יום חמישי, 30 במאי 2013

היסטוריה מוגבר - מבחן מתכונת לדוגמה ע"פ מיקוד קיץ 2013: תולדות ארה"ב ותולדות יפן



באדיבות הגימנסיה העברית הרצליה

בחינת מתכונת במגמת היסטוריה מוגבר – שכבת י"ב
30.05.2013

שם וכיתה:___________________________
הנחיות:
1.      בבחינה שני נושאים (לכל נושא 50 נק'). בכל נושא שני פרקים ועליך לענות על שתי שאלות: שאלה אחת מפרק ראשון – 35 נק', שאלה אחת מפרק שני – 15 נק'. סה"כ 4 תשובות.
2.      משך הבחינה: שעתיים וחצי. מי שיש בידו אישור מהיועצת על תוספת זמן יקבל 38 דקות נוספות.
3.      יש להקפיד על כתב יד ברור ועל ניסוח תקין.
4.      אף על פי שהבחינה מנוסחת בלשון זכר, הבחינה מכוונת לנבחנות ולנבחנים כאחד.
5.      חומר עזר מותר בשימוש: אין

מעבר לתשובון  - כאן

נושא 6: תולדות ארה"ב (50 נקודות)
פרק ראשון: ענה על אחת מהשאלות 2-1 (כל שאלה 35 נק')


1. מלחמת האזרחים ומאבק האפרו-אמריקנים לשוויון
א. קרא את הקטע הבא. וענה על השאלה שאחריו:
"הסיבות להתנגשות האלימה היו בחירתו של לינקולן לנשיאות, ואמונתם של רוב האמריקנים, כי לינקולן יבטל את מוסד העבדות. בדרום האמינו כי מפלגתו הרפובליקנית של לינקולן הונהגה ע"י הלוחמים לביטול העבדות, שתמכו בג'ון בראון, שנאו בעלי עבדים, סירבו להחזיר עבדים בורחים לאדוניהם ומן הסתם לא יתייחסו בכובד ראש לפסיקת בית המשפט בעניין דרד סקוט (...) אך הסיבות לסכסוך היו עמוקות הרבה יותר מאשר בחירתו של לינקולן. השבר היה, כאמור, תוצאותיהן של בעיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות קשות, ולא נבע מרצונותיהם או טעויותיהם של יחידים. ההתנגשות הייתה באמת בלתי נמנעת. במשך מחצית המאה הפך הדרום, שהיה האזור המוביל והחשוב בברית, להיות אזור מיעוט, שהשפעתו הלכה והצטמקה. בתקופה זו התעצם הצפון. מנהיגי הדרום חששו שהקונגרס יבטל את שיטת-החיים המיוחדת של הדרום (...) כאשר נבחר לינקולן, פחד הדרום מפני אימוץ השיטה הכלכלית שבמצע הרפובליקני, אשר כללה מכסי מגן גבוהים, מיסוי גבוה שנועד למימון שיפורים פנימיים כדרכים חוצות-יבשה, ביסוס התיישבות במערב ועידוד הגירה לארה"ב (...) שיפורים ושינויים שסייעו לכלכלת הצפון."
(מתוך – ארנון גוטפלד, ממושבות למלחמת אזרחים)
ציין והסבר ע"פ הקטע מדוע חשש הדרום מבחירתו של לינקולן לנשיאות בנובמבר 1860.  (18 נק')

ב. הצג בקצרה את התיקונים ה-13, ה-14 וה-15 בחוקה האמריקנית.
הסבר האם וכיצד מומשו תיקונים אלה בשתי נקודות הציון הבאות:
* מסוף תקופת השיקום ב-1876 ועד 1950. * בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20.  (17 נק')

2. מדיניות החוץ האמריקנית - מבדלנות למעורבות
א. קרא את הקטע הבא. וענה על השאלה שאחריו:
סעיף 1: ארה"ב ערבה לעצמאותה של הרפובליקה של פנמה ותסייע לקיומה.
סעיף 2: הרפובליקה של פנמה מעניקה לצמיתות לארה"ב את זכות השימוש, ההחזקה והפיקוח על רצועת קרקע ובכללה השטח שמתחת למים, לצורך התקנתה, החזקתה ותפעולה, תברואתה ושמירתה של התעלה... וכן מעניקה הרפובליקה של פנמה לממשלת ארה"ב לצמיתות את הזכות להשתמש, להחזיק ולפקח על כל רצועת קרקע ומים מחוץ לשטח זה, שתהיה הכרחית ומתאימה להתקנת התעלה האמורה..."
סעיף 14: כמחיר או כתגמול בעד הזכויות, החזקות והעדיפויות המוענקות לארה"ב  באמנה זו, מסכימה ארה"ב לשלם (...) סכום של 10 מיליון דולר במטבעות זהב של ארה"ב וכן תשלום שנתי לכל תקופת קיומו של ההסכם..." (מתוך הסכם שנחתם ב-18/11/1903, עם הרפובליקה של פנמה, כמה ימים לאחר הקמתה.)
הצג את הגורמים למעבר מבדלנות לאימפריאליזם בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 והסבר ע"פ הקטע וע"פ מה שלמדת כיצד הגנה ארה"ב על האינטרסים החדשים שלה (18 נק'). סעיף ב' בצד השני!
ב. הסבר מדוע הצטרפה ארה"ב למלה"ע הראשונה, והצג את עיקרי חזון הסדר העולמי החדש של הנשיא וילסון  (17 נק')

פרק שני: ענה על אחת משתי השאלות 4-3 (כל שאלה 15 נק')

3. הצג שתי דוגמאות לחקיקה ע"פ עקרונות התנועה הפרוגרסיבית משנות ה-80 של המאה ה-19 עד 1920. הסבר במה חוקים אלה מבטאים את עקרונות התנועה הפרוגרסיבית.

4. כתוב הגדרה לתופעת המקרתיזם בחברה האמריקנית בשנות ה-50 של המאה ה-20. הצג את הסיבות להיווצרותה של התופעה והסבר מה הביא לסיומה.


נושא 7: תולדות יפן (50 נקודות)
פרק ראשון: יש לענות על אחת משתי השאלות 6-5 (כל שאלה 35 נק')

5. סיום מלה"ע השנייה ביפן והשפעת מלחמת קוריאה על יפן
א. הסבר את הייחודיות של מאפייני ממשל הכיבוש האמריקני ביפן והצג את מדיניות ממשל הכיבוש האמריקני ביפן בשניים מהתחומים: חיסול המיליטריזם היפני, כינון הדמוקרטיה, חינוך וכלכלה. (20 נק')

ב. הסבר כיצד השפיעה מלחמת קוריאה על יפן בשניים מהתחומים הבאים: כלכלי, צבאי ומדיני. (15 נק')

6. יפן במחצית השנייה של המאה ה-20
א. ציין והצג שלוש סיבות לשגשוג הכלכלי של יפן במחצית השנייה של המאה ה-20, והסבר כיצד השפיע השגשוג הכלכלי של יפן על יחסיה עם ארה"ב. (20 נק')
ב. מה היו מאפייני השפל הכלכלי ביפן מסוף שנות ה-80 ובשנות ה-90 של המאה ה-20? כיצד השפיע השפל הכלכלי על הכלכלה והחברה ביפן? (15 נק')

פרק שני: ענה על אחת משתי השאלות 8-7 (כל שאלה 15 נק')

7. מה היו עיקרי התוכן של חוקת מייג'י. הצג יתרון אחד וחיסרון אחד של החוקה, מנקודת מבט דמוקרטית.

8. הסבר על אילו הנחות מוטעות התבססה יפן בהחלטה לתקוף את ארה"ב בפרל הרבור והצג את הישגיה של יפן במרחב האוקיאנוס השקט עד קיץ 1942.

מעבר לתשובון  - כאן

4 תגובות: