יום רביעי, 2 במרץ 2016

שיעור היסטוריה מס' 19

6/3/2016
שיעור היסטוריה מס' 19

נושא: המפנה במלה"ע ה-2 וכניעת גרמניה
שם התכנית: הימים האחרונים של הנאצים – פרק שישי
לציון 70 שנה לנפילת המשטר הנאצי, הפיק ערוץ ההיסטוריה את סדרת היוקרה בת ששת הפרקים "הימים האחרונים של הנאצים": סדרת דוקו-דרמה מרתקת, המגוללת סיפור שכמעט ולא סופר ולא שודר מעל מרקעי הטלוויזיה -  עד היום - ההיסטוריה האפלה של התנועה הנאצית – מנקודת המבט של הנאצים עצמם.

ב-1945, לאחר כניעתה של גרמניה הנאצית בתום שש שנות מלחמה עולמית עקובה מדם, עצרו בעלות הברית אלפי נאצים-לשעבר לצורכי תשאול ותחקור. החקירות מאירות העיניים הללו, נשכחו עם השנים ונזנחו בשולי דפי ההיסטוריה. יוצרי הסדרה "הימים האחרונים של הנאצים" עושה שימוש נרחב בחומרי החקירה הללו, ומציגה באופן דרמטי וחסר תקדים, עדויות מצמררות של מפקדי מחנות השמדה, מומחי תעמולה, רופאים, גנרלים ואדריכלים נאציים, וכן חברי תנועת הנוער ההיטלראי, המעניקים לצופים תובנה מעמיקה על דרך החשיבה של הגרמנים, בשנות משטרו האפל של היטלר.

"הימים האחרונים של הנאצים", מספקת לנו הצצה מקרוב על המניעים ואופני הפעולה של המשטר הרשע ביותר בהיסטוריה – מתוך הפרספקטיבה שלו. בין עדי מפתח שעדותם תובא במהלך פרקי הסדרה (דרך שחזורים דרמטיים): רודלף הס - מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ, יוליוס שטרייכר – מראשי מכונת התעמולה הנאצית, אלברט שפר – הארכיטקט הרשמי של התנועה הנאצית, חבר אישי קרוב של היטלר ושר החימוש בזמן מלחמה, והרופא הנאצי הבכיר ד"ר קרל גבהרדט, שהיה אחראי על עריכת ניסויים מזעזעים באסירים במחנות הריכוז ראוונבסרוק ואושוויץ.
הסדרה אף כוללת קטעי ארכיון נדירים מימי השלטון הנאצי בגרמניה, ראיונות עם היסטוריונים מומחים לנושא, השופכים אור נוסף על אישיותם של האנשים שמילאו תפקידים שונים במנגנון הרשע הנאצי.

פרק שישי: מושמעות עדויות של גורמים שונים ביחס לאירועים שהתרחשו בסיום המלחמה, על רקע התפרקותה של גרמניה הנאצית בכל חזיתות המלחמה – אם במזרח מול הצבא האדום ואם במערב מול הכוחות המשולבים בראשות ארה"ב ובריטניה.

נושא: הפלישה לנורמנדי
שם התכנית: הסרטים האבודים של מלה"ע ה-2: פרק 5
"הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה", היא הסדרה התיעודית הראשונה בהיסטוריה בה כל סרטי המלחמה מוצגים בפני הצופים בצבע ובטכנולוגיית HD באיכות הטכנית הגבוהה ביותר. פרקי הסדרה, מציגים את המלחמה מנקודת מבטם האישית של 12 חיילים אמריקנים שהשתתפו בקרבות הבולטים של המלחמה, וניהלו במקביל יומנים אישיים בהם פירטו את חוויית הלחימה המצמררות שעברו. 
הסרטים המקוריים צולמו אמנם כולם בצבע (דבר נדיר באותן שנים), אך איכותם הטכנית דרשה שדרוג טכני עצום על-מנת שניתן היה לשדרם. לאחר עבודת תחקיר מאומצת של שנתיים וחצי, הצליחו יוצרי הסדרה למצוא ולאסוף בארכיונים ובבתים פרטיים מרחבי העולם אלפי שעות של סרטי ארכיון נדירים שצולמו בזמן הקרבות - 3,000 שעות ליתר דיוק - לערוך להם שחזור דיגיטלי - ולהציג את מראות המלחמה באופן חד, בהיר ומוחשי כפי שטרם נראה על מסך הטלוויזיה. הצופים בבית יחזו במטחי האש וישמעו את רעמי התותחים ויקבלו את התחושה כאילו הם עצמם נוכחים בשדות הקרב.  כמו כן, כתוצאה מהסכם שיתוף פעולה תוכני שנחת בין ערוץ ההיסטוריה העולמי לספריית הקונגרס האמריקני, במהלך הסדרה יושמעו הקלטות אודיו נדירות מהמלחמה, כפי שנשתמרו בספריה. 

דרך הסיפורים האישיים של החיילים ועל רקע התמונות המדהימות משדה הקרב, הסדרה מאפשרת לצופים הזדמנות להגיע קרוב ככל הניתן לאירועים כפי שהתרחשו, ולהרגיש כאילו הם עצמם חלק מההיסטוריה המתרחשת מול עיניהם ברגע זה על המסך הקטן. 

את הסדרה מלווה בקולו השחקן זוכה ה"אמי" גארי סיניז ("פורסט גאמפ", "C.S.I. NY").  שחקנים מובילים נוספים (רוב לאו, אל.אל. קול ג'יי, סטיב זאן, איימי סמארט, וג'וש לוקאס) תורמים אף הם את קולם לפרוייקט היוקרתי, כאשר כל אחד מהם מקריין את מכתביו ויומניו של אחד מ-12 החיילים האמריקנים שסיפורו מובא בסדרה.

פרק 5: ב-1944, ארה"ב כבר במצב של מתקפה, אך התקוות לניצחון מהיר עדיין בוסריות. סגן צ'רלס שפל נפגע בדרכו לחופי נורמנדי ונשלח להתאוששות בבית חולים אנגלי. באוקיאנוס השקט, הכתב רוברט שרוד מתלווה למתקפה המסיבית על האי סאיפן, בו משלמים אזרחים יפנים מחיר כבד על חלקה של מולדתם במלחמה. ואילו המגויס לצי, ג'ק יוסן, מספיק לטעום אקשן יוצא דופן בחזית האטלנטית, לפני שנשלח לחזית הפסיפית המאיימת. כשסגן שפל חוזר ליחידתו 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה