יום רביעי, 27 בינואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 14

31/1/2016
שיעור היסטוריה מס' 14

נושא: סיום מלחמת העולם השנייה
שם התכנית: מלחמות העולם – פרק שש

הפקת יוקרה של ערוץ ההיסטוריה בת ששה פרקים, המגוללת סיפור דרמטי של שלושה עשורים קטלניים במאה ה-20: שלושים שנים במהלכן התרחשו שתי מלחמות העולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם ואופיים עוצבו בשוחות המלחמה הראשונה והשלכותיה הדרמטיות בשנים שאחריה, שהביאו את העולם על סף חורבן מוחלט במלחמה שנייה.

אדולף היטלר. בניטו מוסוליני. ג'ורג' ס. פטון. שארל דה גול. דגלאס מקארתור. הידקי טוג'ו. לפני שמילאו תפקיד מכריע במלחמת העולם השנייה, כולם שירתו כחיילי חי"ר, טוראים פשוטים או קצינים זוטרים יחסית ב"במלחמה לסיום כל המלחמות" – מלחמת העולם הראשונה. ווינסטון צ'רצ'יל הבריטי, התפטר מתפקידו כשר בממשלה והתגייס מחדש לצבא. פרנקלין רוזוולט, לימים נשיא ארה"ב, היה מזכיר הצי האמריקאי בזמן מלחמת העולם הראשונה. ולדימיר לנין ויוסיף סטלין תכננו את ההשתלטות הקומוניסטית על רוסיה.

ב-28 ביוני 1914, התנקש קיצוני סרבי בחיי הארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד בסרייבו; ההתנקשות הדרמטית הייתה הגפרור שהצית את להבת מלחמת העולם הראשונה - זו נקודת המוצא של הסדרה רחבת-היריעה והמושקעת, שממשיכה מנקודת זמן זו לתיאור קרבות מלחמת העולם הראשונה, חתימת הסכם ורסאי, עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה, זוועות שואת יהודי אירופה, מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור, ולבסוף, תום מלחמת העולם השנייה וכניעתה של יפן באוגוסט 1945.

בהפקת הסדרה מעורבים היוצרים שאחרים לסדרה משובחת נוספת של ערוץ ההיסטוריה, "הגברים שבנו את אמריקה", ומשלבת קטעי ארכיון נדירים, עיבודיCGI   משוכללים, שחזורים דרמטיים מושקעים וראיונות עם דמויות מפתח עולמיות לצד היסטוריונים המומחים לתקופה.

הפרק השישי והאחרון מתמקד בשנה האחרונה למלה"ע  השנייה – מהפלישה לנורמנדי, עת שכוחות אמריקניים ובריטים ואחרים, הסתערו על חופיה הצפוניים של צרפת בנחיתה הימית הגדולה בהיסטוריה. בכך, סייעו בעלות הברית המערביות, לפצל את הכוח הגרמני המידלדל, בשעה שהוא חוטף מהלומות מהסובייטים גם במזרח. פחות משנה אחרי המתקפה, שם אדולף היטלר קץ לחייו בבונקר בברלין וכשבוע לאחר מכןף חגגו בעלות הברית ניצחון באירופה. להכרעתה המהירה של יפן כעבור שלושה חודשים, נדרשו שתי פצצות אטום – בהירושימה ונגסקי.


נושא: צעדי המשטר בתחום מדיניות הפנים עד 1939
שם התכנית: ליל הסכינים הארוכות
אירוע טרור נאצי פנים מפלגתי שזכה לכינוי המצמרר "ליל הסכינים הארוכות". ב-30.6.1934, הורה היטלר לערוך מבצע טיהור קטלני בקרב בכירי המיליציה הצבאית ה-SA, ובראשם מפקדו, ארנסט רהם, עקב חששו מעליית כוחם על חשבון הצבא הגרמני. בעקבות אירועי "ליל הסכינים הארוכות" ארגון ה-SA דעך וכוכבו של ארגון ה-SS דרך. היה זה אחד מהצעדים המרכזיים שסייעו להיטלר לבסס את שלטונו הדיקטטורי בגרמניה.

יש לזכור, היטלר והמפלגה הנאצית תפסו את השלטון בגרמניה ב-30 בינואר 1933 על רקע של משבר כלכלי וחוסר יציבות חברתי ומונה על ידי הנשיא הינדנבורג כמעין שסתום ללחצים אלה. להיטלר היו כמובן תכניות אחרות והוא נאחז בהזדמנות ההיסטורית שנקרתה בדרכו ופתח בשורת מהלכים שסייעו לבסס את הנאציזם בגרמניה. היטלר היה מודע לכך שיזדקק לתמיכה של שני גורמים משמעותיים בחברה הגרמנית כדי לממש את תכניותיו – הצבא והתעשיינים.

לשם התקרבות לגורמים אלה ולביסוס כוחו, בחר ל הקריב את חבריו בארגון ה-SA (פלוגות הסער), אותו ארגון מיליטריסטי בראשות ארנסט רהם שתמך בהיטלר מראשית הדרך והיווה זרוע להטלת טרור בקרב יריבי המפלגה. לאחר שתפס היטלר את השלטון, ביקשו אנשי ה-SA לקבל את גמולם ובאו בדרישות לחזק את הפן הסוציאליסטי של המפלגה ולשלב את יחידות ה-SA בוורמאכט (הצבא הגרמני) בדרך להשתלטות מלאה עליו.

היטלר היה מעוניין להשיג את תמיכת התעשיינים, שהתנגדו לתיקונים הסוציאליים של ה-SA,  ומפקדי הוורמאכט, שלא התלהבו בלשון המעטה משילוב אנשי ה-SA ביחידותיהם. בנוסף, הוא ראה בדרישות ה-SA איום על שלטונו ולפיכך החליט בפעולה אחת להשיג את שתי המטרות – גם את תמיכת מוקדי הכוח (התעשיינים והצבא) וגם את חיסול האיום שהציב ה-SA.
לפיכך, הורה היטלר לאנשי ה-SS לחסל את צמרת ה-SA. אנשי ה-SS ששאפו לחזק את מעמדם ביצעו את הפעולה בליל ה-30/6/1934 וטבחו בכ-1000 איש, ביניהם גם לא נאצים השנואים על היטלר, כמו הקאנצלר שקדם לו, קורט פון שלייכר.

פעולה זו סייעה להיטלר להשיג את תמיכת הצבא למינויו כנשיא, שהיה מוגדר ע"פ החוקה כמפקד העליון של הצבא. וכך,  לאחר מותו של הינדנבורג באוגוסט 1934, מיזג היטלר את משרות הקאנצלר והנשיא והחזיק בתואר "פיהרר", רייכסקאנצלר וראש הצבא (כשחיילי הוורמאכט נשבעו לו אישית). צעד זה הבהיר שהשלטון הנאצי לא בוחל בשום אמצעי של טרור לחזק את כוחו, גם אם יש לחסל מי שהיו בעלי ברית נאמנים. בריכוז סמכויות הקאנצלר והנשיא יחד הבטיח היטלר את עליונותו כמנהיג אחד עליון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה