יום רביעי, 8 ביוני 2016

מבחן לדוגמה: היסטוריה מוגבר (תולדות ארה"ב ויפן)

                                                                                      סוג הבחינה: בחינה לבתי ספר על-יסודיים
                                                                                                  מועד הבחינה: 14 ביוני, 2016
                                                                  מספר שאלון: 022209 – בחינת מתכונת, הגימנסיה העברית הרצליה





היסטוריה

2 יחידות לימוד

הוראת לנבחן

א. משך הבחינה: שעתיים וחצי

ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה:     בשאלון זה שני נושאים (נושאים 7+6 ע"פ תכנית הלימוד)
                                                  בכל נושא שני פרקים, ועליך לענות על שתי שאלות:
                                                  שאלה אחת מהפרק הראשון – 35 נקודות
                                                  שאלה אחת מהפרק השני    –  15 נקודות
                                                                     סה"כ לנושא –  50 נקודות

(לכל נושא 50 נקודות; סה"כ – 100 נקודות)

ג. חומר עזר מותר לשימוש: אין

שים לב: תלמידים  שאושר להם מבחן מותאם יענו על אחת משתי השאלות הראשונות בכל פרק, בכל אחד משני הנושאים שלמד התלמיד. סך הכל שתי שאלות, לכל נושא 50 נקודות.


כתוב במחברת הבחינה בלבד, בעמודים נפרדים, כל מה שברצונך לכתוב כטיוטה (ראשי פרקים, חישובים וכדומה) רשום "טיוטה" בראש כל עמוד טיוטה. רישום טיוטות כלשהן על דפים שמחוץ למחברות הבחינה כלול לגרום לפסילת הבחינה!


ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד.

בהצלחה!


נושא 6 – תולדות ארצות-הברית
ענה על שתי שאלות:
על אחת מהשאלות 2-1 (פרק ראשון) ועל אחת מהשאלות 4-3 (פרק שני)

פרק ראשון
ענה על אחת מהשאלות 2-1 (35 נקודות)

1. הדמוקרטיה האמריקנית במבחן הזמן – מאבק האפרו-אמריקנים לשוויון בשנות ה-50 וה-60

א. הצג שלוש סיבות להתעוררות מאבק האפרו-אמריקנים דווקא בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20. הסבר כיצד אחת מהסיבות הללו השפיעה על נכונות רשויות השלטון הפדרלי לפעול לטובת האפרו-אמריקנים בתקופה זו. (18 נק')

ב. הצג את עיקרי השקפת עולמו של מרטין לותר קינג ביחס למאבק זכויות האזרח. הסבר ע"פ הקריקטורה וע"פ מה שלמדת את עמדת הקרקטוריסט בנוגע לשתי ההשקפות המנוגדות (המופיעות בקריקטורה) לתפיסתו של קינג. (17 נק')



















    "כוח שחור"                      "עליונות לבנה"

ביל קרופורד, 1968

2. ארה"ב כמעצמת על במחצית השנייה של המאה ה-20
עיין בקריקטורה שלפניך וענה על השאלה.

לא משחק ילדים
א. הצג את הנסיבות שהובילו למשבר ברלין (יוני 1948 – מאי 1949), והסבר ע"פ הקריקטורה וע"פ מה שלמדת כיצד מאפייני המלחמה הקרה באים לידי ביטוי במשבר זה. (17 נק')

















ב. עיין בשתי הקריקטורות שלפניך, וענה על השאלה שאחריהן:


הנשיא ג'ונסון: הפוזיציה (המצב) שלנו כלל לא השתנתה.

(דרגנוע של וייטנאם)






























שתי הקריקטורות מאת הרבלוק ופורסמו ב-1965 בוושינגטון פוסט.

הצג שתי סיבות למעורבות ארה"ב במלחמת וייטנאם, והסבר ע"פ הקריקטורות וע"פ מה שלמדת את מאפייני מלחמה זו ואת הביקורת עליה. (18 נק')

פרק שני
ענה על אחת מהשאלות 4-3 (15 נקודות)

3. הצג את הרקע לצמיחת התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב (סוף המאה ה-19/ראשית המאה ה-20), והסבר, לדעתך, עד כמה השפיעה תנועה זו על החברה האמריקנית.

4. הסבר כיצד ביקשו "האבות המייסדים" להגביל בעזרת החוקה את השלטון מצד אחד, ולהימנע משיתוף יתר של ההמונים בשלטון מצד אחר.


נושא 7 – יפן המודרנית
ענה על שתי שאלות:
על אחת מהשאלות 6-5 (פרק ראשון) ועל אחת מהשאלות 9-7 (פרק שני)

פרק ראשון
ענה על אחת מהשאלות 6-5 (35 נקודות)

5. יפן במלחמת העולם השנייה
א. הצג את עיקרי התדרדרות היחסים בין יפן לארה"ב בשנים 1941-1939, והסבר מה היו השיקולים שהכריעו את יפן לתקוף את פרל הרבור ב-7 בדצמבר 1941. (17 נק')

ב. עיין בשתי הקריקטורות שלפניך, וענה על השאלה שאחריהן





"גרמניה נכנעת!"
- "אבל תעביר את התחמושת!"












הסבר ע"פ הקריקטורות וע"פ מה שלמדת מדוע החליטה ארה"ב להטיל את פצצות האטום על יפן. הצג אלטרנטיבה אחת אחרת שהייתה לארה"ב. (18 נק')

6. שיקומה של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה

א. קרא את הקטע וענה על השאלה המופיעה אחריו:
"ביפן, לעומת זאת, לא היו מפלגה נאצית ולא היטלר, לא היה משטר נפשע שתפס את השלטון בזמן ספציפי ולא הייתה אידיאולוגיה של השמדה גזעית. במקום זאת, לפי התפישות שרווחו באותו הזמן בקרב בעלות הברית, התרבות ה'פיאודלית' של יפן, קוד הסמוראים שלה והשיטה הקיסרית שלה – ללא ספק, הרבה מהמסורת התרבותית של יפן – הואשמו במיליטריזם שהתפרץ במאה ה-20. זו סיבה לכך שהיפנים נדרשו לעבור חינוך מחדש רדיקלי יותר מהגרמנים. לזמן מה, אפילו ביטויים אמנותיים של התרבות היפנית כמו מחזות קבוקי על סמוראים מהמאה ה-17 נאסרו להצגה.

הבעיה של המיליטריזם היפני נפתרה לכאורה ע"י החוקה הפציפיסטית החדשה, שנכתבה ע"י האמריקאים ואסרה על יפן להחזיק צבא. מרבית היפנים, שהיו מותשים ממלחמות, צידדו בכך, אבל מיעוט צעקני בימין ראה באיסור זה הפרה בלתי נסבלת של הריבונות הלאומית. בדעה זו אוחזים גם ראש ממשלת יפן כיום, שינזו אבה ותומכיו."
 (מתוך אבנר שפירא, "פרידה מהעולם של אתמול" – דברים של ההיסטוריון יאן בורומה – פורסם בהארץ, 22/9/2015).

הסבר ע"פ הקטע וע"פ מה שלמדת את השיקולים ו/או האמצעים של ארה"ב בעיצוב משטר הכיבוש של יפן אחרי מלה"ע ה-2. (18 נק')

ב. הצג את הגורמים שאפשרו את שיקומה המהיר של יפן מהריסות מלה"ע ה-2. הסבר השפעה אחת של שיקומה של יפן על יחסיה עם ארה"ב.  (17 נק')

פרק שני

ענה על אחת מהשאלות 9-7 (15 נקודות)

7. הסבר כיצד התמערבותה של יפן השפיעה על המעבר שלה למדיניות אימפריאליסטית בסוף המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20. הצג דוגמה אחת המבטאת מדיניות זו.

8. הסבר שתיים מהמחלוקות בין הימין היפני לשמאל היפני בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20.
בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה