יום רביעי, 8 ביוני 2016

מבחן לדוגמה - היסטוריה חובה (ע"פ התכנית החדשה)


       הגימנסיה העברית "הרצליה"         
סוג הבחינה: מתכונת לבגרות בהיסטוריה
                                              
מועד הבחינה: קיץ תשע"ו, 2016 

על פי תכנית הרפורמה ללמידה משמעותית
מרכיב 70% מן הרמה הרגילה

2 יחידות לימוד

לתשובון - לחץ כאן


  הוראות לנבחן

א.      משך הבחינה: שעתיים וחצי.

ב.       מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה ארבעה פרקים.

עליך לענות על חמש שאלות. מבין השאלות שבחרת לענות עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול
קטע מקור:

שאלת מקור אחת מפרק ראשון או שני, ושאלת מקור אחת מפרק שלישי או רביעי.

          פרק ראשון -    (20x1)   20 נקודות
          פרק שני -       (15x2)   30 נקודות
          פרק שלישי -   (25X1)   25  נקודות
          פרק רביעי -    (25X1)   25  נקודות
                                 סה"כ – 100 נקודות.

שים לב: תלמידים שאושר להם מבחן מותאם יענו על ארבע שאלות: על שאלה אחת  מפרק ראשון, על שתי שאלות מפרק שני ועל שאלה אחת מפרק שלישי או מפרק רביעי.
אין חובה לבחור בשאלה שיש בה מקור.

ג.        חומר עזר מותר לשימוש: אין.

ד.       המלצה לחלוקת זמן: פרק ראשון - כ-20 דקות,  פרק שני- כ-40 דקות, פרק שלישי ורביעי- כ-30 דקות לכל פרק.

ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנים ולנבחנות כאחד.

 שים לב! מן נשאלות שתענה עליהן, לפחות שתי שאלות חייבות לכלול קטע מקור:
שאלת מקור אחת מפרק ראשון או שני, ושאלת מקור אחת מפרק שלישי או רביעי.


פרק ראשון (20 נקודות)

בפרק זה ענה על שאלה אחת בנושא שלמדת:
בית שני (שאלות 1-3)
או
ערים וקהילות בימי הביניים: בגדד (שאלות 4-6) או פראג (שאלות 7-9)


ממדינת מקדש לעם הספר- בית שני (20 נקודות)


אם למדת נושא זה, ענה על אחת מן השאלות 1-3

1. מקור - חורבן בית המקדש וחכמי יבנה
א. קרא את הקטע וענה על השאלה שאחריו:
"אשרי האיש אשר לא נולד או אשר נולד ומת ואנחנו החיים אויה לנו, הרואים במצוקות (בצרות) ציון ואשר קרה לירושלים... ואתם האיכרים אל תזרעו עוד.. ואתם החתנים אל תבואו (לחופתכם)... ואתן הנשים אל תתפללנה ללדת... כי למה תלדנה בעצב ותקבורנה באנחות (בכאב).. בעקבות זאת שציון שוממה ובניה בשבי הלכו..."
(ספר חזון ברוך הסורי)

הצג את התגובה המתוארת בקטע בעקבות חורבן בית המקדש, והסבר על פי הנלמד בכיתה שתי סכנות שנשקפו לעם היהודי בעקבות החורבן. (10 נקודות)

ב. הצג שתי פעולות של חכמי יבנה, והסבר את התרומה של כל אחת מהן לעיצוב החיים היהודיים בהיעדר מקדש. (10 נקודות)


2. הממלכה החשמונאים והכתות
א. הצג שני קשיים של הממלכה החשמונאית והצג דרך התמודדות אחת  עם כל קושי שהצגת. (10 נקודות)
ב. הצג את יחסן של שתיים מן הכתות ביהודה למדינה החשמונאית ולשליטיה, והסבר ממה נבע יחס זה. (10 נקודות)

3. דפוסי השלטון הרומאי בארץ
א. מהו מלך חסות? הצג שני מניעים של הרומאים למינוי מלכי חסות בשטחי האימפריה שלהם. (10 נקודות)
ב. יש הרואים בהורדוס "מלך היהודים" ואילו אחרים רואים בו "מלך הלניסטי".
הצג דוגמה אחת לביסוס כל אחת מן הטענות הללו והסבר במה דוגמאות אלה מחזקות כל טענה.
(10 נקודות)



                       לתשובון - לחץ כאן


ערים וקהילות בימי הביניים (20 נקודות)

ענה על שאלה אחת בנושא שלמדת: בגדד או פראג.

עיר מדגימה - בגדד

אם למדת נושא זה, ענה על אחת מהשאלות 4-6.

4. מקור - היהודים בח'ליפות המוסלמית ובאירופה הנוצרית

א. מה היה המעמד המשפטי של היהודים בח'ליפות המוסלמית? הסבר את היתרונות ואת החסרונות שנבעו ממעמד זה. (10 נקודות)
ב. בקטע שלפניך כמה סעיפים מתוך כתב הזכויות שנתן הבישוף של שפייר ליהודים בשנת 1084.

"אנוכי, בישוף שפייר, בעשותי את העיר שפייר לכרך (לעיר גדולה), חשבתי כי אוסיף רבות על כבוד מקומנו, אם אקבץ גם יהודים לשכון בו.
1. את היהודים שהובאו מחוץ לעדה (הנוצרית) ולמקום מגוריהם של שאר התושבים, ולמען לא יהיו בנקל למפגע לפרעות המון- הקפתי אותם בחומה. את מקום מושבם מסרתי להם בתנאי שמדי שנה בשנה עליהם לשלם שלוש ליטראות וחצי בכסף של שפייר.
3. נוסף על זה נתתי להם מאחוזת הכנסייה מקום לקבורה.
5. ראש הכנסת (ההנהגה) של היהודים, עליו לחרוץ כל ריב ומשפט אשר יהא ביניהם או עליהם.
8. בשר שחוט האסור עליהם על פי חוקי דתם, מותר להם למכור אותו לנוצרים ומותר לנוצרים לקנותו.

כללו של דבר, כדי להעצים את חסדי נתתי להם את החוקים הטובים ביותר שהוענקו ליהודים בכל הערים באזור. כתבתי את כתב הזכויות הנזכר למעלה...ולמען יישאר זכר לדבר גם לימים הבאים, באתי על החתום בכתב ידי ובחותם טבעתי.
(מעובד על פי כתב הזכויות של הבישוף משפייר לקהילות שפייר, בתוך מ' זיו, ח"ה בן ששון וי"מ לנדאו, דברי הימים - ימי הביניים, כרך ב', יובל, תשל"ט, עמ' 260)

על פי הקטע, הצג שני מניעים של אדון העיר לתת ליהודים כתב זכויות בעיר הנוצרית. הסבר כיצד האוטונומיה שהוענקה ליהודים בעיר הנוצרית באה לידי ביטוי בקטע.  (10 נקודות)

5. בגדד- מרכז תרבות
א. הסבר את הגורמים להפיכתה של בגדד למרכז תרבות במאות התשיעית והעשירית. (12 נקודות)
ב. הצג שתי השפעות של התרבות המוסלמית על התרבות היהודית בבגדד בימי הביניים. (8 נקודות)


6. ההנהגה היהודית בח'ליפות המוסלמית
א. הצג את הדרך שנהגו לבחור את הגאונים בישיבות בבל. 
הסבר מדוע נבחר הרב סעדיה גאון (רס"ג) לגאון ישיבת סורא בדרך שונה מהדרך שנהגו לבחור את הגאונים. (10 נקודות)
ב. הצג את עמדתו של רס"ג באחד מן הוויכוחים שהיה מעורב בהם (10 נקודות)


עיר מדגימה- פראג

אם למדת נושא זה, ענה על אחת מן השאלות 7-9.

א. מה היה המעמד המשפטי של היהודים בח'ליפות המוסלמית? הסבר את היתרונות ואת החסרונות שנבעו ממעמד זה. (10 נקודות)
ב. בקטע שלפניך כמה סעיפים מתוך כתב הזכויות שנתן הבישוף של שפייר ליהודים בשנת 1084.

"אנוכי, בישוף שפייר, בעשותי את העיר שפייר לכרך (לעיר גדולה), חשבתי כי אוסיף רבות על כבוד מקומנו, אם אקבץ גם יהודים לשכון בו.
1. את היהודים שהובאו מחוץ לעדה (הנוצרית) ולמקום מגוריהם של שאר התושבים, ולמען לא יהיו בנקל למפגע לפרעות המון- הקפתי אותם בחומה. את מקום מושבם מסרתי להם בתנאי שמדי שנה בשנה עליהם לשלם שלוש ליטראות וחצי בכסף של שפייר.
3. נוסף על זה נתתי להם מאחוזת הכנסייה מקום לקבורה.
5. ראש הכנסת (ההנהגה) של היהודים, עליו לחרוץ כל ריב ומשפט אשר יהא ביניהם או עליהם.
8. בשר שחוט האסור עליהם על פי חוקי דתם, מותר להם למכור אותו לנוצרים ומותר לנוצרים לקנותו.

כללו של דבר, כדי להעצים את חסדי נתתי להם את החוקים הטובים ביותר שהוענקו ליהודים בכל הערים באזור. כתבתי את כתב הזכויות הנזכר למעלה...ולמען יישאר זכר לדבר גם לימים הבאים, באתי על החתום בכתב ידי ובחותם טבעתי.
(מעובד על פי כתב הזכויות של הבישוף משפייר לקהילות שפייר, בתוך מ' זיו, ח"ה בן ששון וי"מ לנדאו, דברי הימים - ימי הביניים, כרך ב', יובל, תשל"ט, עמ' 260)

על פי הקטע, הצג שני מניעים של אדון העיר לתת ליהודים כתב זכויות בעיר הנוצרית. הסבר כיצד האוטונומיה שהוענקה ליהודים בעיר הנוצרית באה לידי ביטוי בקטע.  (10 נקודות)

8. התפתחות העיר פראג
א. הסבר שלושה גורמים שתרמו להתפתחות העיר פראג עד סוף המאה ה-16. (12 נקודות)
ב. הסבר שני גורמים שעיכבו  את ההתפתחות של העיר פראג עד סוף המאה ה-16. (8 נקודות)

9. הקהילה היהודית בפראג
א. במאה ה-16 נקט השלטון צעדים שונים כלפי היהודים בפראג.
הצג צעד שלילי  אחד וצעד חיובי אחד, והסבר מדוע נקט השלטון בכל אחד מן הצעדים האלה. (12 נקודות)
ב. הסבר את התרומה של מרדכי מייזל לביסוס הקהילה היהודית בפראג. (8 נקודות)


פרק שני- לאומיות וציונות (30 נקודות)

ענה על שתיים מן השאלות 10-13 (לכל שאלה – 15 נקודות)

10. מקור - דמיון ושוני בין התנועה הציונית לתנועות לאומיות אחרות

לפניך מפה המציגה את הארצות שמהן הגיעו צירים (נציגים) לקונגרס הציוני הראשון (1897)


א. הסבר קושי ייחודי של התנועה הציונית, לעומת תנועות לאומיות אחרות, הבא לידי ביטוי במפה.
הצג שני קשיים ייחודיים נוספים של התנועה הציונית בראשית דרכה. (9 נקודות)
ב. הצג שתי דרכי פעולה שנקטו גם התנועה הציונית וגם התנועות הלאומיות האחרות לקידום מטרותיהן.
הדגם את אחת מדרכי הפעולה שהצגת, בפעילותה של התנועה הלאומית עליה למדת. (6 נקודות)

11. צמיחת התנועות הלאומיות
א. הסבר שניים  מן הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19. (8 נקודות)
ב. הסבר שני גורמים ייחודיים שהשפיעו על צמיחת התנועה הציונית כתנועה לאומית. (7 נקודות)

12. הלאומיות - מאפיינים מלכדים
א. הצג שלושה מאפיינים הקושרים בני אותו לאום אלה לאלה ומלכדים אותם. (6 נקודות)
ב. הצג מהי בעיית היהודים ופתרונה ע"פ הרצל בספרו "מדינת היהודים", הסבר כיצד פתרון זה בא לידי ביטוי בתכנית בזל. ( 9 נקודות)

13. התנועות הלאומית- גורמים מסייעים וגורמים מעכבים
א. הצג שני גורמים מעכבים וגורם מסייע אחד בפעילותה של התנועה הלאומית במדינה עליה למדת. הסבר במה אחד הגורמים מעכב או מסייע. (8 נקודות).
ב. הצג את עיקרי התוכן של הצהרת בלפור והסבר שני קשיים העולים מניסוחה. (7 נקודות)



                       לתשובון - לחץ כאן


פרק שלישי- המאבק על הקמת המדינה (25 נקודות)

ענה על אחת  מן השאלות 14-16.

14. מקור – דרכי המאבק בבריטים
לפניך שני קטעים (1-2) המבטאים השקפות שונות של שניים ממנהיגי היישוב היהודי בסוגיית המאבק בבריטים, קרא את הקטעים, וענה על הסעיפים א-ב שאחריהם.

קטע 1:
"לבריטים יש ניסיון רב בשליטה על עמים אחרים, אך בכל פעם שהבריטים נתקלים בהתקפות חזקות או תכופות מדי, הם מתחילים לחפש מוצא. ההיסטוריה וההווה מלמדים אותנו כי אם נצליח לשבור את היוקרה הבריטית בארץ ישראל, יישבר השלטון הבריטי.
ההתקפות שלנו זכו לפרסום רב באמריקה וברחבי העולם כולו, ואנו מעוניינים שיותר ויותר אנשים יתעניינו בכל המתהווה בארץ ישראל.
הבריטים תלויים בפת לחמם בחסדי ארצות הברית, וכבר אינם חופשיים לעשות בנו ככל שיעלה על נפשם".
(מעובד על פי מ' בגין, המרד, אחיאסף, 1950, עמ' 69, 73)

קטע 2:
"הטרור מזיק לנו יותר משהוא מזיק לאנגלים. אנגלים נהרגים בכל חלקי האימפריה, ואין הטרור מעמיד בסכנה את האימפריה שלהם. לנו זה גרוע, כי דרושים לנו כל הכוחות לבניין, וחלק מהנוער הולך לאיבוד...
אולי נוכל לפעול נגד הטרור, אבל אל נעשה דבר נגד העפלה, כי אין יהודי שלא יעזור לכל יהודי הרוצה לעלות ארצה בלי רישיון עלייה. אנחנו לא מכירים בחוקי "הספר הלבן". חוקים המונעים עלייה אינם קיימים בשבילנו".
(מעובד על פי ד' בן גוריון, לקראת קץ המנדט, זיכרונות מן העזבון, עם עובד, 1993, עמ' 307-308)

א. מהו מאבק רצוף? הסבר על פי קטע 1 את הנימוקים של בגין בעד "מאבק רצוף" בבריטים. (13 נקודות)
ב. הסבר על פי קטע 2 מה בדרך המאבק של בגין בבריטים עורר את התנגדותו של בן גוריון ועל מה הסכימו שניהם. (12 נקודות)


15. עמדת ארה"ב בנוגע לשאלת א"י בשנים 1947-1948
א. הצג את עמדת ארה"ב בנוגע לתכנית החלוקה של א"י (כ"ט בנובמבר 1947). הסבר שני גורמים לעיצוב עמדה זו. (13 נקודות)
ב. ב-12 מאי 1948 נערך דיון במועצת העם לגבי ההכרזה על הקמת המדינה. הצג את עמדתה של ארה"ב בנוגע להכרזה זו. הצג שניים מהנימוקים בעד ההכרזה על הקמת המדינה. (12 נקודות)

16. מלחמת  העצמאות
א. הסבר מדוע החליטה ממשלת ישראל לפרק את המחתרות ולהקים את צה"ל. הצג קושי אחד שבו נתקלה הממשלה בביצוע פירוק המחתרות ובשילוב חבריהן במערך הצה"לי. (13 נקודות)
ב. הצג שני גורמים אשר סייעו למדינת ישראל בשלב השני של מלחמת העצמאות. (12 נקודות).


                         לתשובון - לחץ כאן



פרק רביעי - סוגיות נבחרות בתולדות ישראל (25 נקודות)

ענה על אחת מן השאלות 17-20.

17. מקור - מלחמת יום הכיפורים
א. לפניך קריקטורה של א' ברקוביץ שפורסמה בדצמבר 1973.
עיין בה, וענה על השאלה שאחריה.


על פי הקריקטורה, הסבר מדוע הופתעה מדינת ישראל עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים. 
על פי מה שלמדת, הצג אחד מן הגורמים למלחמה זו. (15 נקודות)
ב. הצג שתי השפעות של מלחמת יום הכיפורים: אחת מן התחום החברתי-כלכלי, ואחת מן התחום הפוליטי. (10 נקודות).

18. תהליך הדה קולוניזציה  ויהודי ארצות האסלאם
א. מהו תהליך הדה-קולוניזציה? הסבר שני גורמים לתהליך הדה-קולוניזציה. (13 נקודות)
ב. הסבר את ההשפעה של תהליך הדה קולוניזציה על גורל היהודים בארצות האסלאם. הדגם על המדינה עליה למדת. (12 נקודות)

19. עלייה וקליטה בשני העשורים הראשונים למדינה
א. הסבר שניים ממאפייני (דפוסי) העלייה בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20.
(12 נקודות)
ב.יש הטוענים שהפעולות שנקטה מדינת ישראל בתהליך קליטת העלייה בשנות ה-50, פתרו בעיות רבות וסייעו להצלחת תהליך הקליטה. אחרים טוענים שפעולות אלה דווקא יצרו בעיות וגבו מחיר כבד. 
הבע את עמדתך ונמק אותה. בתשובתך התבסס על עובדות היסטוריות. (13 נקודות)

20. מלחמת ששת הימים
א. הסבר את הגורמים שהובילו למלחמת ששת הימים: שני גורמים שנבעו מההתנהלות של מדינות ערב, ושני גורמים שנבעו מההתנהלות של מדינת ישראל. (15 נקודות)
ב. הצג את ההשפעות של המלחמה על מדינת ישראל בתחום המדיני, ואת השפעות המלחמה על הפלסטינים או על מדינות ערב. (10 נקודות)


בהצלחה!

                       לתשובון - לחץ כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה