הגימנסיה העברית "הרצליה". סוג הבחינה: מתכונת לבגרות בהיסטוריה.
מועד הבחינה: קיץ תשע"ג, 2013
(לימודי
חובה – חלק א')
יחידת
לימוד אחת
הוראות לנבחן
א.
משך הבחינה: שעתיים. לזכאים
תינתן תוספת זמן של חצי שעה.
ב.
מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה שני
חלקים:
חלק
ראשון – לאומיות בישראל ובעמים: חובה. (60 נק'. 30 נק' X 2)
חלק שני – ממדינת מקדש לעם הספר
או ערים
וקהילות בימי הביניים. (40 נק'. 20 נק' X 2)
ג.
חומר עזר מותר לשימוש: אין.
ד.
הוראות מיוחדות: על שאלות שיש בהן
קטע מקור אין להשיב באמצעות העתקה של משפטים מהקטע.
קרא את השאלות בעיון, וענה אך ורק על מה
שנשאלת.
חלק
ראשון : הלאומיות בישראל ובעמים
פרק ראשון: קטעי מקור.
זכור: אין להשיב באמצעות העתקת משפטים מן
הקטע.
עליך לענות על שאלה אחת מהשאלות 1-2.
(30 נקודות לשאלה)
1.לאומיות
קרא את המכתב וענה על השאלות שאחריו:
לאמא ואבא שלום רב,
אני מקווה שתמצאו את הכומר בכפר שיוכל לקרוא
לכם את מכתבי. כפי שאתם רואים למדתי לכתוב ולקרוא, לא הייתה לי ברירה. רציתי להפוך
למנהל עבודה במפעל הטקסטיל אז נאלצתי ללמוד אחרי שעות העבודה.
ובכן, כבר עברו שלוש שנים מאז עזבתי אתכם.
ברור לכם, שלא הייתה לי ברירה כי בכפר לא יכולתי להתפרנס. אחיי הגדולים קיבלו את
הקרקעות ואת הבית שלכם ולכן נאלצתי לעזוב...אני בודד במקום החדש וגם חבריי מרגישים
בדידות. גם הם כמוני עזבו את הכפר שלהם, את כל בני המשפחה. אם פעם יכולתי להגיד
שאני בן למשפחת בליני מהכפר ארטינו, הרי שהיום אינני יודע למה אני שייך. זה נראה
לי מפחיד שאין לי הגנה מאף אחד...
אני רוצה לספר לכם משהו חשוב שקרה לי! לפני
יומיים הגיע למפעל שלנו מישהו לבוש יפה, כינס אסיפה גדולה של כל העובדים ואמר שהוא
עורך דין. הוא הגיע אלינו מרחוק, ברכבת, זה כלי חדש שמביא אנשים מהר ממקום למקום.
עורך הדין אמר שאנחנו צריכים לצאת למלחמה נגד האימפריה האוסטרית... מישהו מהקהל
שאל אותו מדוע עלינו להילחם. " מה יצא לנו מזה?" עורך הדין נראה מופתע
וענה כי אנו צריכים להילחם כדי שתהיה לנו
מדינה. כאשר תהיה לנו מדינה היא תדאג לזכויותיהם הטבעיות של כל אזרחיה. אנחנו נוכל
להחליט ולקבוע את החוקים, לדאוג שילדינו ילמדו בבתי הספר... הוא באמת שכנע אותי.
בנכם
האוהב, ניקו
(מתוך
אתר תולדות)
א. ציין את הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה המופיעים
בקטע והסבר שניים מהם. (16 נקודות)
ב. הסבר שני גורמים לצמיחת התנועה הלאומית היהודית – התנועה
הציונית.
2. .
קרא את הקטעים הבאים, התבונן בתמונות, וענה על סעיף א' של השאלה.
מתוך ספרו של הרצל "מדינת היהודים", 1896:
"הרי איננו יכולים לדבר זה עם זה עברית. מי מאיתנו יודע עברית במידה
מספקת, כדי לבקש בשפה זו כרטיס רכבת?
(במדינת היהודים שנקים) כל אחד ואחד יוסיף להשתמש בשפתו... והשפה השימושית
ביותר תהפוך לשפה הראשית".
מדברי אליעזר בן יהודה, 1881:
"כמו שהיהודים אינם יכולים להיות עם חי באמת אלא בשובם לארץ
האבות, כן אינם יכולים להיות עם חי באמת אלא בשובם ללשון האבות, ולהשתמש בה לא
בלבד בספר, בדברים שבקדושה או שבחכמה בלבד... אלא דווקא בדיבור פה, מגדולים ועד
קטנים, בכל ענייני החיים ובכל שעות היום והלילה, ככל העמים, עם עם ולשונו. תחיית השפה תהייה לאות (סימן), כי גם
תחיית האומה תבוא ולא תאחר. זה היה הרגע הגדול, המכריע בחיי. עתה מצאתי מה עלי
לעשות תיכף ומיד".
א.
על פי קטעי המקור: הצג את המחלוקת בין הרצל לבין אליעזר בן יהודה. הסבר טיעון אחד
של הרצל וטיעון אחד של אליעזר בן יהודה להצדקת עמדת כל אחד מהם.
העזר
בתמונות שלפניך ובאמצעותן ציין שתי דרכים בהם נקט אליעזר בן יהודה לקידום
עמדתו. (17 נק')
ב. הצג את 'מלחמת השפות' והסבר כיצד היא
מהווה את ניצחון השפה העברית. (13 נק')
לתשובון - לחץ כאן
פרק
שני: שאלות.
עליך
לענות על שאלה אחת מהשאלות 3- 4. (30 נקודות לשאלה)
3. קונגרס אוגנדה
א. הצג את תוכנית אוגנדה והסבר מדוע ראו בה תומכי
ההצעה הישג חשוב למפעל הציוני.
ב. הצג שניים מטעוני מתנגדים להצעת אוגנדה.
4. הצהרת בלפור
א. הצג את תוכנה של הצהרת בלפור ואת הקשיים הנובעים
מניסוחה. (18 נקודות)
ב. הסבר אינטרס אחד של בריטניה במתן
ההצהרה. הצג את תגובת התנועה הציונית ואת עמדת הערבים לפרסומה. (12 נקודות).
לתשובון - לחץ כאן
בחלק זה יש שתי אפשרויות:
אפשרות א': ממדינת מקדש לעם הספר (שאלות 5
-7)
אפשרות ב': ערים וקהילות בימה"ב. (שאלות
8 – 13)
עליך לענות על שתי שאלות מאפשרות
אחת בלבד.
לכל שאלה 20 נקודות.
אפשרות א': ממדינת מקדש לעם
הספר.
עליך לענות על שתיים מהשאלות 5 -7.
(20 נקודות לשאלה)
5.יהודה בתקופה הפרסית
א. הצג את תוכנה של הצהרת כורש והסבר כיצד כתובת הגליל מהווה הוכחה למהימנותה .
ב. הסבר שני גורמים שעיכבו את בניית בית
המקדש והצג שני היבטים למרכזיותו של בית המקדש בחיי העם.
6.התקופה הרומית – הורדוס ,המרד הגדול והשפעותיו על החברה היהודית
א. הצג שניים
ממאפייני שלטונו של הורדוס. הסבר מדוע מאפיינים אלה גרמו לרבים בחברה היהודית
לראות בשלטונו- שלטון זר.
ב. הצג שתיים מתוצאות המרד הגדול בשניים
מהתחומים הבאים: דתי, דמוגרפי, מדיני וכלכלי.
הסבר שתיים מהסכנות שנשקפו לעם היהודי
בעקבות חורבן בית המקדש ה-2. (12 נקודות).
7. מרד בר כוכבא
א. הצג את הגורמים לפרוץ מרד בר כוכבא. (8
נקודות).
ב. הצג שלוש מתוצאות מרד בר כוכבא.
הסבר שתי השפעות של מרד זה על העם
היהודי (12 נקודות)
אפשרות ב': ערים וקהילות בימה"ב - לא נלמד בגימנסיה
עליך לענות על שתיים מהשאלות בנושא
שלמדת: (לכל שאלה 20 נקודות).
בגדד
ענה על שתיים מהשאלות 8-10.
8.
א.
ב.
9.
א.
ב.
10.
א.
ב.
פראג
ענה על שתיים מהשאלות 11-13.
11
א.
ב.
12
א.
ב.
13
א.
ב.
נספח לשאלון מותאם.
יש לענות רק על השאלות בנושא
הלאומיות.
שאלות המקור 1 או 2, שאלות 3 או
4. בנוסף יש לענות על שלוש מתוך 5 השאלות הבאות.
ענה על שלוש שאלות. (לכל שאלה 13.3נקודות)
1. הגדר את המושג "לאומיות" והצג שני מאפיינים
של הלאומיות המודרנית.
2. הצג גורם אחד שסייע למאבק הלאומי של התנועה הלאומית
עליה למדת. הצג גורם אחד שעיכב את המאבק הלאומי של תנועה זו.
3. הסבר את המטרה בהקמת ארגון השומר והצג את פעילותו.
4. הסבר את הסיבות לעליות לארץ ישראל
5. כותרת ספרו של הרצל היא
"מדינת היהודים". כותרת המשנה היא: "ניסיון לפתרון
מודרני של שאלת היהודים" הסבר את כותרת הספר ואת כותרת המשנה של הספר.
לתשובון - לחץ כאן
תודה רבה!
השבמחקמחכה בקוצר רוח שתגיע כבר הבגרות הזאת.
בגרות בהיסטוריה אחת הקשות לדעתי.
עוד שישה ימים! שיהיה המון בהצלחה!
השבמחק