יום רביעי, 29 ביוני 2016

חודש יולי בהיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש יולי:

102 שנה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-28/7/1914
קרבות אויר: טייסי הקרב הראשונים
Dogfights: The First Dogfighters
קרבות האוויר הראשונים בהיסטוריה, ערכו את הופעת הבכורה שלהם במהלך מלחמת העולם הראשונה. השמיים ידעו ביצועים וירטואוזיים של הטייסים הגרמנים ורנר ווס (שנלחם לבדו בלהק של מטוסים בריטיים) וארנסט אודט, וכן של טייס הקרב האמריקני ארתור ריימונד ברוקס, שמצא עצמו נלחם על חייו בקרב גורלי מול שמונה מטוסי "פוקר" של חיל האוויר הגרמני.
קרבות אויר: טייסי הקרב הראשונים - יום חמישי, 28 ביולי בשעה 16:35, שידור נוסף למחרת ב-18:50 ויום שבת, 30 ביולי בשעה 22:55


91 שנה לפרסום "מיין קאמפף", משנת השנאה של אדולף היטלרב-18/7/1925
ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט
Nazis: Ultimate Evil
אדולף היטלר, מנהיג הרייך השלישי העריץ ששלט בגרמניה הנאצית, שהיה אחראי לשואת יהודי אירופה ויזם מלחמה עולמית שהסתיימה במותם של כ-60 מיליון בני אדם, מייצג עד היום עבור רבים את הרוע האולטימטיבי.
אך היטלר לא פעל לבד. היקף הזוועות שביצעה המפלגה הנאצית הצריך מנגנון שלם שיכול היה לבצע אותה: החל מעילית אינטלקטואלית שהעניקה לגיטימציה לרעיונות היטלר בעיני הציבור, דרך פקידות בירוקרטית שביצעה את הוראותיו ביעילות חסרת רחמים, וכלה בבריונים אלימים בדרגים הנמוכים של המפלגה, שיישמו בשטח את הוראות המפלגה באופן אכזרי ביותר כלפי קרבנותיהם המיועדים. 
מי היו אותם אנשים? כיצד הפכו לחלק אינטגרלי ממנגנון הרשע הנאצי? הסרט מתמקד בדמויות המפתח בהנהגה הנאצית ובוחן את התפקיד שמילאו בשלטון הרייך השלישי: הרמן גרינג, יוזף גבלס, היינריך הימלר אדולף אייכמן ויוזף מנגלה.
ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט - יום שני, 18 ביולי בשעות 16:45 ו-00:05


!Vive La France 
227 שנה למהפכה הצרפתית - יום הבסטיליה - ב-14/7/1789 
בנייתה של אימפריה: נפוליאון - מפלצת פלדה
Engineering an Empire: Napoleon - Steel Monster
במהלך ההיסטוריה, הגיעה צרפת להישגים אדריכליים מרשימים שהותירו חותם עד ימינו, ובהם: כנסיית נוטרדאם בפריז, קתדרלות ימי הביניים הגותיות שהיוו השראה לקתדרלות ברחבי היבשת, ומבצרים צבאיים בלתי-עבירים שתוכננו ע"י המהנדס הצבאי המבריק סבסטיאן וובון.  
בנייתה של אימפריה: נפוליאון - מפלצת פלדה -יום חמישי, 14 ביולי בשעות 16:45 ו-23:15


230 שנה לבחירת הדולר כמטבעה רשמי של ארה"ב ב-6/7/1785
10 דברים שלא ידעת על: הדולר
10 Things You Don't Know About: The Almighty Dollar
ב-6 ביולי 1785, נבחר ה"דולר" (שיבוש של המלה הגרמנית "טאלר") פה אחד על-ידי מדינות ארה"ב לשמש כמטבע הלאומי והרשמי של ארה"ב - מהמטבעות הלאומיים הראשון בעולם שהתבססו על  על שיטה עשרונית.בעקבות מלחמת העצמאות האמריקנית, רצו מנהיגי האומה החדשה להרחיק עוד יותר את השפעתה של בריטניה, וחיפשו מטבע אחר במקום הפאונד. בתכנית זו, נחשוף כמה פריטי מידע עסיסיים אודות הדולר: כיצד הודפסו שטרות הכסף הראשונים? מדוע ישנם חריצים על המטבעות? נבחן לעומק את ההיסטוריה הסודית של הכסף בארה"ב.
10 דברים שלא ידעת על: הדולר - יום רביעי, 6 ביולי בשעה 16:50, חמישי, 7 ביולי בשעה 23:15


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה