יום רביעי, 30 במרץ 2016

חודש אפריל בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש אפריל:

55 שנה לפתיחת משפט אייכמן ב-11/4/1961
ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט
 Nazis: Ultimate Evil
אדולף היטלר, מנהיג הרייך השלישי העריץ ששלט בגרמניה הנאצית, שהיה אחראי לשואת יהודי אירופה ויזם מלחמה עולמית שהסתיימה במותם של כ-60 מיליון בני אדם, מייצג עד היום עבור רבים את הרוע האולטימטיבי.
אך היטלר לא פעל לבד. היקף הזוועות שביצעה המפלגה הנאצית הצריך מנגנון שלם שיכול היה לבצע אותה: החל מעילית אינטלקטואלית שהעניקה לגיטימציה לרעיונות היטלר בעיני הציבור, דרך פקידות בירוקרטית שביצעה את הוראותיו ביעילות חסרת רחמים, וכלה בבריונים אלימים בדרגים הנמוכים של המפלגה, שיישמו בשטח את הוראות המפלגה באופן אכזרי ביותר כלפי קורבנותיהם המיועדים. 

מי היו אותם אנשים? כיצד הפכו לחלק אינטגרלי ממנגנון הרשע הנאצי? הסרט מתמקד בדמויות המפתח בהנהגה הנאצית ובוחן את התפקיד שמילאו בשלטון הרייך השלישי: אדולף אייכמן, הרמן גרינג, יוזף גבלס, היינריך הימלר ויוזף מנגלה.
יום שני, 11 באפריל בשעות  18:15 ו-00:10

71 שנה לשחרור מחנה הריכוז דכאו
משחררי המחנות
"אפילו לא ידעתי מה פירוש המונח 'מחנה ריכוז'. כעת אני יודע." - ג'ימי ג'נטרי, חייל בצבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה, ממשחררי מחנה הריכוז דכאו. ב-29 באפריל 1945, שיחררו חיילי בעלות הברית את מחנה הריכוז דכאו, אירוע היסטורי שנחקק לעד בזכרונם של ניצולי המחנה, והחיילים האמריקנים הצעירים שהשתתפו בשחרורו.

הסרט "משחררי המחנות", הפקה מיוחדת של ערוץ ההיסטוריה הגרמני, הינו תעודה מרגשת המגוללת את סיפור שחרור מחנה הריכוז, מנקודת מבטם של החיילים האמריקאים שהשתתפו בפעולת השחרור, וכוללת ראיונות מצמררים עם מעט הניצולים ששרדו את דכאו - אסירים לשעבר במחנה, לצד חיילים שנטלו חלק בפעולת השחרור. רגע השיא של הסרט מגיע, כשאחד ממשוחררי דכאו, פוגש את החייל ששיחרר אותו. המרואיינים משתפים לראשונה בפומבי בחוויות הקשות שהיו מנת חלקם בזמן שחרור מחנה דכאו; החוויות שעברו, עיצבו וממשיכות לעצב את חייהם. הסרט אף מכיל צילומים נדירים בצבע של האירועים הדרמטיים שהתחוללו סביב שחרור מחנה דכאו, שטרם ראו אור עד היום.
 יום שישי, 29 באפריל בשעה 21:45, שידור נוסף למחרת בשעה 15:15

30 שנה לאסון הכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-26/4/1986
העולם אחרי האנושות יום רביעי
ספיישל עוצר נשימה וגדוש אפקטים ויזואליים, מנסה לענות על השאלה ולהמחיש כיצד ייראה העולם... ללא בני אדם. מה יקרה לכדור הארץ אם הגזע האנושי ייעלם באופן פתאומי מעל פני האדמה בגלל אסון אקולוגי, דליפה גרעינית או מגיפה קטלנית? אלו מערכות אקולוגיות ישרדו בעולם כזה, אם בכלל? מה יוותר מהעולם המתועש המאפיין אותנו כיום? החל מהשרידים של ציביליזציות עתיקות שהיו ואינן עוד, ועד לערים מודרניות שחוו הרס וחורבן עקב אסונות טבע, ההיסטוריה מספקת לנו שלל תשובות אפשריות בנוגע לשאלות אלו, כפי שנראה ב"העולם אחרי האנושות".
לצורך המחשה של הצפוי לקרות בעולם, נבקר בעיר הרפאים האוקראינית פריפיאט, שננטשה לאחר אסון דליפת הכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-1986, ומהווה עדות מצמררת לפוטנציאל ההרס העצמי של המין האנושי. 

מדענים משלל תחומים, מציירים קווים לדמותו של כדור הארץ בימים, בחודשים ובשנים שלאחר הכחדת המין האנושי. כמו כן, נציג מבט לעבר העתיד הרחוק יותר, ונציג תמונה של ערים בעולם נטול בני-אדם - בניינים יקרסו, תהליכי קיפאון והפשרה יחריבו כבישים ומדרכות, מערכת רכבות התחתית תוצף. אילו זני בעלי חיים ישרדו? עד מתי יעמדו על תלם המתקנים והבניינים המאכלסים בני אדם? האם המין האנושי יוכל להופיע שוב מעל פני האדמה? 
 27 באפריל בשעה 21:20, שידור נוסף למחרת ב-12:35


155 שנה לפרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית ב-12/4/1861
מלחמת האזרחים בצבע: פרק 1 - 
סיפור מלחמת האזרחים האמריקנית, שעיצבה את פני ארה"ב; כולל מאות תמונות נדירות מהמלחמה שעברו המרה לצבע. פרק 1: הדרך למלחמה: הפרק הראשון של המיני-סדרה המרתקת, סוקר את הרקע הפוליטי והתרבותי למלחמה, כשסוגיות כמו עבדות האפרו-אמריקנים וסמכויות המדינות מול עליונות הברית, גורמות לקרע עמוק בין הצפון לדרום. הקיטוב ההולך וגובר גורם לפילוג פנימי בתוך משפחות ובין אחים, ומלחמת אזרחים הופכת לעובדה בלתי-נמנעת.
שלישי, 12 אפריל ב- 18:05 ו-00:00, שידור נוסף למחרת ב-11:20




104 שנה לטביעת האנייה טיטניק ב-15/4/1912
טיטניק: רוחות במצולות
סרט תיעודי מרהיב בו חוזר הבמאי עטור הפרסים ג'יימס קמרון ("טיטניק", "אוואטאר") אל מקור ההשראה הגדול ביותר שלו: אניית הנוסעים ה"טיטניק",ששקעה למצולות ב-15 באפריל 1912, באחת הטרגדיות הימיות הגדולות בהיסטוריה. הסרט מתעד באופן מוחשי ביותר בעזרת צילומים עוצרי נשימה את שלל ההרפתקאות, הקשיים והמהמורות של הצוות בניסיונו לאתר ולהגיע לנקודה שבה נמצאים שברי אניית הפאר. קמרון וצוותו עולים על גבי ספינת מחקר רוסית, וצוללים למעמקי האוקיינוס כדי להגיע לשברי האנייה המיתולוגית, שסיימה את חייה בטרגדיה נוראית ולגלות את מקום קבורתם של 1,517 נוסעים ואנשי צוות שנהרגו עת התנגשה בקרחון ושקעה למצולות.

לצורך עשיית הסרט "טיטניק: רוחות במצולות", נבנו במיוחד שתי צוללות זעירות לא-מאויישות המופעלות באמצעות שלט רחוק, ומאפשרות קירבה מקסימלית לשרידי ה"טיטניק". כמו כן, הסרט כולל קטעי ארכיון נדירים הנחשפים כעת לראשונה, לצד טכנולוגיית CGI מרהיבה ושחזורים דרמטיים, המאפשרים לצופים לחוות את החיים על הטיטניק כאילו שהשנה היא 1912 - להיכנס 'וירטואלית' אל תוך בטן האנייה לגלות אותה מחדש.
 יום שישי, 15 באפריל בשעה 18:50, שידור נוסף למחרת ב-11:25

יום הולדת לעיר רומא!
רומא העתיקה: חיים בחטא 
לפי המסורת הרומאית, ב-21 באפריל, שנת 753 לפני הספירה, נוסדה העיר רומא על-ידי האחים התאומים רמוס ורומולוס, שהיה למלכה הראשון של העיר. ערוץ ההיסטוריה מציין את האירוע המיתולוגי-היסטורי ומשדר מספר תכניות העוסקות בעיר שלא נבנתה ביום:
רומא העתיקה: חיים בחטא    Roman Vice
פריחת האימפריה הרומית בעת העתיקה הביאה עמה גם תופעות של שחיתות, אכזריות והפקרות מוסרית ברמות חסרות תקדים. קיסרים כמו אוגוסטוס, טיבריוס ונירון בנו את האימפריה הגדולה מכולן, אך גם הגדירו מחדש את המושג "סדום ועמורה".
יום חמישי, 21  באפריל בשעות 18:10 ו-23:25

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה