמגורים בו, כולל הרופא הנשיאותי, הצלם הנשיאותי, וכן ארי פליישר – ששימש דובר הבית הלבן תחת ממשלו הראשון של הנשיא ג'ורג' וו. בוש (הבן) בשנים 2003-2001.

מעבר להיותו בניין ציבור, הבית הלבן, בו גרו כל נשיאי ארה"ב עד היום (למעט הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון) - מתוכנן כמבצר בלתי-חדיר, שנועד להגן על חיי נשיאי ארה"ב. לאורך כל שטחו מרושת הבית הלבן בחיישנים מתוחכמים הרגישים לחום ותנועה, כדי לזהות פולש בלתי-רצוי למתחם. בממוצע, 4-3 פעמים בשבוע מתייצב אדם בשערי הבית הלבן ודורש לראות את הנשיא. לרוב אנשים אלו אינם עוזבים מרצונם, ולעתים נעצרים ע"י השלטונות. אם מישהו מנסה לטפס על הגדר במטרה לחדור פנימה, הרי שיחידת מיוחדת של השירות החשאי המצוידת בכלבים תעצור את המסתנן בכל דרך אפשרית – כולל חיסולו. הקונספציה של השירות החשאי - למנוע בכל מחיר תרחיש אפשרי של חטיפה ולקיחת בני ערובה בבית הלבן. באופן טבעי, מערך האבטחה בבית הלבן עבר עיבוי רציני בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 בלב האומה. כך לדוגמה, נחשוף כי על-מנת להיכנס עם רכב למתחם, עליך לעבור שלושה שערים גדולים חסיני פיצוץ – צעד אבטחתי חמור שננקט גם כלפי עובדי הבית לבן ואנשי צוותו הבכירים של הנשיא.  אחד המרואיינים בתעודה, העיתונאי הוותיק רונלד קסלר, מספר כי בימים אלו אף נבנה בונקר מסיבי מתחת לבית הלבן, שיכול לעמוד במתקפה גרעינית ומכיל חדר מצב מיוחד, המטרה היא שהנשיא יכול לנהל מצבי חירום בלתי-שגרתיים, מבלי שיצטרכו לנייד אותו מהבית הלבן.

כמו כן, נלמד על חשיבותו של הרופא הנשיאותי הבית הלבן – תפקיד שקיים מאז 1909, כשלרוב הנשיא עצמו בוחר את זהות הרופא האישי שלו. תמיד במרחוק קרוב לנשיא, הרופא הנשיאותי מתלווה לכל מסעותיו ונמצא במעגל הפיזי הקרוב אליו ביותר – מוכן לכל תרחיש אפשרי. בתכנית מתראיינת קוני מריאנו, ששימשה בתפקיד תשע שנים, ומספרת על האחריות הכבדה שהייתה מוטלת על כתפיה מתוקף התפקיד.
משרה נוספת הנחשפת בספיישל, היא משרת הצלם הנשיאותי – שאיושה לראשונה בממשלו של הנשיא ג'ון קנדי. כיום התפקיד כולל גם תיעוד בווידאו, כשהנשיא ברק אובמה הפך לנשיא הראשון בתולדות הבית הלבן שזוכה לצלם וידאו שמנציח רגעים נדירים מאחורי הקלעים, שעד עתה היו נסתרים מעיני הציבור. לצלם הנשיאותי יש אישור כניסה כמעט לכל מקום במתחם הנשיאותי – למעט חדר המצב, שם מתקבלות ההחלטות החשובות ביותר בנוגע לביטחון 
הלאומי האמריקני, תחת מעטה חשאיות ושמירה כבדה ביותר. 
הבית הלבן הסודי - יום שני, 16 בפברואר בשעות 20:30 ו-23:40, שידורים נוספים: יום שישי, 20 בפברואר בשעה 22:10 ויום שבת, 21 בפברואר בשעה 13:00

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה