יום חמישי, 28 בינואר 2016

חודש פברואר בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש פברואר:

74 שנה לחיסול אברהם "יאיר" שטרן ב-12/2/1942
יאיר: בדמי תחיי לעד
תעודה מרתקת הסוקרת את חייו, פועלו ומותו של אברהם שטרן, מנהיג מחתרת הלח"י.
לפני 74 שנה, ב-12 בפברואר 1942 חוסל בדם קר אברהם שטרן ("יאיר" בשמו המחתרתי) ע"י הבריטים בדירת מסתור בלב תל אביב. יאיר שטרן היה איש רב-פעלים ומעללים - משורר, הוגה דעות ומנהיג מחתרת מיתולוגי.

חייו הקצרים היו מלאי ניגודים וסתירות - הוא נע בין להט אהבתו הרומנטית לאהובתו רוני, לבין כיסופי מוות והקרבה. לכולם נתן ביטוי בשיריו ובהגותו. שטרן היה רומנטיקן, משורר והוגה דעות חריף קיצוני, בעל דעות מוצקות לגבי גורלו של העם היהודי והדרך הנכונה להשגת מדינה עצמאית לעם היהודי.ייחודו של הסרט, הוא במסע האישי שעורך בנו, יאיר, שנולד חודשים ספורים לאחר הרצח, בשבילי החיים והפעילות של אביו. מסובאלק פולין, בה נולד ב-1907, דרך ירושלים בה למד באוניברסיטה, פירנצה, בה ביקש להשלים את לימודיו האקדמיים, ועד תל אביב, העיר בה בוצעו הפעולות הראשונות של המחתרת הלח"י והדירה בה נרצח לבסוף. 

בתחילת מלחמת העולם השנייה, פילג שטרן את האצ"ל (הארגון הצבאי הלאומי) בה היה מפקד בכיר.
שטרן קרא להמשיך את המלחמה בבריטים - ה"הכובש הזר" - גם תוך כדי המלחמה העולמית. כשפיקד על פעולות אלימות נגד הבריטים וניסה לקשור קשר עם גרמניה הנאצית כדי להציל יהודים, הוא נחשף  על ידי הבולשת הבריטית. שטרן ואנשיו נרדפו ועל ראשו הוטל פסק דין מוות, ללא מאסר וללא משפט.תמונותיו ותמונות חבריו הופיעו בכל העיתונים ועל לוחות המודעות. הציבור היהודי נקרא להסגירו לשלטונות תמורת סכומי כסף גדולים. דמותו, פועלו ושירתו היו מופת ומיתוס לח"י בשנות פעילותה, עד להקמת מדינת ישראל .בימוי: יהודה קווה.
יאיר: בדמי לעדת חיי– יום שישי, 12 בפברואר בשעות 18:40 ו-23:50, שידור נוסף למחרת ב-20:05


73 שנה ליום עליית ילדי טהרן לארץ ישראל ב-18/2/1943
המסע של ילדי טהרן
סרט מרתק המגולל את סיפור חילוצם של למעלה מ-700 ילדים יהודים, רובם יתומים, מפולין הכבושה, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה והבאתם לארץ-ישראל. היה זה מבצע יחיד במינו שהביא את הניצולים לארץ בשנת 1943, לאחר נתיב נדודים נפתל ורב תחנות, ובהן טהרן. זאת הייתה הפגישה הראשונה של הישוב בארץ, שעדיין לא ידע על ממדי השואה, עם פליטי המלחמה.

כשהשמועה אודות הגעתם של הילדים לטהרן הגיעה לארץ ישראל, שלחה הסוכנות היהודית שליחים, בראשם ציפורה שרתוק, לטפל בילדים ולחלץ ילדים יהודים רבים ככל האפשר מבתי היתומים הפולנים. בתחילת ינואר 1943,לאחר מאמצים מדיניים רבים בניצוחו של משה שרתוק (שרת) ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית,העניקו הבריטים לילדים (שכונו מעתה "ילדי טהרן") רישיונות עליה לארץ ישראל. כ-700 ילדי טהרן בלווי המדריכים ושליחי הסוכנות, יצאו למסע האחרון בנתיב הייסורים. מפרס דרך הים לקראצ'י בהודו, ומשם, דרך האוקיאנוס ההודי הממוקש, לסואץ. ב-18 בפברואר 1943 הגיעה רכבת ילדי טהרן לעזה, ודרך המושבות רחובות וחדרה, לעתלית.ילדי טהרן היו הקבוצה הגדולה הראשונה של ניצולי שואה שהגיעה לארץ ישראל מאירופה הכבושה. פעילי המחלקה לעלית הנוער של הסוכנות היהודית בראשות הנרייטה סולד קיבלו את פניהם של ילדי טהרן ודאגו לקליטתם, וסיפורם נצרב בהיסטוריה של המדינה המתהווה כסיפור הישרדות מופתי.
המסע של ילדי טהרן - יום חמישי, 18 בפברואר בשעה 20:20, שידור נוסף למחרת בשעות 18:40- ו-23:50, ויום שבת, 20 בפברואר ב-21:05


30 שנה לעליית אסיר ציון נתן שרנסקי מברית המועצות לישראל
נתן שרנסקי - ביוגרפיה
אסיר הציון לשעבר נתן שרנסקי, התפרסם בכל העולם כשניהל מאבק עיקש בשלטונות ברה"מ על הזכות לעלות לישראל. לאחר שישב תשע שנים בכלא הסובייטי (ואף שבת רעב במשך 400 יום במצטבר), הוא עלה לארץ במסגרת עסקת חילופי מרגלים ב-1986, והפך לדמות בולטת בציבוריות הישראלית.

באביב 1985, עם עליית גורבצ'וב לשלטון בברה"מ, העלתה ארה"ב דרישה לשחרר את שרנסקי ואת חתן פרס נובל, אנדריי סחרוב.לאחר תשע שנים בתנאי מאסר קשים ביותר, שוחרר שרנסקי בעסקת חילופי מרגלים המפורסמת ביותר בתולדות המלחמה הקרה. בלילה נחת שרנסקי בישראל, וזכה לקבלת פנים ממלכתית. במעמד זה ניתנה לו תעודת עולה והוא שינה שמו לנתן. בתקופה הקצרה שלאחר שחרורו הלך עם אביטל יד ביד מהחשש פן יתעורר ויגלה שהוא בצינוק.לאחר עלייתו ארצה פעל שרנסקי רבות למען זכויות אדם בעולם. הוא ניצל את המומנטום בדעת הקהל העולמית לגבי מצב יהדות ברה", וניצל כל במה אפשרית לקריאה לשחרר את מאות אלפי היהודים שנותרו מאחורי חומת הברזל בברה"מ. במסגרת פעילותו קיבל נתן בשנת 89' מידי נשיא ארה"ב רונלד רייגן, את מדליית החירות.

במשך שנים ראה שרנסקי את מאבקו כא-פוליטי, עד אשר בשלה בו התובנה כי ישראל היא מדינה שאוהבת עלייה, אך לא את העולים, ולכן החליט להיכנס לחיים הפוליטיים. ב-1995 הקים שרנסקי את תנועת "ישראל בעלייה". בבחירות 96' זכה ב-7 מושבים והצטרף לקואליציה שהקים ראש הממשלה הנבחר, בנימין נתניהו. במהלך שנות כהונתו בכנסת שימש שרנסקי בתפקידים רבים: שר התעשייה והמסחר, שר הפנים, סגן ראש הממשלה, שר הבינוי והשיכון, שר לענייני ירושלים וחבר בוועדות שונות. כיום משמש שרנסקי כיו"ר הסוכנות היהודית.
נתן שרנסקי: ביוגרפיה - יום חמישי, 11 בפברואר בשעות 17:25 ו-23:00, שידור נוסף למחרת בשישי, 12 בפברואר ב-20:00 ושבת, 13 בפברואר ב-14:35


100 שנה לפרוץ קרב ורדן במלחמת העולם הראשונה ב-21/2/1916
מלחמות העולם: מבחן תחת לחץ
The World Wars: Trial By Fire

הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 1: יריות מתנקש קטלניות בארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד, הן הגפרור שמצית את מלחמת העולם הראשונה בקיץ 1914; אחד הקרבות המרכזיים במלחמה נערך בוורדן שבצפון-מזרח צרפת. מה שהחל במתקפה גרמנית על שרשרת מוצבים צרפתיים, הפך למלחמת התשה אכזרית שנמשכה עשרה חודשים, בעלת השלכות דרמטיות על המשך המלחמה כולה.
מלחמות העולם: פרק 1 – מבחן תחת לחץ - יום ראשון, 21 בפברואר, בשעות 17:10 ו-23:05



71 שנה לפתיחת ועידת יאלטה ב-4/2/1945
מלחמות העולם:  השלום המיוחל
The World Wars: Peace at Last
הסיפור הדרמטי של שלושה עשורים בהם התרחשו שתי מלחמות עולם, דרך עיני המנהיגים שאישיותם עוצבה בשנים אלו. פרק 6: הפלישה לנורמנדי מביאה לתפנית בלחימה. ב-4 בפברואר 1945, מנהיגי ארה"ב, ברה"מ ובריטניה – רוזוולט, סטלין וצ'רצ'יל נפגשים באיראן במסגרת "ועידת יאלטה", כדי לדון בחלוקת אזורי השפעה ושטחים טריטוריאליים בין בעלות הברית, שכבר היה ברור כי הן עומדות להכריע את מדינות הציר ולנצח במלחמה. כל אחד מהמנהיגים הגיע מצויד באג'נדה שונה משל עמיתו, וניתן היה לזהות כבר כאן את שורשיה של "המלחמה הקרה" שתפרוץ לאחר תום המלחמה. 
מלחמות העולם: פרק 6 – השלום המיוחל - יום חמישי, 4 בפברואר בשעה 19:00, שידור נוסף למחרת בשעות 13:00 ו-19:25 ויום שבת, 5 בפברואר ב-10:00


87 שנה ל"טבח יום ולנטיין" ב-14/2/1929
ב-14 בפברואר 1929, במסגרת מלחמת כנופיות עזה בעיר שיקגו, טבחה הכנופיה האיטלקית בראשות אל קפונה, ב-7 מחברי  הכנופיה האירית בהנהגת ג'ורג' "באגס" מורן, לאחר שארבו להם, מחופשים לשוטרים.
העיר החשאית של אל קפונה
Lost Worlds: Al Capone's Secret City 
עלייתו לצמרת עולם הפשע של המאפיונר האגדי אל קפונה, סימלה את שנות העשרים הנודעות לשמצה בעיר שיקגו. קפונה ושותפיו לפשע הציפו את העיר באלכוהול, שיחדו פקידי ממשל וחיסלו אחד את השני באכזריות חסרת רחמים. במסגרת


התכנית נצא למסע מרתק - המשחזר את ימי שיקגו העליזים, שבהם הפשע השתולל ברחובות (ומשם נולדה הקלישאה, "נהיה פה כמו שיקגו!"), ששיאם - ב"טבח יום ולנטיין".
עולמות אבודים: העיר החשאית של אל קפונה - יום ראשון, 14 בפברואר בשעות 17:15 ו-23:40


יום הנשיאים בארה"ב ב-15 בפברואר
לרגל "יום הנשיאים" בארה"ב, שנחוג מדי שנה בחודש פברואר לציון ימי ההולדת של שניים מגדולי הנשיאים בהיסטוריה האמריקנית - ג'ורג' וושינגטון ואברהם לינקולן, נשדר בבכורה את הספיישל המרתק:

הבית הלבן הסודי
The Hidden White House 
ספיישל מרתק, המעניק לנו הצצה נדירה ביותר אל הבית הלבן, כפי שלא נחשף לעיני הציבור -  עד עתה. בתכנית נגלה פרטים מרתקים על משכן נשיאי ארה"ב לדורותיהם בשדרות פנסילבניה 1600, וושינגטון - ממערכות בונקרים ותעלות סודיות, דרך דרכי אבטחה מתוחכמות, ועד לגילוי המקום המדויק בו הנשיא עובד וישן.
בתעודה מתראיינים עובדים רבים לשעבר בבית הלבן, המשתפים אותנו בחוויית המגורים בו, כולל הרופא הנשיאותי, הצלם הנשיאותי, וכן ארי פליישר, ששימש דובר הבית הלבן תחת ממשלו הראשון של הנשיא ג'ורג' וו. בוש.

מעבר להיותו בניין ציבור, הבית הלבן, בו גרו כל נשיאי ארה"ב עד היום (למעט הנשיא הראשון, ג'ורג' וושינגטון) - מתוכנן כמבצר בלתי-חדיר, שנועד להגן על חיי נשיאי ארה"ב.לאורך כל שטחו מרושת הבית הלבן בחיישנים מתוחכמים הרגישים לחום ותנועה, כדי לזהות פולש בלתי-רצוי למתחם. אם מישהו מנסה לטפס על הגדר במטרה לחדור פנימה, הרי שיחידת מיוחדת של השירות החשאי המצוידת בכלבים תעצור את המסתנן בכל דרך אפשרית – כולל חיסולו. אסטרטגיית השירות החשאי: למנוע בכל מחיר תרחיש אפשרי של חטיפה ולקיחת בני ערובה בבית הלבן.באופן טבעי, מערך האבטחה בבית הלבן עבר עיבוי רציני בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 בלב האומה. כך לדוגמה, נחשוף כי בימים אלו נבנה בונקר מסיבי מתחת לבית הלבן, שיכול לעמוד במתקפה גרעינית ומכיל חדר מצב מיוחד,המטרה היא שהנשיא יכול לנהל מצבי חירום בלתי-שגרתיים, מבלי שיצטרכו לנייד אותו מהבית הלבן.
כמו כן, נלמד על חשיבות הרופא הנשיאותי– תפקיד שקיים מאז 1909. הרופא הנשיאותי מתלווה לכל מסעותיו ונמצא במעגל הפיזי הקרוב אליו ביותר – מוכן לכל תרחיש אפשרי. בתכנית מתראיינת קוני מריאנו, ששימשה בתפקיד תשע שנים, ומספרת על האחריות הכבדה שהייתה מוטלת על כתפיה מתוקף התפקיד.
הבית הלבן הסודי - יום שני, 15בפברואר בשעה 20:35, שידור נוסף למחרת בשעה 15:35


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה