יום רביעי, 6 בינואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 11



10/1/2016
שיעור היסטוריה מס' 11

נושא: משטר טוטליטרי בעקבות מהפכה – ברית המועצות
שם התכנית: ביוגרפיה: לנין
תכנית השבוע שלנו מתמקדת בסיפורו של המהפכן הקומוניסטי ולדימיר לנין. האיש שהפיל את ב-1917 את שלטון הצאר בן מאות השנים והוביל תנועה מהפכנית שסחפה את אירופה ושינתה את פניה של המאה העשרים.
לנין נולד בשם ולדימיר איליץ' אוליאנוב בעיר המחוז סימבירסק על גדות נהר הוולגה וקיבל חינוך רגיל של ילד מהמעמד הבינוני של רוסיה הצארית, שהייתה עדיין מדינה נחשלת מבחינת רמת התיעוש והטכנולוגיה לעומת מדינות מערב אירופה.
אחיו הבוגר הוצא להורג ב-1887 על השתתפותו בקשר להתנקש בחיי הצאר אלכסנדר השלישי . לאירוע זה הייתה השפעה מכוננת על לנין הנער, אך הוא דווקא סבר שלא טרור אישי הוא הבסיס לשינוי אלא רק תנועה המונית היא שתוכל לערער את שלטון הצאר. עם זאת, הוא גם האמין שאותה תנועה המונית עממית זקוקה ליד מכוונת.
לנין התמסר לאידיאולוגיה המהפכנית. כוחות הביטחון של הצאר הבחינו בפועלו והגלו אותו לסיביר (1900-1897). אחר כך יצא לאירופה. בשוויץ ערך את העיתון "הניצוץ" (איסקרה). בימי מהפכת 1905 חזר לרוסיה אך לא נטל חלק פעיל בניסיון ההפיכה ועם כישלונה חזר לאירופה.
ב-1914, לאחר פרוץ מלה"ע הראשונה טען שיש להפסיק את הפעולות נגד המשטר בזמן המלחמה כי העם צריך להתמודד עם האויבים מבחוץ. ב-1917, היה ברור שמצבה של רוסיה חמור כשהצבא על סף התמוטטות. בראשית שנה זו פרצה מהפכה שהביאה להקמת ממשלה ליברלית בראשות קרנסקי. אך ממשלה זו לא פרשה מהמלחמה והופעלו עליה לחצים מצד הכוחות ששלטו עד המהפכה וגם בקרב הסוציאליסטים הקיצוניים.
ב-1917 חזר לנין בקרון חתום משוויץ, דרך גרמניה (ובהסכמתה!) לרוסיה, לעיר פטרבורג לתחנת פינלנד ומתקבל בהתלהבות. תוך זמן קצר שכנע את שותפיו כי יש בכוחם של הפועלים המהפכנים להפיל את הממשלה הליברלית בבירה. הוא ארגן את אנשיו והפך את מפלגתו לזו היחידה היודעת מהו רצונה והיחידה שידעה להעביר עמדה זו לציבור, כשלנין מבטיח לציבור שתי הבטחות עיקריות להביא לסיום המלחמה ולחלוקה מחדש של הקרקעות.
בנובמבר (אוקטובר לפי הלוח היוליאני שעדיין הונהג ברוסיה) 1917, הצליחו הבולשביקים לתפוס את השלטון והוביל מיד לשלום עם גרמניה במחיר של ויתורים כבדים (הסכם ברסט ליטובסק) והנהיג את "האדומים" יחד עם חבריו לניצחון במלחמת האזרחים הממושכת על הכוחות המלוכנים "הלבנים".
המשטר החדש נלחם כאמור על קיומו ובמסגרת זו נרתמו כל משאבי המדינה לטובת המלחמה כשהמדינה הקצתה את המשאבים על פי הצרכים המידיים- משטר זה של הלאמה וקיצוב כונה אח"כ  "הקומוניזם המלחמתי". בולשביקים קיצוניים ותמימים ראו בשיטה זו כפריצת הדרך לחברה שוויונית.
אך לאחר שבע שנות מלחמה, היה המשק הרוסי, המפגר ממילא, במצב של קריסה ואילו הקומוניזם המלחמתי נכשל שכן כל פעילות מסחרית שותקה, ברוסיה פרץ רעב קשה שהפיל כחמישה מיליון חללים,  והתמרמרות האיכרים גברה והאוכלוסיה העירונית הורעבה והשלטון עמד בסכנת התמוטטות.
לאור קשיים אלה הנהיג לנין ב-1921 מדיניות כלכלית חדשה היא הנא"פ  (נוביאה אקונומיצ'סקאיה פוליטיקה) ועל פיה ביצע לנין נסיגה טקטית, לדבריו, מכמה מעקרונות הקומוניזם לטובת קפיטליזם ממלכתי במשטר של דיקטטורה פרולטרית.
ב-1922 התרופפה בריאותו של לנין, זאת לאחר שכבר נפצע מירי בניסיון התנקשות בחייו ובשנת 1924 מת, כשהוא מאותת שטרוצקי הוא היורש המועדף ושסטלין עלול להיות מסוכן.



נושא: מלחמת העולם הראשונה
שם התכנית: מלחמות העולם – פרק ראשון
הפקת יוקרה של ערוץ ההיסטוריה בת ששה פרקים, המגוללת סיפור דרמטי של שלושה עשורים קטלניים במאה ה-20: שלושים שנים במהלכן התרחשו שתי מלחמות העולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם ואופיים עוצבו בשוחות המלחמה הראשונה והשלכותיה הדרמטיות בשנים שאחריה, שהביאו את העולם על סף חורבן מוחלט במלחמה שנייה.

אדולף היטלר. בניטו מוסוליני. ג'ורג' ס. פטון. שארל דה גול. דגלאס מקארתור. הידקי טוג'ו. לפני שמילאו תפקיד מכריע במלחמת העולם השנייה, כולם שירתו כחיילי חי"ר, טוראים פשוטים או קצינים זוטרים יחסית ב"במלחמה לסיום כל המלחמות" – מלחמת העולם הראשונה. ווינסטון צ'רצ'יל הבריטי, התפטר מתפקידו כשר בממשלה והתגייס מחדש לצבא. פרנקלין רוזוולט, לימים נשיא ארה"ב, היה מזכיר הצי האמריקאי בזמן מלחמת העולם הראשונה. ולדימיר לנין ויוסיף סטלין תכננו את ההשתלטות הקומוניסטית על רוסיה.

מעט יותר מ-20 שנה בלבד מפרידות בין שני העימותים הגדולים ביותר של המאה העשרים: מלחמת העולם הראשונה והשנייה. היסטוריונים רבים טוענים כי אלו לא היו שתי מלחמות נפרדות, אלא רצף מדמם מתמשך אחד, שפגע תחילה בתושבי אירופה בלבד, אך לאחר מכן התרחב לעולם כולו.
כך קורה, שהדמויות המזוהות ביותר עם מלחמת העולם השנייה, שמות מוכרים בכל בית המזוהים עם גבורה בשדה הקרב או, להבדיל, עם פאשיזם רצחני, היו בעצמן מעורבות בשתי מלחמות העולם; תחילה כחיילים לכודים במלחמות השוחות של בלגיה וצרפת (קרבות הסום ו-איפר), ושנים לאחר מכן, כמנהיגי מדינות וגנרלים בכירים, השולחים חיילים למערכה באותן שדות קרב ממש, דוגמת הפלישה לנורמנדי והקרב על הבליטה.

הסדרה היוקרתית, שהופקה במלאת 100 שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914, צולמה בארה"ב ובאירופה, וכוללת ראיונות עם מנהיגים בולטים (דוגמת הגנרל קולין פאוול, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ג'ון מייג'ור, הסנטור ג'ון מקיין, ראש ממשלת איטליה לשעבר מריו מונטי ואחרים, המעניקים תובנות מעניינות על התנהגות מנהיגי העבר במצבי המשבר בהם היו נתונים.

הפרק הראשון חוזר לנקודת הההתחלה, ב-28 ביוני 1914. באותו יום, התנקש קיצוני סרבי בחיי הארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד בסרייבו; ההתנקשות הדרמטית הייתה הגפרור שהצית את להבת מלחמת העולם הראשונה - זו נקודת המוצא של הסדרה רחבת-היריעה והמושקעת, שממשיכה מנקודת זמן זו לתיאור קרבות מלחמת העולם הראשונה, חתימת הסכם ורסאי, עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה, זוועות שואת יהודי אירופה, מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור, ולבסוף, תום מלחמת העולם השנייה וכניעתה של יפן באוגוסט 1945.

בהפקת הסדרה מעורבים היוצרים שאחרים לסדרה משובחת נוספת של ערוץ ההיסטוריה, "הגברים שבנו את אמריקה", ומשלבת קטעי ארכיון נדירים, עיבודיCGI   משוכללים, שחזורים דרמטיים מושקעים וראיונות עם דמויות מפתח עולמיות לצד היסטוריונים המומחים לתקופה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה