יום רביעי, 30 במרץ 2016

כדור הארץ הסודי

כדור הארץ הסודי
Secret Earth 


מה יקרה אם חלילה יתפרץ הסופר הר געש המצוי בתוככי הפארק הלאומי האמריקני הנודע ילוסטון? 
החל משנת 1923, האדמה שמתחת להר הגעש העוצמתי מצויה בתהליך התנפחות, ולפי חישובי המדענים, אנחנו נמצאים ב"איחור" של 40,000 שנה מהתאריך שבו היה אמור הר הגעש להתפרץ – אגב, התפרצות שכזו, אם וכאשר תקרה, תמחק חלקים גדולים של ארה"ב. 

'הפצצה המתקתקת' בפארק ילוסטון, ניצבת בלב הספיישל המרתק, אותו מגיש קרייג בילס, מחנך בלתי-שגרתי שאף זכה בתואר "המורה המצטיין למדעים" של מדינת מונטנה לשנת 2015. הילס הוא אדם בעל משימה: לחקור ולחשוף את הסודות המפתיעים ביותר שנמצאים בכדור הארץ. לדעתו, העולם הוא כיתת הלימוד המושלמת, והדרך לגלות עליו עובדות חדשות, היא באמצעות עריכת ניסויים יוצאי-דופן בשטח. 
ב-"כדור הארץ הסודי", בילס יוצא לחקור את הר הגעש המאיים, שכבר התפרץ במהלך ההיסטוריה שלוש פעמים בעוצמה חסרת תקדים. תחילה הוא מגלה מתי הייתה ההתפרצות האחרונה שלו, מנסה להבין מתי יתפרץ שוב, ולבסוף מה יהיו ההשלכות של התפרצות שכזו.

בשביל להמחיש ולהוציא לפועל את המחקר שלו על הר הגעש, בילס והצוות שלו עורכים מספר ניסויים שהמלה "בלתי-שגרתי" קטנה בשביל לתאר אותם: הם יורים בתותח כדי להדגים כיצד הצטברות של לחץ בתוך הר הגעש יכולה לגרום להתפרצויות נפיצות של אנרגיה. לאחר מכן הוא נכנס לתוך בריכה ניידת ויורה באקדח מתחת למים(!), כדי להמחיש את תנועתם של גלי הדף. אבל הניסוי המרהיב (והמסוכן...) ביותר, כולל הטמנה של מספר שקים המכילים כימיקלים נפיצים לתוך בור באדמה, ושיגור מל"ט (מטוס ללא טייס) שיתעד את רגע פיצוץ הכימיקלים ואת תנועת ענן האבק שיווצר ממנו, כדי להסיק מכך על רדיוס האזור שיימצא בסכנה לכשיתפרץ הר הגעש האימתני בפארק ילוסטון. כמו שבילס עצמו אומר, "מבחינתי זה כמו עוד שיעור מדעים, רק בסביבת לימוד שונה".

20 באפריל, יום רביעי,בשעה 21:30, שידורים נוספים למחרת ב-14:10, שישי, 22 באפריל ב-18:50 ושבת, 23 באפריל ב-11:10

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה